قرآن به ما آموخته که صلح و ثبات در کنار قدرت امکان‌پذیر است
کد خبر: 3706630
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
رئیس‌‌جمهور در مراسم روز ارتش:

قرآن به ما آموخته که صلح و ثبات در کنار قدرت امکان‌پذیر است

گروه سیاسی ــ دکتر روحانی صبح امروز در مراسم گرامیداشت روز ارتش که در جوار حرم امام(ره) برگزار شد، تصریح کرد: قرآن به ما آموخته که صلح و ثبات در کنار قدرت امکان‌پذیر است و آیه «وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» بعد از آیه‌ای است که خداوند می‌فرماید «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ...»؛ یعنی در سایه قدرت و اقتدار مشروع است که می‌توان به ندای صلح دیگران پاسخ مثبت داد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی؛ رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز؛ چهارشنبه 29 فروردین‌ماه، در مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در جوار حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب، در سخنانی اظهار کرد: این روز، امسال مصادف شده با آغاز ماه نور و رحمت الهی؛ شعبان المعظم، ماه پیامبر(ص) و ماه میلاد ائمه هدی بویژه سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و میلاد حضرت ولی عصر(عج) و در تقارن با روز پاسدار است.

رئیس‌جمهور افزود: ارتش و سپاه همواره دوشادوش یکدیگر در میدان ایستادگی و رزم و برای خدمت به مردم در راه صلح در کنار هم بودند و ایثار و فداکاری‌شان در کنار هم برای اعتلای این سرزمین بوده است.

دکتر روحانی با تبریک روز ارتش و پاسدار به همه پرسنل ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج، ناجا و خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران و بویژه فرماندهی معظم کل نیروهای مسلح، گفت: از آغاز انقلاب اسلامی تا امروز هر جا غرور، افتخار، پیروزی، ایستادگی، صبر، مقاومت و دلاوری بوده، نام ارتش جمهوری اسلامی ایران و فداکاری این عزیزان در کنار این مفاهیم ارزشمند حضور داشته است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: ارتش با انضباط، انگیزه، اخلاق، آموزش کافی و سلاح و تجهیزات مدرن و آمادگی کامل، همواره یک قدرت مهم بازدارنده برای جمهوری اسلامی ایران و دفاع از آب و خاک میهن ما بوده است.

دکتر روحانی عنوان کرد: وظیفه ارتش طبق قانون اساسی، حراست از تمامیت ارضی سرزمین‌مان و حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران و استقلال کشور است که همواره ارتش این سه هدف مهمی را که در قانون اساسی به آنها اشاره شده ، از یاد نمی‌برد و در سرلوحه اهداف و سیاست‌های فعالیت خود قرار می‌دهد.

رئیس‌جمهور افزود: ارتش ما با ابتکار و خلاقیت چه در ایام دفاع مقدس و چه پس از آن برای صنایع دفاعی کشور در کنار سایر رزمندگان و آمادگی کافی در تمامی مقاطع حساس، ثابت کرده کشور در برابر توطئه‌های بیگانگان دارای بازوی توانمندی است.

دکتر روحانی اظهار کرد: همواره ارتش در چارچوب قانون و انضباط، مسیر و راه وظیفه خود را بی کم و کاست و بدون منت و ادعایی انجام داده است و هیچگاه در برابر انجام وظایف خود از دولت و ملت جایگاهی نخواسته است و در پی انجام وظیفه خود تلاش کرده است.

