برگزاری بیست‌وچهارمین گردهمایی تخصصی موسیقی و ادبیات عاشیقلار در تبریز
کد خبر: 3706316
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰

برگزاری بیست‌وچهارمین گردهمایی تخصصی موسیقی و ادبیات عاشیقلار در تبریز

گروه فرهنگی- همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره سید شهیدان اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی، بیست‌وچهارمین گردهمایی تخصصی موسیقی و ادبیات عاشیقلار در محل مجتمع فرهنگی سینمایی قدس تبریز برگزار شد.

به گزارش ایکنا از آذربایجان شرقی، همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره سید شهیدان اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی، بیست و چهارمین گردهمایی تخصصی موسیقی و ادبیات عاشیقلار عصر روز گذشته با تجلیل از مقام بشیر شهریاری، هنرمند شهید در رشته موسیقی عاشیقی در محل مجتمع فرهنگی سینمایی قدس تبریز برگزار شد.

عاشیقها با نواختن سازهای حماسی دین خود را به حق و حقیقت ادا کردهاند
حجت الاسلام محمدتقی محمدیان، رئیس حوزه هنری استان آذربایجان‌شرقی، در این گردهمایی با بیان اینکه این محفل مزین به نام شهید بشیر شهریاری است، گفت: این فرصت مغتنمی است تا بتوانیم به مقام شامخ شهادت حتی در عرصه موسیقی عاشیقی احترام بگذاریم.
وی، ادامه داد: موسیقی عاشیقی یک معنویت و صفای خاصی دارد و هر کسی که به دلش اعتماد کند، قدر آن را خواهد دانست.
وی ادامه داد: امیدوارم در قالب هنر به ویژه در عرصه هنر موسیقی عاشیقی خود را به حقیقت و انسانیت گره بزنیم.
حجت‌الاسلام محمدیان در ادامه ضمن ارج نهادن به مقام رفیع عاشیق بشیر شهریاری که در جنگ تحمیلی در عملیات سوسنگرد به شهادت رسیده است، گفت: این شهید بزرگوار تنها در بستان و سوسنگرد حضور نداشت بلکه وی در اوج قله های انسانیت حضور داشت و به همین خاطر است که سازش را زمین می گذارد و غیرت به خرج می دهد و در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور می یابد و شربت شهادت به سر می کشد.
محمدعبادی، مجری کارشناس گردهمایی های تخصصی موسیقی و ادبیات عاشیقلار نیز گفت: عاشیق‌ها به نوعی اولیاء الله هستند چرا که آنها با ساز ها و آواز های خود منتقل کننده آموزه های دینی به بشریت هستند.
وی، ادامه داد: عاشیق ها بسته به شرایط زمانی و مکانی همواره در صف اول مبارزه بوده اند و با نواختن سازهای حماسی دین خود را به حق و حقیقت ادا کرده اند.
وی افزود: در زمان رژیم پهلوی عاشیق ها در صف مبارزه بودند و بعد از آن نیز در پیروزی انقلاب نقش ایفا کرده اند و در ادامه در هشت سال دفاع مقدس حضور یافته و به درجه شهادت نیز نائل آمده اند.
عبادی اضافه کرد: نمونه بارز این غیرت و مردانگی، عاشیق بشیر شهریاری می باشد که با حضور در جبهه های جنگ و دفاع از مام میهن به شهادت رسید.
وی اظهار کرد: عاشیق بشیر شهریاری( رشید شهریور) در مرداد ماه سال 1324 در بستان آباد از توابع آذربایجان شرقی به دنیا آمد و در آذر ماه سال 1360 در عملیات آزاد سازی بستان و سوسنگرد به مقام رفیع شهادت نائل آمد.
گفتنی است، در پایان این گردهمایی از خانواده هنرمند شهید، عاشیق بشیر شهریاری با اهدای لوح سپاس تجلیل بعمل آمد.

انتهای پیام

captcha