نگاهی به کتاب«ساختار نمایشی قصه‌های قرآن» به قلم حسین فرخی
کد خبر: 3706746
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹

نگاهی به کتاب«ساختار نمایشی قصه‌های قرآن» به قلم حسین فرخی

گروه ادب ــ کتاب «ساختار نمایشی قصه‌های قرآن» نوشته‌ حسین فرخی با تاکید بر قابلیت‌های دراماتیک قصه‌های قرآن کریم منتشر شد و قرار است در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شود.

حسین فرخی «ساختار نمایشی قصه‌های قرآن» را بررسی کرد

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، موضوعاتِ مطرح‌ شده در این کتاب عبارتند از: قابلیت‌های دراماتیک قصه‌های قرآن، بررسی و اثبات میزان این قابلیت‌ها در شکل‌گیری یک نمایشنامه، شخصیت‌پردازی، گفت‌وگو، فضای موجود در قصه‌های قرآن و انطباق آن‌ها با عناصری چون داستان نمایش، شخصیت‌پردازی، دیالوگ یا گفت‌وگوهای نمایشی، مقدمه‌چینی، گره‌افکنی، کشمکش، فضاسازی نمایشی، تعلیق، بحران، ستیز، چالش، فرود، نتیجه‌گیری در یک نمایشنامه، مخاطبان پژوهش، جامعه آماری، و نمونه‌های پژوهش.

در این پژوهش قصه‌های قرآن در پنج فصل بررسی شده و انطباق یا عدم انطباق آن‌ها با اصول درام و نمایشنامه‌نویسی تحلیل شده است. در نهایت، فرایند حاصل راه و روش عملیِ چگونگی نگارش قصه‌های قرآنی است.

در این کتاب 34 قصه با عناوین قصه آدم(ع)، خلقت آدم(ع)، عهد گرفتن از فرزندان آدم(ع)، آدم(ع) و حوا، هابیل و قابیل، وفات آدم(ع)، قصه ادریس(ع)، قصه نوح(ع)، قصه قوم هود(ع)، قصه صالح(ع)، قصه ابراهیم(ع)، ابراهیم(ع) و بتان، ابراهیم(ع) در آتش، جنگ نمرود با خدا و زنده شدن مرغان، ابراهیم(ع) و ساره، ابراهیم(ع) و هاجر، ذبح اسماعیل(ع)، مقام ابراهیم(ع)، قصه قوم لوط، قصه یوسف(ع)، یوسف(ع) و برادران، فروختن یوسف(ع)، عزیز مصر یوسف(ع) را می‌خرد، یوسف(ع) و زلیخا، یوسف(ع) در زندان، وزارت یوسف(ع)، دیدار یوسف(ع) با برادران، دیدار یعقوب(ع) و یوسف(ع)، قصه موسی(ع) و فرعون، قصه سلیمان(ع) و داوود(ع)، قصه یونس(ع)، اصحاب کهف، عیسی(ع) و معراج پیامبر(ص) بحث و بررسی شده‌اند.

پس از مطرح کردن قصه مورد نظر، به ترتیب درج آنها در قرآن کریم، ابتدا ترجمه آیات مربوط به هر قصه براساس ترجمه گران‌سنگ حسین الهی قمشه‌ای ارائه و سپس خلاصه‌ای از قصه قرآنی بیان شده است. در مرحله بعد، با توجه به عناصر ساختاری در نمایشنامه‌نویسی، قصه‌ها نقد و بررسی شده‌اند.

یادآور می‌شود؛ کتاب «ساختار نمایشی قصه‌های قرآن» در 472 صفحه، قطع رقعی و با قیمت 35 هزار تومان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

انتهای پیام

captcha