جشنواره‌های تئاتری را می‌توان هویت دینی بخشید
کد خبر: 3706160
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶
رحیم‌زاده:

جشنواره‌های تئاتری را می‌توان هویت دینی بخشید

گروه هنر ــ نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان اظهار کرد: نهادها و سازمان‌های دولتی که رسالت پرداختن به مباحث دینی و ارزشی دارند، می‌توانند با مجاب ساختن برگزارکنندگان جشنواره و رویدادهای تئاتری در خصوص ایجاد بخش ویژه تئاتر دینی، حمایت مالی و معنوی از این رویدادها داشته باشند.

جشنواره‌های تئاتری را می‌توان هویت دینی بخشید

سیدجواد رحیم‌زاده، نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: در جشنواره هنرهای نمایشی و عروسکی «جیگی،جیگی» که از بهمن‌ماه سال گذشته در مشهد در حال برگزاری است و همچنان هم ادامه دارد با کارگردانی خوانش یک نمایشنامه‌ به نویسندگی حمید قلعه‌ای حضور داشتم.

وی ادامه داد: با وجود آنکه این جشنواره برای بار نخست است که در حال برگزاری است اما باید گفت که ظرفیت خوبی در عرصه هنرهای نمایشی ویژه کودکان و نوجوانان ایجاد کرده است و نیازمند آن است که در سال‌های بعد مورد حمایت از سوی برخی نهادهای فرهنگی و دولتی قرار گیرد.

رحیم‌زاده تصریح کرد: قطعاً هر جشنواره و رویداد تئاتری به جای خود می‌تواند حرکتی رو به جلو برای بهبود شرایط حاکم بر این هنر و به ویژه روند تولید باشد، این جشنواره هم در ژانر نمایشی کودک و نوجوان ظرفیت‌سازی خوبی به عمل آورده است و امیدوارم بتواند در سال‌های آینده نیز با توجه به اینکه بخش خصوصی متولی برگزاری آن است به فعالیت خود استمرار بخشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا جشنواره«جیگی،جیگی» قادر است جایگاه و مرتبه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان«ضامن آهو» را به دست آورد، گفت: این قیاس چندان درست نیست چرا که «ضامن آهو» برای خود اهدافی را دنبال می‌کند و آن هم بیشتر اهداف محتوایی براساس فرهنگ و سیره رضوی است در حالیکه «جیگی،جیگی» جشنواره‌ای عمومی و دربردارنده بسیاری از موضوعات متنوع است.

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان افزود: این جشنواره، رویدادی مستقل حاصل تلاش بخش خصوصی است و برای استمرار نیاز به حمایت از سوی بسیاری از نهادها و سازمان‌های فرهنگی را دارد؛ حال که این جشنواره به میزبانی مشهد در حال برگزاری است چه خوب است که آستان قدس رضوی نیز برای حمایت و برگزاری هرچه پربار آن ورود کند.

وی در پایان گفت: به طور مثال آستان قدس رضوی می‌تواند با این پیشنهاد که بخشی از جشنواره نیز در قالب بخش ویژه به موضوع و محتوای دینی و رضوی اختصاص پیدا کند، حمایت خوبی از این جشنواره داشته باشد چرا که به هر حال جمعی از اهالی تئاتر که سال‌هاست در حوزه تئاتر کودک و نوجوان مشغول به فعالیت هستند، در حوزه تئاتر رضوی نیز از جمله چهره‌های محبوب محسوب می‌شوند و این امر می تواند به رونق هرچه بیشتر این جشنواره کمک کند.

انتهای پیام    

captcha