غبار خرافه بر شرف‌ الشمس/دکان سنگ‌های چینی داغ است
کد خبر: 3705923
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
ایکنا گزارش می‌دهد؛

غبار خرافه بر شرف‌ الشمس/دکان سنگ‌های چینی داغ است

گروه معارف- انگشتر زرد به نیت طلا با دعایی که گفته می‌شود از آن امام علی(ع) است؛ مجموع این دو می‌شود دکانی به نام شرف الشمس، دعا یا نقوشی که هیچ سندی درباره آن یافت نشده و فقط بازار سنگ‌های تقلبی چینی را داغ کرده است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، فرهنگ استفاده از انگشتر عقیق زرد با دعای شرف الشمس از دیرباز در باور عامیانه به نیت بخت گشایی، گشایش در کارها، وسعت رزق و روزی و ... متداول بوده به نحوی که از روزها قبل برای خرید سنگ و حکاکی دعا ثبت‌نام می‌کنند.
شرف‌الشمس دعایی منسوب به امام علی(ع) است که در روز 19 فروردین با آدابی خاص می‌نویسند و نقشی رمزگونه را پشت انگشتر عقیق زرد رنگ حک می‌کنند، نقوش شرف الشمس در کتاب «جنةالوافیه» مشهور به «مصباح کفعمى» که از کتب ادعیه است ذکر شده، ناگفته نماند که مرحوم کفعمى، سند معتبرى براى این مطلب ذکر نکرده و تنها گفته است در بعضی از كتاب‏های علمای شيعه ديدم كه اين شكل از اميرالمؤمنين(ع) نقل شده است كه وقتی عازم جهاد بود در بين راه كه استراحت می‌كردند اين شكل‌ها را بر روی سنگی حك كرد و فرمود: اين رمز پيروزی ماست.
شیخ بهایى هم این نقوش را در کتاب «سرّ المستتر» با اندکى تغییر آورده است. طبق تحقیقات انجام شده براى نوشتن این شکل یا حک آن بر روى انگشتر، در نوزدهم فروردین سند مکتوبى یافت نشده، اما از بزرگانی همچون مرحوم کشمیری این مطلب شنیده شده است. در کتاب «هزار و یک نکته»، نکته 277، تألیف آیت‏الله‏ حسن‏زاده آملى نیز مطالبى راجع به این شکل آمده است.
حجت‌الاسلام بهروز عزیزی، سازنده زیورآلات سنتی، در این باره به خبرنگار ایکنا گفت: اوج تأثیر خورشید بر زمین 19 فروردین آغاز می‌شود اما از ساعت 10 صبح تا 17 عصر اوج تأثیرگذاری است. توصیه شده که اگر در ساعات اوج حرز حک شود بهتر است و افرادی که این دعا را با خود حمل کنند از فوائد، آثار و برکات آن بهره‌مند می‌شوند. اشکال حک شده روی نگین، ذکر نیست فقط یک سری نقوش هستند. بنا بر گفته بزرگان این نقوش امضای پیامبر(ص) است اما برای این مطلب سندی ذکر نشده است.

