خشت به خشت از جنس نذر/ برپایی جشنواره افتتاح پروژه‌های عتبات عالیات
کد خبر: 3706069
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹

خشت به خشت از جنس نذر/ برپایی جشنواره افتتاح پروژه‌های عتبات عالیات

گروه جامعه ــ رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: امسال، علاوه بر افتتاح ده‌ها طرح کوچک در حوزه بازسازی و توسعه عتبات، افتتاح پروژه‌های بزرگی همچون صحن حضرت زهرا(س)، طرح ترفیع گنبد امام حسین(ع) و شبستان‌های شرقی و غربی حرم امامین جوادین(ع) را نیز در برنامه داریم.

سال 97؛ جشنواره افتتاح پروژه‌های عتبات عالیات/ تغذیه و اسکان اربعین، توسعه می‌یابد

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، امروز 26 فروردین ماه در اولین نشست خبری این ستاد در سال 97 گفت: مردم ما سعادت دنیا و اخرت خود را در گروی خدمت به خاندان پیامبر(ص) می‌دانند، مردم ما در ایران برای حرم امام رضا(ع)، حضرت معصومه(ع) و حرم شاهچراغ، سنگ تمام گذاشته‌اند اما متاسفانه حرم اهل بیت(ع) در عراق همچون حرم امام علی(ع) و حرم امام حسین(ع)، با وجود جایگاه و مقامی که دارند، دچار غربت و مظلومیت بودند، زائران این اعتاب مقدسه نیز رنج و غربت زیادی را تحمل می‌کردند، ما می‌توانیم امروز با افتخار اعلام کنیم که رنج را برای زائران اعتاب مقدسه از بین برده‌ایم و انتظارات مردم ولایتمدار و اهل بیتی خود را محقق کرده‌ایم.

پلارک افزود: در مجموعه ستاد دو محور دنبال می‌شود: یکی بازسازی و توسعه عتبات عالیات و دیگری، اسکان و تغذیه اربعین. طی 12 سال گذشته، حوزه بازسازی عتبات با کیفیت و کمیت خوبی انجام شده است، همچنین ستاد بازسازی عتبات عالیات یکی از محوری‌ترین سازمان‌ها در مدیریت اربعین است، این که سه میلیون نفر از ایران در زیارت 20 میلیونی اربعین شرکت می‌کنند، رقم بالایی است و اسکان و تغذیه آن‌ها کار همت مضاعف می‌طلبد. ما امسال را جشنواره افتتاح پروژه‌ها در عتبات عالیات می‌دانیم و علاوه بر افتتاح ده‌ها طرح کوچک در حوزه بازسازی و توسعه عتبات، افتتاح پروژه‌های بزرگی همچون صحن حضرت زهرا(س)، طرح ترفیع گنبد امام حسین(ع) و شبستان‌های شرقی و غربی حرم امامین جوادین(ع) را نیز در برنامه داریم. 

ظرفیت حرم امام علی(ع) برای زائران از گنجایش امامزاده صالح(ع) تهران کمتر بود

وی در ادامه با اشاره به پروژه‌های انجام شده در اعتاب مقدسه گفت: ظرفیت حرم امام علی(ع) برای زائران از گنجایش امامزاده صالح(ع) تهران کمتر بود، ما بر اساس اولویت و نیازسنجی، با سرعت، طرح توسعه 20 برابری حرم ایشان را آغاز کردیم که طی این طرح، 300 هزار متر مربع به مجموعه حرم اضافه شد، برکت این توسعه نیز به دلیل بهره بردن از نام حضرت زهرا(س) برای شبستان بود، در این طرح که 6 سال به طول کشید از زیباترین طرح‌های معماری ایرانی-اسلامی و از بهترین مصالح معادن کشورمان استفاده شده است.

