تداوم شرایط کنونی پرستاران؛ افزایش خطای پرستاری و سلب حقوق مردم
کد خبر: 3705904
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷
شریفی‌مقدم هشدار داد:

تداوم شرایط کنونی پرستاران؛ افزایش خطای پرستاری و سلب حقوق مردم

گروه سلامت ــ دبیرکل خانه پرستار تداوم شرایط کنونی پرستاری را موجب فشار مضاعف کاری بر پرستاران، تحلیل رفتن آنان، افزایش خطای پرستاری و از دست رفتن حقوق بیمار دانست.

تداوم شرایط کنونی پرستاران افزایش خطای پرستاری و سلب حقوق مردم در نظام سلامت را به دنبال دارد
 
محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با ایکنا، تداوم شرایط کنونی پرستاری را موجب فشار مضاعف کاری بر پرستاران، تحلیل رفتن آنان، افزایش خطای پرستاری و از دست رفتن حقوق بیمار دانست.
وی تصریح کرد: در تمام جوامع موضوع سلامت مردم در اولویت است اعتقاد بر این است که باید کشور‌ها توسعه پیدا کنند و محور توسعه هم انسان سالم است طبیعتاً دولت‌ها با این هدف برنامه‌های جامع خود را طرح‌ریزی کرده و در آن پرستاران مهمترین و بیشترین نقش را در سلامت مردم ایفا می‌کنند به همین دلیل به این حرفه بیشتر توجه می‌شود.
شریفی‌مقدم بیان کرد: اگر از منظر حقوق مردم نگاه کنیم موضوع سلامت آنان در این راستا مغفول مانده است؛ با توجه به تعداد کم پرستار بیشتر مردم ایران از دریافت حداقل خدمات پرستاری محروم مانده‌اند، این خدمات در دنیا حداقل و حداکثری دارد باید به ازای هر هزار نفر جمعیت حداقل سه پرستار وجود داشته باشد در حالی که ما این حداقل را نداریم چرا که سیستم سلامت ما در جذب و نگهداشت نیروی انسانی مشکل دارد.
وی ادامه داد: علیرغم اینکه سالانه بیش از ۱۰ هزار نفر نیروی پرستاری از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند سیستم سلامت ما با توجه به سیاست‌های نادرست و عدم توجه به حرفه پرستاری و به وجود آوردن جذابیت‌های لازم قدرت جذب این ۱۰ هزار نفر را که ندارد هیچ، پرستار‌های شاغل با سابقه‌های هفت سال و ۱۰ سال نیز خانه‌نشین شده و ترک یا تغییر شغل می‌دهند، این‌ها حاکی از این است کسانی برای پرستاری تصمیم می‌گیرند، سیاست‌های نادرستی تدوین کرده‌اند.
شریفی مقدم تأکید کرد: دلایل مختلفی وجود دارد که پرستار‌ها جذب این حرفه نشوند و آن‌هایی که شاغل هستند تغییر شغل داده یا مهاجرت کنند و آنانی هم که می‌مانند تحت فشار مضاعفی باشند و دچار مشکلاتی مانند خستگی‌های مزمن شده و بیماری آنان را تهدید کند. این خطرات موجب تحلیل رفتن آن‌ها و در نتیجه افزایش خطا‌های پرستاری شده و آسیب به بیمار را به دنبال داشته باشد، که حقوق اولیه مردم را از بین می‌برد.
دبیرکل خانه پرستار یادآور شد: پرستاران به عنوان ابزار سلامتی می‌توانند در راستای حقوق مردم کمک کنند، اما متاسفانه به دلیل دیدگاه‌های انحصار گرایانه‌ای در نظام سلامت که فقط شامل وزارت بهداشت نمی‌شود و نیست دیگر ارگان‌ها هم در آن دخیل هستند بیمار به عنوان یک کالا نگاه شده و سلامت آنان در اولویت نیست، و حرمت و شأن بیمار رعایت نمی‌شود و به آنان به عنوان یک منبع درآمد نگاه می‌کنند به همین دلیل نیز به حرفه پرستاری به عنوان یکی از خدمات اساسی لازم توجه نمی‌شود.
وی یادآور شد: به حقوق مردم در حوزه سلامت توجه نمی‌شود چرا که بیشترین خدمات درمانی را پرستاری انجام میدهند، اما حقوق آنان نیز مورد بی توجهی قرار می‌گیرد، این گروه با توجه به اضافه‌کاری‌های تحمیلی و اجباری بیمارستان و شرایط دیگر نامناسب است این شرایط حقوق مردم و سلامت آنان را به مخاطره‌انداخته است.
دبیرکل خانه پرستار افزود: امیدواریم در سال جدید بازنگری در حقوق بیمار و پرستار وجود داشته و با بهبود شرایط پرستاران حقوق اساسی مردم در نظام سلامت نیز مراعات شود.
انتهای پیام
captcha