ترویج خرافه به نیت اعتماد

وی ادامه داد: از صدر اسلام تا قرن هفتم بنا به دلایل مختلف اشاره‌ای به شرف الشمس و اینکه وسعت رزق می‌آورد نشده است در واقع نمی‌توان روایات موثقی را برای شرف الشمس بیان کرد. اما بسیاری از علما همچون شیخ طوسی و شیخ بهایی در این مورد مباحثی را دال بر وجود نقوش ذکر کردند. علامه حسن زاده آملی نیز رساله‌ای در این حوزه نوشته و روایات را بررسی کرده است. حک نقوش شرف الشمس روی انگشتر عقیق از باب اعتماد به کلام اهل‌بیت(ع) انجام می‌شود، درست است که سندی یافت نشده اما اعتماد به کلام اهل‌بیت(ع) برای ما حائز اهمیت است چه بسا این ذکر یا دعا ثوابی هم نداشته باشد.
عزیزی اضافه کرد: آداب حک کردن نقوش شرف الشمس، بر طلا توصیه شده اما حتی اگر روی مقداری برگ درخت هم ثبت شود تأثیرگذار است، به دلیل بالا بودن قیمت طلا و حرمت آن برای مردان، این نقوش را روی سنگ زرد یا عقیق زرد حک می‌کنند. فردی که نقوش را حکاکی می‌کند باید مومن متدین، مزین به اخلاق دینی، با وضو و رو به قبله باشد. این نقوش حتما باید از راست به چپ و با یک قلم حک شوند.
وی ادامه داد: سنگ عقیق دارای تنوع بسیار زیاد و با قیمت‌های مختلف است، قیمت این سنگ حداقل 50 هزار تومان است البته امروز بازار سنگ فروشان مصنوعی که پلاستیک‌های فشرده(عقیق تقلبی) را از چین به صورت کیلویی وارد می‌کنند و به قیمت عقیق می‌فروشند داغ است، این فرشندگان از جهل مردم نسبت به جنس سنگ‌ها سوء استفاده می‌کنند و برای خود کار و کاسبی راه انداخته‌اند.


هیچ سند قابل اعتنایی در خصوص شرف الشمس وجود ندارد
به گزارش ایکنا؛ با یک بررسی اجمالی مشخص می‌شود که هیچ سند قابل اعتنایی در خصوص شرف الشمس وجود ندارد و اشاراتی که در کلام اهل‌بیت(ع) و بزرگان دین آمده نیز به علت رعایت نشدن مبانی حدیثی، مرسل بودن و انفراد حدیث، هرگز قابل‌ اعتنای جامعه روایی و کارشناسان حدیثی نیست.
ضمن اینکه کسانی که به صحت این موضوع عقیده دارند همانطور که قبلا گفته شد به مصباح کفعمی استناد می‌کنند. علاوه بر اینکه مرحوم کفعمی خودش اذعان می‌کند که سندی برای روایت شرف الشمس نیافتم، باید به این نکته نیز توجه کرد که گویا در قرن‌های گذشته مصباح کفعمی حکم مفاتیح الجنان آن دوران را داشته و بعید نیست مطالبی توسط بعضی افراد سهوا یا عمدا در آن داخل و به نسخه‌های بعدی کتاب مضاف شده باشد. چرا که در کتاب حلیة المتقین علامه مجلسی که درباره تمام نگین‌های انگشتر از معصومین(ع) روایت آورده، هیچ اسمی از شرف الشمس نیست. برخی معتقدند سابقه جعل این مساله به چند قرن اخیر می‌رسد به گونه‌ای که حتی در زمان علامه مجلسی نیز شایع نبوده است.
نکته مهم اینکه عده‌ای برج حَمَل را همان فروردین حساب کرده و روز 19 فروردین را به‌ عنوان شرف الشمس به همه معرفی کرده‌اند درحالی‌که برخی از اصحاب فن، معتقدند که برج فروردین با صور فلکی حمل متفاوت است. پس همیشه 19 فروردین، شرف الشمس نیست. برخی از محققین علم نجوم، معتقدند شرف الشمس به وقتی می‌گویند که شمس در 19 درجه برج حمل قرار گیرد و منظور از 19، درجه قرارگیری شمس در برج حمل است نه اینکه منظور روز 19 فروردین باشد!
مطلب دیگر اینکه آنقدر در نحوه، ترسیم و طرز نوشتن شرف الشمس، اختلاف وجود دارد، که امروزه هر کسی برای خودش یک تصویری را خلق کرده است. حال با فرض اینکه همه این موارد را نادیده بگیریم نوبت به رعایت آداب حکاکی همچون شرایط حکاک، اذکار و ادعیه حین حکاکی می‌رسد که بعید است همه کسانی که در دکانشان ادعای حک شرف الشمس دارند این آداب را بدانند و خود نیز از جهت رعایت تقوا و عمل صالح دست به این کار بزنند.
انتهای پیام

captcha