پلارک افزود: طرح توسعه حرم سیدالشهدا(ع) نیز با عنوان صحن حضرت زینب(س)، توانست 160 هزار مربع به ظرفیت حرم اضافه کند و به لطف خدا در اربعین سال جاری، بسیاری از زائران در بخش غیرزیارتی این پروژه، اسکان می‌یابند. همچنین در حرم امامین جوادین(ع) در کاظمین نیز پروژه شبستان غربی و شرقی را از دو سال گذشته آغاز کردیم، پروژه احداث یک صحن به نام امام رضا(ع) را نیز در آن مجموعه داریم که تا پنج سال آینده پایان می‌یابد. همچنین در سامرا نیز بازسازی و توسعه حرم امامین عسکریین(ع) که بیت امام زمان(عج) نیز محسوب می‌شود، برای همه شیعیان جهان اهمیت دارد، در گذشته روزانه حداکثر 150 زائر می‌توانستند از این مکان مقدس زیارت کنند اما امروز با توجه به بازسازی‌های انجام شده، انبوهی از جمعیت دائماً در حال زیارت هستند، طرح توسعه این حرم را نیز با توجه به توافقی که با دیوان وقف شیعه عراق در اسفندماه داشتیم، به زودی آغاز می‌کنیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بازسازی حرم‌های شریف در سوریه نیز گفت: ما از سه سال قبل، طراحی توسعه‌ای آن جا را آماده کردیم و الان، ستاد ما در حرم حضرت زینب(س) حضور دارد، با کمک ستاد، بازسازی‌هایی در حرم حضرت زینب(س) انجام شده و یک مضیف برای زائران، احداث شده است. اما متولی حرم یک جور متولی شخصی است و استقبال کرده‌اند که پیرامون حرم، 150 هزار متر مربع اضافه کنیم. همچنین در مورد حرم حضرت رقیه(س) نیز ما طرح توسعه‌ای را آماده کرده‌ایم اما مشکلاتی از نظر اماکن تاریخی وجود دارد که نیاز به هماهنگی‌هایی با یونسکو دارد.

خشت به خشت بازسازی و توسعه عتبات با نذورات مردم

پلارک در ادامه این نشست دو ساعته با بیان اینکه خشت به خشت بازسازی و توسعه عتبات عالیات با کمک‌های خرد یا کلان مردم انجام می‌شود، گفت: در مورد نذورات خاص اعلام می‌کنم که نذر را دقیقاً در جای مد نظر فرد، هزینه کردیم، همچنین یکی از ویژگی‌های اصلی پروژه‌های ما، صرفه جویی و مدیریت هزینه‌هاست به گونه‌ای که در عین کیفیت و دقت، کمترین هزینه انجام شود. در مورد کیفیت و دقت کار فقط همین را بگویم که متخصصین کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تعجب کرده بودند و جزییات پروژه‌ها را تحسین می‌کردند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات یادآور شد: از نظر حسابرسی نیز کارشناسانی از بیت مقام معظم رهبری در ستاد مستقر شده‌اند و تایید کرده‌اند که تا به الان، یک ریال جابجایی یا مشکلی وجود نداشته است.

وی تاکید کرد: همچنین، تاکنون تمام پروژه‌های عتبات عالیات به اقتصاد و کارخانه‌های کشورمان کمک قابل توجهی کرده و اشتغال برای حداقل 3500 نفر از نیروهای ایرانی در عتبات ایجاد کرده است. امسال هم که توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده، قطعاً این رویکرد ادامه خواهد داشت.

توسعه کیفی تغذیه و اسکان برای زائران اربعین

رئیس کمیته اسکان و تغذیه اربعین در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا درباره تدابیر اندیشیده شده برای اسکان و تغذیه زائران امسال نیز گفت: ما تاکنون برای هزار و 800 موکب، شناسنامه صادر کرده‌ایم و فکر می‌کنم در بحث کمیت، دیگر نیازی نداریم، 70 درصد موکب‌ها در کشور عراق و 30 درصد نیز در کشورمان هستند. از این به بعد باید برای بهبود کیفیت و امنیت و موقعیت موکب‌ها تلاش کنیم، مخصوصاً در فصل تابستان با توجه به گرمای هوا نیاز به دستگاه سرمایشی داریم و با توجه نوع مسیر و طول آن، باید نوع غذا متفاوت باشد. البته از نظر کمّی هم 10 درصد توسعه داریم اما بیشتر به دنبال توسعه کیفی هستیم.

پلارک همچنین درباره همکاری با آستان قدس رضوی گفت: در دیداری که با تولیت محترم آستان داشتیم و ایشان با دقت از پرو‌ژه‌های ستاد در عتبات بازدید کردند، تصمیم گرفتیم از امکانات و ظرفیت‌های آستان همچون شرکت کاشی سازی حرم رضوی و ساخت درهای نفیس استفاده کنیم، در مقابل مجموعه ما نیز تجاربی دارد که برای ترفیع گنبد امام رضا(ع)، آن را در اختیار می‌گذارد.

انتهای پیام

captcha