چالش خانواده‌ها با هزینه‌های سنگین/ پزشکان از این بخش غفلت نکنند
کد خبر: 3706757
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹

چالش خانواده‌ها با هزینه‌های سنگین/ پزشکان از این بخش غفلت نکنند

گروه اجتماعی- پزشکان، خانواده‌های کودکان بیماری اعصاب اطفال را گرفتار هزینه‌های سنگین آزمایشات نکنند چرا که شاید این هزینه‌های سنگین باعث فروپاشی نهاد خانواده شود.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حیات جامعه بشری نیازمند افراد مختلفی است که مسئولیت فعالیت‌های مختلف اجتماعی را برعهده گیرند، اما در این میان پزشک به دلیل شرایط شغلی، گاهی برای مال وجان و ناموس مردم مسلط است، از همین رو حضور پزشکان معتهد و با اخلاق در جامعه یک نیاز اساسی است که نبود این افراد مشکلات متعددی را برای مردم ایجاد می‌کند، اهمیت این حرفه به حدی است که امام علی(ع) فرمودند:« هر کس پزشکی پیشه کند، باید خداترس باشد و به دیگران پند بدهد» از همین رو به سراغ یکی از پزشکان معتهد و خوش سابقه شهرمان رفتیم تا دمی با وی به گفتگو بنشینیم و از کم وکیف این حرفه سخت اما مقدس جویا شویم.
دکتر بیرقی طوسی، متخصص اعصاب اطفال بیمارستان قائم مشهد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، از نحوه علاقه‌مندی خود به رشته اطفال و اساتید مجرب این حوزه سخن خود را آغاز می‌کند و می‌گوید: تحصیلاتم را تا آخر دبیرستان در مشهد بودم تا اینکه پس از کنکور در رشته پزشکی دانشگاه بیرجند قبول شدم و هفت سال آنجا تحصیل کردم؛ در بیرجند اساتید بزرگی داشتیم و در دوران کارورزی علاقه‌مند به رشته کودکان شدم به گونه‌ای که باعث شد در دوره کارورزی که انتهای دوران پزشکی عمومی است، علاقه‌مند به رشته کودکان شوم.
وی از اساتیدی که مسیر را برای حضور او در رشته اطفال هموار کردند، گفت: آقای دکتر مقری و خانم دکتر نمکین اساتید خوبی بودند که از محضرشان بهره‌مند شدم و بعد از آن در روستاهای خراسان جنوبی دو سال خدمت کردم.

پزشک نمونه استان در دوران سربازی

دکتر بیرقی طوسی در سال 84 در حالی که دوران خدمت سربازی خود را می‌گذارند به عنوان پزشک نمونه استان انتخاب می شود و پس از آن در سال 85 در رشته کودکان پذیرفته می‌شود و آنجا از حضور اساتید برزگی همچون دکتر خوارزمی، امیریان، آخوندیان و اشرف‌زاده بهره می‌برد.
وی از اتمام دوره تخصص خود در رشته پزشکی کودکان می‌گوید: سال 88 تخصصم تمام شد و برای ادامه خدمت به درگز رفتم که یک سال در درگز بودم و  سال 90 در رشته فوق تخصصی اعصاب کودکان قبول شدم و در سال 92 با رتبه کشوری مدرک بورد فوق تخصصی خود را گرفتم.
بیرقی طوسی با اشاره به اینکه رشته اطفال به دلیل شرایط بیمار، رشته پزشکی سختی است، ابراز کرد: ما یاد گرفتیم که هر کودکی که وارد مطب می‌شود، از همان ابتدا شروع به معاینه نمی‌کنیم، به این شکل که برخورد کودک را دربرخورد با محیط پیرامونش بسنجیم.