وی با بیان اینکه ارتش با اینکه سیاست را خوب می‌فهمد، اما هرگز وارد بازی‌های سیاسی نشده و به وصیت امام راحل(ره) به خوبی عمل کرده است، گفت: اگر در رژیم گذشته در کنار فسادهای اقتصادی، گاهی نام صاحب‌منصبان ارتش آن روزگار برده می‌شد، امروز در هیچ فسادی در کشور نامی از امیران و بزرگان ارتش وجود ندارد که به معنای دست‌پاکی و اخلاص ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

دکتر روحانی اضافه کرد: ما نیازمند ارتش قوی، سپاه مقتدر و بسیجی آماده هستیم؛ ما در منطقه‌ بسیار حساسی بسر می‌بریم؛ منطقه‌ بسیار حساس غرب آسیا یا خاورمیانه که در 40 سال گذشته شاهد توطئه‌های مختلفی در آن بوده‌ایم، و بی‌شرمانه هرگاه قدرت‌های خارجی حضور پیدا کردند از نفت و منابع اقتصادی این سرزمین و از حساب و ذخائر کشورهای این منطقه نام برده‌اند. ما در یک منطقه ساده‌ای در جهان زیست نمی‌کنیم. در این منطقه حساس می‌بینیم که در اطراف ما قدرت‌های متجاوز لانه کرده‌اند، حضور غیرقانونی و نامشروع دارند، در امور منطقه بر خلاف همه قوانین بین‌المللی دخالت می‌کنند، بدون مجوز سازمان ملل و برخلاف منشور سازمان ملل و قواعد آمره بین‌المللی خودسرانه به کشوری تجاوز می‌کنند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در چنین منطقه‌ای که قدرت‌های بزرگ، گروهک‌های تروریستی را به عنوان ابزار کار خود برای بی‌ثباتی منطقه قرار داده‌اند، کشور ما نیاز به نیروی مسلح مقتدر بازدارنده دارد تا هم در برابر توطئه قدرت‌های بزرگ بایستد و هم به تروریست‌ها اجازه ندهد که به خاک این سرزمین چشم حضور و طمع داشته باشند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در ادامه با بیان اینکه پیروزی‌های ملت ما در 40 سال گذشته‌ در سایه ارتشی قوی، سپاهی مقتدر، بسیجی کارآمده و نیروی انتظامی آماده حاصل شده، یادآور شد: البته پشتوانه اصلی نیروهای مسلح ما ملت بزرگ ایران است. همواره ارتش و نیروهای مسلح در کنار مردم بوده‌اند و مردم همواره در کنار نیروهای مسلح عزیز خود بوده‌اند.

دکتر روحانی عنوان کرد: اگر به سال 58 برگردیم، سالی که امام خمینی(ره) این روز را به نام روز ارتش نامید، مردم در سراسر کشور در خیابان‌ها برای حمایت از وفاداری ارتش تظاهرات کردند و به صحنه آمدند و شعار آن روز این بود که «مردم فدای ارتش» و ارتشیان در خیابان می‌گفتند «ارتش فدای ملت». همان شعار ادامه راه ما در مقطع بسیار حساس کنونی است.

وی تأکید کرد: نیروهای مسلح ما علاوه بر امنیت کشور ما توانسته‌اند در ثبات و امنیت منطقه نقشی بسیار اساسی ایفا کنند. امروز ایران و نیروهای مسلح ما از هر زمان دیگر در مسائل منطقه و جهان تأثیرگذار هستند. در حالی که نیروهای نظامی ما همچون نیروهای سیاسی ما به دنبال تنش در منطقه و جهان نیستند و همواره صلح و ثبات را دنبال می‌کنند. 

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: قرآن به ما آموخته که صلح و ثبات در کنار قدرت امکان‌پذیر است، آیه «وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»(61 ،انفال) و بعد از آیه‌ای است که خداوند می‌فرماید «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ...»؛ یعنی در سایه قدرت و اقتدار مشروع است که آنگاه می‌توان به ندای صلح دیگران پاسخ مثبت داد.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: همواره کشورهایی احساس اقتدار می‌کنند که به نیروهای بومی خود متکی باشند. اقتدار عاریه‌ای نمی‌تواند برای کشوری عزت بیافریند. کشورهای منطقه ما نباید به دنبال اقتدار عاریه‌ای از سوی قدرت‌های بزرگ یا یک رژیم نامشروع در این منطقه باشند. اقتدار واقعی از آن نیروهای مسلحی است که در کنار مردم و با حمایت مردم وظیفه خود را انجام می‌دهند. 

