اجرای طرح قرآنی «هفت آسمان» در 5 مدرسه علمیه خوزستان
کد خبر: 3706682
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵

اجرای طرح قرآنی «هفت آسمان» در 5 مدرسه علمیه خوزستان

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ معاون تهذیب مدارس علمیه خوزستان با بیان اینکه طرح قرآنی «هفت آسمان» در 5 مدرسه علمیه استان به صورت آزمایشی در حال اجرا است، گفت: این طرح طی 7 مرحله شامل: روخوانی، روانخوانی، تجوید قرآن، ترجمه و مفاهیم، تفسیر قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه اجرا می‌شود و در حال حاضر مرحله چهارم آن در حال اجرا است.

حجت‌الاسلام حسین سیاحی، مسئول قرآن و عترت حوزه علمیه خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، از اجرای طرح قرآنی «هفت آسمان» در مدارس علمیه استان خبر داد و گفت: این طرح از مهرماه سال گذشته آغاز شده و ویژه طلبه‌های جدیدالورود طی هفت مرحله اجرا می‌شود. پنج مرحله اول ‌آن با موضوع آموزش روخوانی، روانخوانی، تجوید قرآن، ترجمه و مفاهیم و تفسیر قرآن است. دو مرحله آخر نیز با موضوع حدیث اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح به صورت آزمایشی در پنج مدرسه استان اجرا شده است، افزود: این طرح برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود و برای هر کدام از این مراحل مدت زمان بیست روزه و بعضاً پنجاه روزه پیش‌بینی شده است.

سیاحی ادامه داد: طلاب شرکت‌کننده در این طرح ملزم هستند تکالیفی از جمله تلاوت و استماع روزانه قرآن را انجام دهند. سوره‌های خاصی تعیین شده و منابع در هر مرحله مشخص شده است. به طور مثال در زمینه ترجمه و مفاهیم کتابی به نام «آموزش ترجمه و مفاهیم» معرفی شده و در بحث تفسیر نیز کتابی که برگزیده تفسیرالمیزان است در اختیار طلاب قرار می‌گیرد.

این کارشناس حوزه افزود: طلاب بعد از طی این پنج مرحله تسلط خوبی نسبت به روخوانی، روانخوانی، تجوید، مفاهیم و تفسیر قرآن پیدا می‌کنند. در ادامه با توجه به خلأ موجود در حوزه‌های علمیه در زمینه آموزش نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه این دو منبع را نیز در بخش حدیث، در این طرح گنجاندیم. نامه‌ها، حکمت‌ها و دعاهای مشخصی تعیین شده و طلاب طی سطوح مقدماتی حوزه( پایه اول تا سوم) این مراحل را می‌گذرانند.

مرحله چهارم طرح «هفت آسمان» در حال اجرا است

 مسئول قرآن و عترت حوزه علمیه خوزستان گفت: در هر سه ماه به منظور ارزیابی طلاب آزمون شفاهی از آنها گرفته می‌شود. تاکنون دو آزمون شفاهی برگزار شده است که پیشرفت طلاب را در زمینه این مباحث نشان می‌دهد. در حال حاضر این طرح در مرحله ترجمه و مفاهیم است و بعد از امتحانات خردادماه در ماه رمضان بحث تفسیر آغاز می‌شود.

وی اظهار کرد: مدرسه جزائریه شوشتر، مدرسه علی‌بن ابیطالب(ع) ایذه، مدرسه امام صادق(ع) اندیمشک، مدرسه خاتم‌الانبیاء(ص) اهواز و مدرسه امام محمدباقر(ع) شوش به صورت آزمایشی این طرح‌ها را اجرا کرده‌اند که در صورت موفقیت‌آمیز بودن، طرح «هفت آسمان» در کل کشور اجرا خواهد شد.

برگزاری ماهانه محافل انس با قرآن در مدارس علمیه

سیاحی با اشاره به دیگر برنامه‌های قرآنی مدارس گفت: از دیگر طرح‌های قرآنی مدارس علمیه می‌توان به دوره حفظ موضوعی ویژه طلاب پایه یک اشاره کرد که در برخی از مدارس ما در حال اجراست. همچنین در زمینه محافل قرآنی، سعی کردیم در دو سال  اخیر هر مدرسه‌ای در ماه یک مرتبه محفل انس با قرآن برگزار کند.

 مسئول قرآن و عترت حوزه علمیه خوزستان در پایان با اشاره به برگزاری مراسم تلبس طلاب گفت: طی مناسبت‌های پیش رو از جمله در نیمه شعبان، تعدادی از طلاب مدارس علمیه استان به لباس روحانیت ملبس می‌شوند. در جمعه پیش رو 31 فروردین، همزمان با اعیاد شعبانیه این مراسم در مدرسه علمیه اندیکا و بقیه‌الله(عج) اندیمشک برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha