خیّران برای سرپا نگه‌داشتن مدرسه شبانه‌روزی حضرت ولی‌عصر(عج) پیشگام شوند
کد خبر: 3706462
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹
حجت‌الاسلام نوبختی:

خیّران برای سرپا نگه‌داشتن مدرسه شبانه‌روزی حضرت ولی‌عصر(عج) پیشگام شوند

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ـ مسئول شعب مؤسسه بیت‌الاحزان در تهران با اشاره به اینکه به‌دلیل فقدان مکان احتمال تعطیلی مدرسه شبانه‌روزی حفظ تخصصی حضرت ولی‌عصر(عج) وجود دارد، گفت: از خیران و افراد نیک‌اندیش این توقع را داریم اگر مکان بلا‌استفاده دارند، آن را در اختیار مدرسه قرار دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوبختی، امام جماعت مسجد جابری و مسئول مؤسسه بیت‌الاحزان در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، ضمن بیان این مطلب گفت: با توجه به اینکه 26 سال است که امام جماعت این مسجد هستم و در نظر داشتم کار اساسی در صحنه فرهنگی انجام شود و در مسائل فرهنگی و برپایی جلسات و همچنین اجرای برنامه‌های آموزشی فعالیت داشته‌ام، به این مهم رسیده‌ام که ریشه اساسی رفع معضلات فرهنگی بردن مردم به‌ویژه نسل جوان در پناه قرآن است.
وی ادامه داد: در واقع برای اینکه بتوانیم سبک زندگی اسلامی را ترویج دهیم باید مردم با فرهنگ قرآن بیشتر مأنوس شوند و برای حفظ جوانان در برابر هجمه‌ها راهی جز پناه بردن به قرآن نیست لذا چند سال پیش به دلیل پیشینه خوب و مطلوب بیت‌الاحزان در خصوص تربیت حافظان قرآن، درنظر گرفتیم تا همکاری با آنها داشته باشیم.
نوبختی عنوان کرد: با توجه به اینکه تهران که ام‌القری است و لازم است اهمیت توجه و اهتمام به فعالیت‌های قرآنی در آن بیشتر باشد لذا تصمیم گرفتیم تا با جدیت در این زمینه کار کنیم بنابر اینک دو شعبه روزانه یکی در شهرری و دیگری در مکانی کنار مسجد جابر دایر شد و به‌دلیل درخواست برای راه‌اندازی شعبی در مکان‌ها و مناطق مختلف تهران به این نتیجه رسیدیم تا با برپایی مدرسه شبانه‌روزی و تربیت حفاظ در تهران و بهره‌گیری از آنها به عنوان معلم بتوانیم به رونق این بخش بی‌افزاییم.
مسئول مؤسسه بیت‌الاحزان تهران اضافه کرد: لذا مدرسه شبانه‌روزی حضرت ولی‌عصر(عج) در بخش بانوان و آقایان راه‌اندازی شد که بانوان در مکانی که برای یکسال در پردیس بودمهن در اختیار شعبه قرار گرفت پذیرفته شدند و برای آقایان نیز در یکی از موقوفات مسجد جابری ثبت نام شد.
وی ادامه داد: اما در سال گذشته به‌دلیل فقدان مکان مناسب برای بانوان از این قشر پذیرش نشد و به‌صورت روزانه و در مقطع حفظ دو سال و نیم از بانوان پذیرش شد که بر این اساس در حال حاضر 12 نفر از بانوان مشغول قرآن‌آموزی هستند.
مسئول مؤسسه بیت‌الاحزان تهران اظهار کرد: به دلیل اینکه معمولاً از حفاظ مدرسه شبانه‌روزی بیت‌الاحزان شهریه زیادی گرفته نمی‌‌شود و ماهانه 200 هزار تومان دریافت می‌شود و در 10 ماه، دو میلیون تومان به ازای هر قرآن‌آموز اختصاص داده می‌شود و طی سال تحصیلی نیز هزینه‌های اسکان و تهیه غذا و برنامه‌های اردویی که لازمه کارهای فشرده حفظ یکساله قرآن است را داریم با بدهی‌هایی روبرو شدیم.