چالش خانواده‌ها با هزینه‌های سنگین/ پزشکان از این بخش غفلت نکنند

وی با بیان اینکه نحوه تعامل کودک با پدر و مادرش و ارتباط با اجسام مختلف از دیگر موضوعاتی است که پزشک اعصاب اطفال باید به آن توجه کند، اظهار کرد: در برخورد با کودک بیمار ما خیلی کلاسیک معاینه کنیم و از کوچکترین لحظات بهره می‌بریم، زیرا یک حرکتی را که کودک انجام بدهد، شاید دوباره بعد تکرار نکند و در حین معاینه یک موردی اساسی در حوزه معاینه اطفال را از دست بدهیم.
این پزشک اطفال با اشاره به اینکه تشنج، بیشترین آمار را در بین بیماری‌های اعصاب کودکان دارد، گفت: تب و تشنج‌ها و تأخیر تکاملی از جمله عواملی است که خانواده‌ها بخاطر بروز این مشکلات به ما مراجعه می‌کنند.
وی ادامه داد: بعضی از بیماری‌های نادر دیگر مثل اختلالات ماده سفید مغز، بیماران عضلانی و اختلالات اعصاب محیطی هستند و یا بسیاری از سندرم‌های خاص و نادر هستند که به پزشک اعصاب اطفال مراجعه می‌کنند.
دکتر بیرقی طوسی درباره جایگاه فرزند در خانواده و دغدغه والدین هنگام بیماری فرزندانشان، ‌می‌گوید: عزیزترین چیزی که خداوند به یک فرد می‌دهد فرزند است، به گونه‌ای که حتی گاهی افراد، فرزند خود را از پدرو مادرش بیشتر دوست دارد، با اینکه پدر و مادر مهم‌ترین داشته انسان در زندگی هستند، اما هنگامی که خداوند به آنها فرزندی عطا می‌کند، بیشتر از پدر و مادرش دوست دارد و حاضر است همه چیزش را بدهد که فرزندش مشکلی نداشته باشد.

چالش خانواده‌ها با هزینه‌های سنگین/ پزشکان از این بخش غفلت نکنند

پزشک، عهده دار شرایط بحرانی خانواده‌ها
وی ادامه داد: حالا تصور کنید فرزندی که تا این حد عزیز است، دچار مشکل می‌شود و خانواده در پی این اتفاق به هم می‌ریزد، به خصوص اگر کودک دچار مشکلاتی مانند تشنج و بیماری‌های عصبی باشد، خانواده لحظه به لحظه شاهد از بین رفتن فرزندانشان هستند و تحمل این شرایط برای خانواده بسیار سخت است، از همین رو خانواده‌ها با شرایط روحی بسیار سختی به پزشک مراجعه می‌کنند و مدیریت این شرایط برعهده پزشک معالج است.
انکار خانواده‌ها در برابر بیماری فرزند
دکتر بیرقی طوسی، از انکار خانواده هنگام مواجه شدن با بیماری فرزندشان، می‌گوید: اولین موردی که پزشک با آن روبروست، انکار خانواده‌ها است که می‌گویند فرزند ما بهترین است و هیچ مشکلی ندارند و در مرحله بعدی احساس گناه خانواده است، که تصور می‌کنند در برابر گناهی که مرتکب شده‌اند، فرزندشان به چنین بیماری مبتلا شده است.
وی اظهار کرد: اولین کاری که باید توسط پزشک انجام شود، این است که اگر واقعا طفل مشکلی دارد، تشخیص داده شود؛ البته خیلی از کودکان به دلیل استرس خانواده‌ها برای معاینه می‌آیند و در عمل می‌توانند همانند یک انسان عادی زندگی کنند و در چنین شرایطی وظیفه پزشک این است که به خانواده اطمینان خاطر دهد که فرزندشان مشکل خاصی ندارد.
این پزشک اطفال با اشاره به اینکه برای کودکان دارای مشکل نیز مرحله اول این است که خانواده از روند بیماری طفل مطلع شوند، تصریح کرد: بسیاری از خانواده می‌پرسند که فرزندشان چه مدت زنده می‌ماند؟ و من در جواب این سوال می‌گویم هر زمان که متوجه شدین من چه زمانی می‌میرم، من هم زمان مرگ فرزند شما را اطلاع می دهم چراکه مرگ و زندگی در دست خداوند است و بیان زمان دقیق مرگ نیز در حرفه پزشکی کار نادرستی است.

