ايران آماده توسعه همكاری با فدراسيون بين‌المللی جمعيت‌های صليب سرخ و هلال احمر است
کد خبر: 3706242
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۷
معاون اول رئیس‌جمهور:

ايران آماده توسعه همكاری با فدراسيون بين‌المللی جمعيت‌های صليب سرخ و هلال احمر است

گروه سیاسی ــ اسحاق جهانگیری با تأكيد بر اين‌كه فدراسيون بين‌المللی جمعيت‌های صليب سرخ و هلال احمر رسالت بسيار سنگينی در اقدامات بشردوستانه دارد گفت: جمهوری اسلامی ايران آمادگی دارد همكاری‌هاي منطقه‌ای و بين‌المللی خود را با اين فدراسيون توسعه دهد.

ايران آماده توسعه همكاری با فدراسيون بين‌المللی جمعيت‌های صليب سرخ و هلال احمر است

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری عصر امروز در دیدار فرانسیسكو روكا رئیس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر اظهار کرد: حدود صد سال است كه جمعیت هلال احمر ایران در این فدراسیون عضویت دارد و امیدوارم با همكاری های متقابل شاهد دستاوردهای مهم در ارائه كمك های بشر دوستانه به نیازمندان باشیم.

 معاون اول رئیس جمهور به تشریح برخی مسائل منطقه پرداخت و با اشاره به وضعیت حساسی كه در منطقه وجود دارد، تصریح كرد: متاسفانه در چند دهه گذشته شاهد جنگ های بزرگ در منطقه خاورمیانه بوده ایم كه یكی از نمونه های آن حضور آمریكا در افغانستان و جنگ و خونریزی در این كشور است.

وی افزود: پیش از وقوع این جنگ تعداد زیادی از مردم افغانستان بعنوان مهاجر در ایران حضور داشتند و پس از وقوع درگیری ها، تعداد مهاجرین افغانستان در ایران به حدود ۳ میلیون نفر رسید و هنوز نیز تعداد قابل توجهی از آنها در ایران زندگی می كنند.

جهانگیری در ادامه به جنگ و درگیری های عراق و كویت اشاره و خاطر نشان كرد: تعداد زیادی از مهاجرین كه در اثر جنگ آمریكا با عراق نیز به سمت ایران آمدند و متاسفانه امروز هم شاهد درگیری های شدیدی در كشور سوریه هستیم و مردم این كشور وضعیت بسیار بدی دارند و نیازمند كمك های غذایی، دارویی و بشر دوستانه هستند.

وی اضافه كرد: متاسفانه قدرت های بزرگ به جای آنكه كمك كنند تا از طریق مذاكره و گفت و گو مسائل سوریه حل شود و گروه های تروریستی از این كشور خارج شوند، به بهانه های مختلف به دولت و ارتش این كشور حمله می كنند و این موضوع باعث شده كه دولت سوریه نتواند با قدرت لازم با گروه های تروریستی مقابله كند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینكه مردم ایران از نخستین قربانیان سلاح شیمیایی در منطقه هستند، افزود: ما به خوبی می دانیم كه سلاح شیمیایی سلاحی غیر انسانی و علیه بشریت است و استفاده از این سلاح را از سوی هر كس كه باشد محكوم می كنیم. در سوریه نیز باید از راه های قانونی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و نباید اقداماتی كه باعث پیچیده تر شدن مسائل می گردد انجام شود.

وی وضعیت مردم یمن را نیز نگران كننده توصیف و تصریح كرد: مردم این كشور در محاصره هستند و به امكانات دارویی و كمك های بشر دوستانه نیاز دارند و در بمباران هایی كه در این كشور صورت می گیرد كودكان زیادی كشته می شوند.

جهانگیری خاطر نشان كرد: جمعیت هلال احمر ایران با توجه به شرایطی كه در منطقه ما وجود دارد به صورت جدی در این زمینه فعالیت دارد و ایران آمادگی دارد در زمینه كمك به مردم یمن و مردم دیگر مناطق درگیر با فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر همكاری های خود را افزایش دهند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با یادآوری اینكه ایران از نظر حوادث طبیعی كشوری پرحادثه است، گفت: سال گذشته چندین زلزله در مناطق مختلف كشور به وقوع پیوست و برخی مناطق به دلیل قدرت بالای زلزله با تلفات سنگینی همراه بود.