وی عنوان کرد: در کنار آن نیز باید به مربیان این مدرسه نیز حقوق پرداخت شود و با توجه به بالا بودن هزینه‌های مدرسه شبانه‌روزی، در سال دو میلیون شهریه اخذ می‌کنیم اما 9 تا 10 میلیون برای هر قرآن‌آموز هزینه می‌کنیم، خوش‌بینی ما پشتیبانی خیران قرآنی تهران بود که نشست‌ها و تبلیغاتی نیز در این زمینه داشتیم و آنچه که امید داشتیم این بود که کمک‌رسانی شود چرا آن طور که باید پشتیبانی نشد و بعضاً تا سه یا چهار ماه حقوق اساتید مدرسه به تعویق می‌افتد.
نوبختی با اشاره به اینکه مکان مدرسه شبانه‌روزی نیز از استاندارد لازم برخوردار نیست، بیان کرد: با امکانات کم فعالیت این مدرسه را آغاز کردیم و تصمیم گرفتیم که اگر امسال نیز کلاس‌های این مدرسه به همین روش ادامه داشته باشند شاید خوشایند نباشد و دور از شأن قرآن باشد و با روحیه جوانانی که برای حفظ قرآن از لذت‌های دوره جوانی گذر کرده‌‌اند باید امکانات نسبی برای آنها فراهم شود و مکان مدرسه محلی باشد که نشاط در قرآن‌آموزان و حفاظ ایجاد کند آن هم با حداقل امکانات.
وی ادامه داد: شاید اگر بخواهیم با این کیفیت و امکانات کم دوره حفظ یکساله را برگزار کنیم خوشایند نباشد و لطمه‌ای نیز به فعالیت‌های قرآنی وارد شود و لذا تصمیم گرفتیم تا فراهم شدن امکانات مناسب در تهران ادامه این را مهم متوقف شود، امیدمان این بود که با وجود ساختمان‌ها و ارگان‌هایی در تهران مکانی مناسب با همکاری و حمایت آنها در اختیار این شعبه از مؤسسه قرار گیرد.
نوبختی با تأکید بر اینکه فعالیت حفظ در بیت‌‌الاحزان به صورت اصولی و با ماندگاری و سپس برپایی دوره‌های تثبیت انجام می‌شود، اظهار کرد: به‌طوری که پس از فارغ‌التحصیلی حفاظ برای آنها به صورت سالیانه گردهمایی تشکیل می‌شود و از آنها به عنوان مربی و مدرس حفظ در شعب دیگر استفاده می‌شود.
مسئول مؤسسه بیت‌الاحزان تهران اضافه کرد: از مردمی که می‌خواهند کاری مثمرثمری انجام دهند و همچنین از خیران می‌خواهیم که با فعالیت‌های مؤسسه بیت‌الاحزان بیشتر آشنا شوند، این مؤسسه سابقه 20 ساله دارد که بالغ بر هزار و 700 حافظ کل قرآن را تربیت کرده است و از این تعداد، خیلی از حافظان به حوزه‌های علمیه رفته‌اند و معمم شده‌اند و روحانی‌هایی هستند که از سوی بیت‌الاحزان حافظ قرآن شده‌اند و به واسطه این امر در حوزه تبلیغ پیشرفت‌هایی نیز داشته‌اند.
وی با تأکید بر اینکه بیت‌ا‌لاحزان حدود 500 طلبه حافظ قرآن در اقصی نقاط کشور دارد، اظهار کرد: همچنین بیش از 20 هزار نفر حافظ اجزاء 5، 10، 15 و 20 در بخش بانوان و آقایان تربیت کرده‌ایم.
نوبختی بیان کرد: لذا از خیران و افراد نیک‌اندیش این توقع را داریم که پیشینه کار مؤسسه را ببینند، این مؤسسه، مرکزی مردم‌نهاد است که توسط خیران اداره می‌شود و اگر هستند خیرانی که جا و مکان بلا‌استفاده دارند، آن را در اختیار مدرسه شبانه‌روزی حفظ تخصصی بیت‌الاحزان در تهران قرار دهند تا باقیات صالحاتی برای خودشان محسوب شود و هم ترویج فرهنگ قرآنی را همراه داشته باشد تا در روزهای آینده خبری خوش به افرادی که دوستدار قرآن هستند و علاقه‌مندند که فرزندانشان در این مرکز فعالیت کنند، بدهیم.
وی تصریح کرد: به واسطه خیران مشکل مدرسه حضرت ولی‌عصر(عج) در تهران که ام‌القری است، رفع خواهد شد و اینگونه نباشد که مشکل مدرسه شبانه‌روزی در دیگر شهرها با همت خیران حل شود اما در تهران کماکان این مشکل ادامه داشته باشد.

انتهای پیام

captcha