دکتر روحانی تأکید کرد: من در اینجا به صراحت می‌گویم ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همه توان و قدرت به هر تجهیزی که برای دفاع از این کشور نیاز داشته باشد و به هر سلاحی که مورد نیاز باشد، دولت، فرهیختگان، صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان برای ایجاد آن تجهیزات و تسلیحات در کنار نیروهای مسلح خواهند بود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ابراز کرد: ما به دنیا می‌گوییم هر سلاحی که نیاز داشته باشیم عمدتا خودمان تولید می‌کنیم و اگر لازم باشد تهیه می‌کنیم و منتظر سخن، موافقت و نظر مثبت آنها نبودیم، نیستیم و نخواهیم بود. اما در عین حال به کشورهای منطقه اعلام می‌کنیم اساس سیاست ما نسبت به شما حسن همجواری است، حسن همجواری یعنی همسایگی خوب. ما می‌خواهیم همسایه خوبی برای شما باشیم و شما هم همسایه خوبی برای ما باشید. ما قصد تجاوز به شما نداریم و همانطور که فرماندهی معظم کل قوا در روز عید مبعث تأکید کردند ما نیازی نداریم که به منافع دیگران یا سرزمین دیگران تجاوز کنیم.

وی تصریح کرد: ما کشوری بزرگ با منابع عظیم وملتی بزرگ و فرهیخته داریم ودر طول ده‌ها و صدها سال گذشته هیچ ‌گاه کشور ایران کشور متجاوز به کشورهای همسایه و منطقه نبوده است و همواره به کمک دولت‌ها و ملت‌ها به پا خاسته است. ما خواهان روابط صمیمانه و برادرانه با همسایگان‌مان هستیم و به آنها می‌گوییم سلاح، تجهیزات، موشک، هواپیما و تانک‌های ما علیه شما نیست و ما برای بازدارندگی به دنبال تقویت نیروهای مسلح خود هستیم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: ما در قدم اول بازدارندگی و در قدم دوم دفاع مقتدرانه را دنبال می‌کنیم، بنابراین شما را نسبت به ایران بدبین نکنند. در اینجا به قدرت‌های بزرگ هم اشاره می‌کنم، منطقه را پر از باروت نکنید، برای منافع خودتان و دلارهایی که می‌خواهید از ذخایر کشورهای عربی این منطقه به تاراج ببرید منطقه را از انواع سلاح‌های مختلف پر نکنید. سلاح‌های شما نه می‌تواند آورنده استقلال برای کشورهای منطقه باشد و نه می‌تواند ترس و رعبی را برای ملت‌های بزرگی همچون ایران به وجود بیاورد. اموال مردم مسلمان این منطقه را تاراج نکنید. تاجرانه با کشورهای این منطقه مواجه نشوید. ذخائر آنها را نبرید و کارخانه‌های اسلحه‌سازی خودتان را روز به روز توسعه ندهید.

دکتر روحانی افزود: تنها راه در این منطقه و جهان برای صلح و ثبات، مذاکره سیاسی برای حل مشکلات و رفتار مسالمت‌آمیز است. ما به اقتدار و قدرت نظامی‌مان توآم با تنش‌‌زدایی ادامه می‌دهیم و می‌دانیم نیروهای مسلح ما در هر شرایطی آماده‌اند تا از کشور، استقلال، عزت و حیثیت کشورشان دفاع کنند.

رئیس‌جمهور در پایان عنوان کرد: درود و سلام مان را به روح امام بزرگوارمان و شهدای ارتش، سپاه، بسیج و سایر نیروهای مسلح و تمام عزیزانی که به خوبی توانستند از کشور، حیثیت و استقلال ما دفاع جانانه کنند، نثار می‌کنیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

انتهای پیام

captcha