ماه شعبان، مقدمه بهره‌گیری از برکات شب قدر است
کد خبر: 3706593
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵

ماه شعبان، مقدمه بهره‌گیری از برکات شب قدر است

گروه معارف- مدیر آموزش دفتر مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور گفت: شعبان ماه ذخیره و جمع‌آوری توشه برای رسیدن به لقاء الله است که در ماه رمضان و در شب قدر حاصل می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدی مستأجران، مدیر آموزش دفتر مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با اشاره به فرا رسیدن ماه شعبان، اظهار کرد: شعبان را ماه بهارعبادت دانسته‌اند و این ماه مقدمه‌ای برای ماه میهمانی خدا یاد شده که نشان‌دهنده اهمیت ماه مبارک رمضان است.
وی افزود: شعبان ماهی است که خداوند آن را قرار داده تا مردم آمادگی ورود به ماه رمضان برای رسیدن به حقیقت بندگی را کسب کنند، لذا در روایات آمده که ماه شعبان منتسب به وجود نبی مکرم اسلام(ص) می‌باشد، چرا که ایشان به عنوان خلیفه الهی و پیام‌آور خدا بر روی زمین، وسیله رسیدن بندگان به حقیقت انسانیت یعنی همان مقام خلیفه‌اللهی است.
مدیر آموزش دفتر مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور ادامه داد: بندگان در ماه شعبان با تأسی و پیروی از رسول اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع)، لیاقت ورود به ماه میهمانی خدا یعنی ماه رمضان را کسب می‌کنند. شعبان ماه ذخیره و جمع‌آوری توشه برای رسیدن به لقاء الله است که در ماه رمضان و در شب قدر حاصل می‌شود، همان شبی که قرآن کریم از آن با عنوان شب مبارک و پر خیر و برکت نام برده  و ماه‌های رجب و شعبان مقدمه‌ای برای بهره‌گیری از این شب مبارک محسوب می‌شوند.
وی بیان کرد: نامگذاری ماه‌های قمری به اسامی حال حاضر از گذشته در میان عرب جاهلی مرسوم بود و فلسفه اخلاقی و معنوی خاصی برای این نامگذاری ذکر نشده؛ به هر حال شعبان در ردیف ماه‌هایی بوده که محترم شمرده می‌شده و در قرآن کریم نیز چرایی انتخاب اسامی ماه‌ها موضوعیت نداشته است، اما برای مثال در مورد ماه رجب گفته شده که رجب نام نهری در بهشت است که انسان‌های مقرب پروردگار از آن آب می‌نوشند.
حجت‌الاسلام مستأجران تصریح کرد: یکی از اعمالی که انجام آن در ماه شعبان مورد تأکید قرار گرفته، ذکر شریف صلوات بر محمد و آل محمد(ص) محسوب می‌شود، حتی صلوات ویژه برای این ماه ذکر شده که به صلوات شعبانیه معروف بوده و مستحب است که مؤمنین هر روز بین نماز ظهر و عصر آن را بخوانند. از طرف دیگر، روزه‌داری در ماه شعبان نیز بسیار توصیه و ثواب آن، نجات از آتش جهنم و ورود به بهشت ذکر شده است.
وی اضافه کرد: استغفار کردن در این ماه بسیار تأکید و از بندگان خواسته شده تا به این مهم بپردازند، حتی اذکار ویژه‌ای برای استغفار ذکر شده و استغفار این ماه با ماه‌های دیگر متفاوت است؛ همچنین به تهجد و شب زنده‌داری نیز بسیار توصیه شده و در روایات آمده که شب نیمه شعبان با شب قدر برابری می‌کند.

انتهای پیام

 

captcha