چالش خانواده‌ها با هزینه‌های سنگین/ پزشکان از این بخش غفلت نکنند

پزشکان شرایط مالی خانواده بیمار را درک کنند
دکتر بیرقی طوسی با اشاره به اینکه اغلب بررسی‌های آزمایشگاهی و پاراکینگی که برای تشخیص بیماری انجام می‌دهیم خیلی پرهزینه است، از همین رو باید پزشک انتخاب کند که از کدام راه آزمایشگاهی استفاده کند تا تشخیص درستی داشته باشد، اظهار کرد: با توجه به هزینه بالای آزمایشات، خانواده‌ها به خاطر احساس گناهی که دارند، نان سه فرزند دیگر را قطع می‌کنند و آن‌ها را درمضیقه قرار می‌دهد تا تمام تلاش خود را برای بهبود فرزندش و کم کردن عذاب وجدانی که دارد، انجام دهد.
این پزشک متعهد با بیان اینکه متأسفانه پزشکان کمتر به شرایط خانواده بیمار توجه می‌کنند و برای اینکه به خاطر انجام ندادن یک آزمایش برای بیمار، مواخذه نشوند، لیست بلند و بالایی از آزمایش‌های پر هزینه را پیش روی خانواده کودک قرار می‌دهند، ابراز کرد: چند سال پیش طفل مریضی بستری بود و بعد از یک ماه من به مادرش گفتم تو همیشه بیمارستان هستی، فرزند دیگر نداری؟ گفت یک بچه 8 ساله دارم که نمیدانم کجاست؛ در واقع به خاطر احساس گناهی که دارد، تمام زندگی خود و خانواده‌اش را وقف یک فرزند می‌کند و بخاطر بیماری یک فرزندش، سایر فرزندان طبیعی خود را از دست می‌دهد و آنها دچار بزهکاری و مشکلات بسیاری می‌شوند تا حدی که حتی برخی از زوجین بخاطر بیماری فرزندشان از یکدیگر جدا شده‌اند.
وی با تأکید براینکه بسیاری از بیماری‌های اعصاب اطفال هنوز درمانی ندارد، عنوان کرد: از همین رو اینکه خانواده بیمار را در سرازیری مشکلات رها کنیم ، کار درستی نیست زیرا همانطور که من پزشک این بیمار هستم در قبال فرزندان دیگر خانواده که سالم هستند، نیز باید احساس مسئولیت کنم زیرا هزینه آزمایشات مشکلات خانوادگی بسیاری را برای خانواده بیمار به همراه دارد.
اولین ضربه متلاشی شدن خانواده‌ها به کودک بیمار است
دکتر بیرقی طوسی با اشاره به اینکه پزشک باید به خانواده بیمار آگاهی دهد که اگر خانواده متلاشی شود، اولین ضربه را کودک بیمار می‌خورد، ابراز کرد: کودک بیماری که فقط از نعمت پدر یا مادر بهره‌مند است به مراتب از آسیب بیشتری رنج می‌برد تا کودکی که والدینش در کنار یکدیگر مسالمت آمیز زندگی می‌کنند و وظیفه پزشک است که این نکات را به خانواده‌ها یادآور شود.
وی گفت: پزشکی جامع نگر هم باید به سایر افراد دقت کند و یکی از مسئولیت‌های ما این است که بگوییم شما فقط مادر این طفل نیستی، مادر چند تا فرزند دیگر هستی و همسر یک نفر دیگر هم هستی؛ در واقع بیماری کودک یک بحران است، از همین رو برای خانواده باید همه جانبه فکر کرد، به‌خصوص در بیماران مزمن و یا پس رونده، خانواده بیمار نیاز به حمایت و آگاهی بخشی دارند و باید در جلسات مشترک و کمیسیون‌های که می‌گذاریم آن‌ها را امیدوار می‌کنیم که بالاخره زندگی بخش‌های مختلفی دارد و این هم یک قسمتی از زندگی است.
پزشکان حمایت از خانواده را جدی بگیرند
دکتر بیرقی طوسی با تأکید براینکه پزشکان حمایت از خانواده را جدی بگیرند و فقط توجه خود را روی فرزند معلول خود نگذارند، ابراز کرد: در طبقه‌بندی سنی سلامت زیر یک ماه را نوزاد و یک ماه تا یکسال را شیرخوار و بعد از آن را کودک می‌دانیم، البته در تعریف جدید وزارت بهداشت زیر 18 سال را کودکان حساب می‌کنیم، از همین رو من تلاش می‌کنم که بیماران زیر 18 سال را ببینم زیرا بالاتر از این سن روحیات و بیماریها متفاوت است و بهتر است من در حوزه تخصصی خود طبابت کنم.
فقر فرهنگی، ریشه بسیاری از بیماری‌های اعصاب اطفال
پزشک حاذق در بیماری اعصاب اطفال با اشاره به اینکه فقر فرهنگی، ریشه بسیاری از بیماری‌های اعصاب اطفال است، اظهار کرد: بیشتر مشکلاتی که برای کودکان ایجاد می‌شود، ریشه در فقر فرهنگی آنها دارد، به عنوان نمونه ما در روز سیزده عید نوروز حمایت وتوجه را از کودکان بر می‌داریم و کودکان بسیاری را به بیمارستان می‌آورند در حالی که دچار غرق شدگی یا پرت شدگی شدند و این ضربه ها به مغز و اعصاب آنها لطمه زده است.
وی ادامه داد: بی‌توجهی در جشن و عروسی و یا تفریحات خانوادگی باعث می‌شود که یک کودک کاملاً طبیعی به یک کودک کاملاً غیر طبیعی تبدیل شود، در بیماری اعصاب کودکان دو طیف داریم یک ژنتیکی هستند که ژن معیوبی داشتند و این بیماری ایجاد شده است که در کشورمان و منطقه مشهد متأسفانه خیلی زیاد داریم و یک گروه دیگر اختلالاتی هستند که اکتسابی هستند.

