اهمیت کار و تولید در فرهنگ اقتصادی قرآن
کد خبر: 3706717
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵

اهمیت کار و تولید در فرهنگ اقتصادی قرآن

گروه معارف-رئیس اداره تبلیغات اسلامی سربیشه با بیان اینکه حمایت عملی و کارآمد از تولید و اشتغال در داخل به معنای از بین بردن موانع تولید و عدم وابستگی به بیگانگان مورد توجه و تأکید قرآن کریم است، اظهار کرد: فعالیت اقتصادی و تولید در فرهنگ اقتصادی قرآن جایگاه ویژه‌ای دارد.

حجت‌الاسلام حسن صفری، رئیس اداره تبلیغات اسلامی سربیشه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: به عنوان مسلمان معتقدیم که قرآن، کتاب هدایت در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها است و لذا برای تمام نیازهای انسان، برنامه و راه هدایت دارد.
وی با بیان اینکه یکی از این هدایت‌ها که مورد بحث ما است هدایت بشر در خصوص فعالیت‌های اقتصادی است، افزود: قرآن در خصوص هدایت‌ اقتصادی به کار و تلاش و جست‌وجو برای پیدا کردن راهکارهای مناسب اقتصادی اشارات و راهنمایی‌های فراوانی دارد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی سربیشه با بیان اینکه قرآن، در آیات بسیاری از تسخیر ماه، خورشید، زمین، دریاها و سایر امکانات اقتصادی برای انسان سخن می‌گوید، تصریح کرد: در فرهنگ اقتصادی قرآن، تسخیر اینگونه معنا شده است: «فراهم کردن زمینه تسلط و برتری یافتن بشر در منابع اقتصادی توسط خداوند».
صفری با بیان اینکه اما شیوه‌ها و راهکارهای استفاده از منابع خدادادی به بشر واگذار شده است، افزود: قرآن می‌فرماید: «وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ؛ و قطعا شما را در زمين قدرت عمل داديم و براى شما در آن وسايل معيشت نهاديم اما چه كم سپاسگزارى مى‌‏كنيد».
وی بیان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید: «ابتدا به شما انسان‌ها در زمین قدرت‌ دادم و سپس ابزار زندگی و رشد اقتصادی را به شما دادیم، حال شما با فکر و پژوهش و با استفاده از تجربه گذشتگان و تجربه سایر ملل، راهکارهایی متناسب با وضعیت فرهنگی و دینی خود برای تسخیر آن، آنگونه که در ظرف امکانات بومی و ملی شما سازگاری دارد را پیدا کنید».
رئیس اداره تبلیغات اسلامی سربیشه با بیان اینکه مسلما انتخاب راهکارهای اقتصادی باید متناسب با نیازها و شرایط هر محیط باشد، خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه تبیین این راهکارها باید به زبان روز و در قالب ادبیات اقتصادی باشد که نیاز امروز ما، راهکارهای حمایت از تولید و اشتغال است.
تقویت و تأمین مالی فرآیند تولید؛ راهکار حمایت از اشتغال
صفری ادامه داد: یکی از راهکارهای اساسی و تأثیرگذار حمایت از تولید و اشتغال در کشور، تقویت و تأمین مالی فرآیند تولید است، لذا اصلاح و چابک‌سازی نظام مالی کشور در راستای حمایت از تولید، از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی اظهار کرد: اصلاح نظام بانکی در حمایت از تولید و آماده کردن بانک‌ها و مؤسسات مالی کشور برای ارائه تسهیلات به بخش تولید یکی از مهم‌ترین این اقدامات است.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی سربیشه بیان کرد: اما زمانی که سخن از حمایت از تولید و اشتغال می‌شود باید بدانیم تحقق این امر لوازمی دارد و یکی از لوازم، اختصاص سرمایه کافی به بخش تولید است.
صفری تصریح کرد: در نظام اقتصادی اسلام و بر پایه اصل قرآنی دوری از ربا، صاحبان سرمایه به دنبال تولید کننده و سرمایه‌گذار می‌روند تا منابع مالی، در مشارکت با تولید و فعالیت اقتصادی حقیقی و نه صوری و ربوی به سود برسند.
وی ادامه داد: این در حالی است که متأسفانه در بخش مهمی از نظام بانکی امروز ما، بانک‌ها که عرضه کننده منابع مالی هستند به فعالیت‌های غیرتولیدی مشغول هستند در حالی که این منابع مالی می‌تواند به سرمایه‌ای برای تولید ملی، اشتغال جوانان این مرز و بوم و سودآوری حلال و به دور از ربا بینجامد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی سربیشه بیان کرد: تصریح کرد: در این صورت اشتغال و نیز سرمایه حلال و به دور از ربا فراهم خواهد شد.
لزوم افزایش آگاهی اقتصادی برای تغییر در سبک زندگی افراد
صفری ادامه داد: راهکار دیگر حمایت از تولید و اشتغال، مبارزه پیگیر و همه جانبه دولت و مردم با قاچاق کالا به داخل کشور است؛ لذا با تبلیغ صحیح و موثر در راستای حمایت از کالای ایرانی باید این آگاهی اقتصادی به جامعه تزریق شود تا در الگو و سبک زندگی مصرفی خود تجدیدنظر کنند و بدانند که استفاده از کالاهای داخلی و حمایت از اشتغال جوانان در داخل کشور، آینده کشور ما را خواهد ساخت و از وابستگی نجات خواهد داد.
وی یادآور شد: بنابراین حمایت عملی و کارآمد از تولید و اشتغال در داخل به معنای از بین بردن موانع تولید و عدم وابستگی به بیگانگان مورد توجه و تأکید قرآن کریم است.
انتهای پیام

captcha