وی افزود: در زلزله استان كرمانشاه كه چند ماه قبل رخ داد بیش از ۶۰۰ نفر كشته و حدود ۹ هزار نفر مجروح بر جای ماند و تعداد زیادی از روستاها و شهرهای این استان دچار آسیب شدند.

جهانگیری ادامه داد: پس از آن زلزله دیگری در كرمان رخ داد و جمعیت هلال احمر در همه این حوادث نقشی كلیدی و مهم ایفا كرد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به توانمندی های خوب جمعیت هلال احمر ایران در حوادث طبیعی خاطر نشان كرد: بخش مهمی از ساز و كاری كه برای مقابله با بحران های طبیعی طراحی شده بر عهده جمعیت هلال احمر است و خوشبختانه این جمعیت با كمك های دولت از توانمندی، تجهیزات و امكانات خوبی برخوردار شده است.

وی با اشاره به سفر دبیركل فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر به تهران كه سال گذشته انجام شد، اظهار کرد: در این سفر توافقات خوبی با جمعیت هلال احمر ایران صورت گرفت كه امیدوارم این توافقات اجرایی شوند.

 هانگیری از آمادگی ایران برای ارتقاء سطح همكاری ها با فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر خبر داد و گفت: ایران علاقمند است از تجربیات و امكانات این فدراسیون و سازمان های مرتبط با آن استفاده كند.

رئیس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر نیز در این دیدار سطح آمادگی، امكانات، تعهد و علاقه داوطلبان جمعیت هلال احمر ایران در ارائه كمك های بشر دوستانه را جزو برترین موارد توصیف كرد و گفت: سطح خدماتی كه جمعیت هلال احمر ایران ارائه می دهد بسیار بالاست و اقدامات این جمعیت جای تشكر دارد.

فرانسیسكو روكا با اشاره به دیدار روز گذشته خود با روسای جمعیت هلال احمر ایران خاطر نشان كرد: در این دیدار مذاكرات مفید و سازنده ای انجام شد و من تحت تاثیر سطح تعهد، مشاركت و علاقمندی آنها نسبت به اقدامات بشر دوستانه قرار گرفتم.

وی افزود: در دیداری كه از كشورهای نیجر، ساحل عاج و سوریه داشتم شاهد همكاری های جمعیت هلال احمر ایران در این كشورها بودم و مشاهده كردم كه نه تنها جمعیت هلال احمر بلكه دولت ایران نیز حضوری فعال در ارائه كمك های انسان دوستانه در این كشورها دارند.

رئیس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر از علاقمندی فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر برای توسعه همكاری ها با جمعیت هلال احمر ایران خبر داد و گفت: تمایل داریم با جمعیت هلال احمر ایران همكاری نزدیك و دوشادوش داشته باشیم.

فرانسیسكو روكا با اشاره به اوضاع برخی كشورهای منطقه گفت: برخی از كشورهای منطقه وضعیت فاجعه آمیزی دارند و در حال فروپاشی هستند و با وجود آنكه كمك به این كشورها جزو ماموریت های سازمان تحت مسئولیت من نیست اما مجامع بین المللی فعال را به پشتیبانی از این كشورها دعوت می كنم چرا كه معتقدم اتفاقاتی نظیر كشتار كودكان در یمن غیر انسانی است و قابل قبول نیست.

وی افزود: متاسفانه این گونه اتفاقات ناشی از بازی قدرت های بزرگ است اما در این اتفاقات بیشترین هزینه را آسیب پذیر ترین اقشار جامعه می پردازند.

فرانسیسكو روكا خاطر نشان كرد: مردم یمن در حال تلف شدن از گرسنگی هستند و مردم سوریه نیز وضعیت نامناسبی دارند و این حق مردم این كشورهاست كه از صلح و آرامش برخوردار باشند.

وی همچنین با تاكید بر اهمیت حمایت جامعه بین الملل از كشورهای حادثه خیز خاطر نشان كرد: شركای بین المللی خود و مجامع مرتبط را برای كمك به ایران جهت ساماندهی حوادث ناشی از زلزله های اخیر دعوت خواهم كرد.

انتهای پیام

captcha