دکتر بیرقی طوسی با بیان اینکه خیلی از پزشک‌ها می‌گویند ما خیلی آزمایشها درخواست می‌کنیم تا شکایت نشود که بیماری را درست تشخیص نداده‌ایم، گفت: اما چرا هیچ وقت به این فکر نمی‌کنیم که با چهار تا آزمایش اضافه، نوشتن چه بلایی سر خانواده آوردیم، به شکلی که یک خانواده که وضع مالی خوبی ندارد و با آن حقوق اندک چندین مشکل را باید حل کند، چگونه می‌تواند برای یک آزمایش چند میلیون بپردازد، بنابراین باید سعی کنیم به جای نوشتن آزمایشات زیاد، واجب‌ترین آزمایش را تجویز کنیم تا خانواده را از این بار احساس گناه که تصور می‌کند هم کودک بیمار دارد و هم پولی برای درمانش ندارد، رها کنیم.
وی عنوان کرد: من نمی‌توانم مدعی شوم که ازکودکانی که آزمایش نگرفتم چه تعداد بیماری را دارند و آزمایش نگرفتم ولی آن کسی که از پیش من می‌رود با خوشحالی و با احساس گناه کمتری می‌رود، زیرا این احساس گناه اگر کم نشود، ممکن است جامعه به هرج و مرج کشیده شود و پدر خانواده به خودش اجازه دهد که بزهکاری کند ولی آزمایش فرزندش را انجام دهد.

چالش خانواده‌ها با هزینه‌های سنگین/ پزشکان از این بخش غفلت نکنند

تشخیص صحیح شرایط بیمار، کار هنرمندانه پزشکان
دکتر بیرقی طوسی با تأکید براینکه خوشبختانه ما مددکاری‌های خوبی داریم و بیمارستان قائم و امام رضا(ع) از خانواده بیماران نیازمند حمایت می کنند، اظهار کرد: می‌توانیم خانواده‌هایی را که آزمایشات واجبی را باید برای فرزندانشان انجام دهند اما بضاعت مالی مناسبی ندارند به حامیان و خیران معرفی کنیم، البته تشخیص آزمایشات ضروری و ارجاع به مراکز بالینی یک کار ظریف و بسیار هنرمندانه است، زیرا تمام افراد را که نمی‌توان به خیران ارجاع داد، از سویی انتخاب بهترین آزمایش نیز کار دقیق و حساسی است.
وی گفت: با وجود پیشرفت علم اما ما هنوز در ابتدای راه درمان بیماری‌ها هستیم و بسیاری از بیماری‌ها درمان قطعی ندارد اما وظیفه پزشک انتخاب بهترین راه درمان است، در این میان از خانواده‌های بیماران می‌خواهیم به پزشک اعتماد کرده و به تک تک اعضای خانواده خود توجه کنند، علاوه براین متأسفانه رشته اعصاب کودکان خیلی بیماریهای ناعلاج دارد، به همین دلیل افراد شیاد از بیماری کودکان و دغدغه والدین سوءاستفاده می‌کنند.
دکتر بیرقی طوسی با بیان اینکه خانواده‌ها هشیار باشند که به خاطر دغدغه سلامتی فرزندشان گرفتار رمال و افراد غیر متخصص در حوزه گیاهان داروئی نشوند، ابراز کرد: متأسفانه درصد زیادی از بیماری‌های اعصاب کودکان در کل جهان درمانی ندارد، بنابراین خانواده‌ها اگر با افرادی مواجه شدند که در برابر مبلغ بالایی راهکارهای درمانی ارائه دهند از آنها نپذیرند زیرا کسی که در برابر مبلغ هنگفتی کاری که تخصصی در آن ندارد را برای بیمار انجام می‌دهد انسان درستی نیست و عملکردی نیز در روند درمان بیمار نخواهد داشت، فقط هزینه‌ای را بر دوش خانواده بیمار می‌گذارد.

 انتهای پیام

captcha