تأکید بر تعمیق روابط به ویژه روابط فرهنگی و هنری میان دو کشور ایران و عراق
کد خبر: 3706781
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مقامات عراقی؛

تأکید بر تعمیق روابط به ویژه روابط فرهنگی و هنری میان دو کشور ایران و عراق

گروه هنر ــ سیدعباس صالحی در دیدار با برخی از مقامات سیاسی و فرهنگی عراق با اشاره به فراهم آمدن زمینه‌های مساعد فرهنگی و هنری بر تعمیق این همکاری و روابط میان دو کشور تأکید کرد.

تأکید بر تعمیق روابط به ویژه روابط فرهنگی و هنری میان دو کشور ایران و عراق

به گزارش ایکنا؛ به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در ادامه سفر خود به عراق و دیدار با مقامات این کشور با نائب رئیس اول پارلمان عراق ملاقات کرد و ضمن تبریک پیروزی‌های اخیر ملت و دولت عراق بر تروریسم، گفت: عراق در هفته‌های آتی شاهد بزرگترین حرکت مردمی یعنی انتخابات سراسری پارلمان است که مصداق مردم‌سالاری در عراق به شمار می‌رود و نقش مهمی در سرنوشت مردم این کشور خواهد داشت.

صالحی افزود: هویت فرهنگی جان‌مایه جمهوری اسلامی ایران است و اگرچه روابط و همکاری‌های مختلف میان دو کشور اهمیت بسیاری برای ما دارد اما روابط فرهنگی شالوده سایر روابط است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ایران در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری فعالیت‌های بسیاری انجام داده و در تمامی حوزه‌ها رشد و تکامل داشته است که مصداق بارز آن  انتشار نزدیک به ۸۰ هزار عنوان کتاب و تولید بیش از ١٠٠ فیلم بلند در یک سال گذشته در ایران است و بیش از ۱۰۰ مرکز آموزشی هنرهای گوناگون در ایران فعال است که به عنوان نمونه در خانه سینما بیش از ۳۰ مؤسسه تخصصی گردهم آمده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تجربیات ایران می‌تواند در اختیار ‌دوستان عراقی قرار گیرد و جمهوری اسلامی با علاقه‌مندی تجارب خود را به ملت عزیز عراق منتقل می‌کند؛ شرایط مختلف، زمانی عراق را تحت فشار قرار داد اما عراق امروز از این شرایط سخت عبور کرده و به سوی موفقیت پیش می‌رود.

وی در رابطه با سفرهای زیارتی هم گفت: همکاری‌های خوبی میان دو طرف صورت گرفته و در حال حاضر سالانه نزدیک به چهار میلیون ایرانی به عراق سفر می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین افزود: فرصت‌های مناسبی برای تبادلات رسانه‌ای  میان ایران و عراق وجود دارد که با تبادل نظر می‌توان آن را افزایش داد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

در این دیدار همچنین شیخ همام حمودی؛ نائب رئیس اول پارلمان عراق گفت: عراق خواهان توسعه همکاری‌های هنری با جمهوری اسلامی ایران است هرچند که همکاری‌های فرهنگی و هنری میان دو کشور وجود داشته و دارد و ما خواستار توسعه آن هستیم.

وی گفت: ما می‌دانیم ایران موفقیت‌های زیادی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و کشاورزی داشته است و یکی از ویژگی‌های مهم جمهوری اسلامی ایران نیز فرهنگ آن است و اینکه ایران کشوری اسلامی و دینی است.‌

نایب رئیس پارلمان عراق گفت: ما مایلیم همکاری‌های مشترک فرهنگی و تبادلات مختلف در مقوله‌های فرهنگی به ویژه هنری داشته باشیم.

وی با اشاره به توانمندی بالای سینمای ایران و نیز برخورداری از زیرساخت‌های لازم، خواستار سفر بازیگران مطرح ایرانی به عراق شد و از علاقه‌مندی مردم عراق به هنرمندان ایرانی سخن گفت.

حمودی افزود: تجربه مقابله با داعش یکی از مواردی است که در شرایط کنونی می‌توان در قالب مستند یا فیلم روی آن کار کرد تا در اختیار دیگر کشورها و نسل‌های آینده قرار بگیرد.

وی افزود: اگرچه رژیم حزب بعث عراق تلاش کرد که دیوار بلند بین مردم و اشتراکات فرهنگی دو کشور ایجاد کند اما پس از سقوط  آن‌ها به سرعت این موانع برچیده شد و ما امروز شاهد افزایش روابط بین دو کشور هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با همکاری و فعالیت‌های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد برنامه‌های مشترک فرهنگی و هنری زیادی شکل گرفته است و امیدواریم این فعالیت‌ها افزایش یابد.

این گزارش حاکی است،سیدعباس صالحی همچنین در دیدار با نوری مالکی؛ معاون رئیس جمهوری عراق با بیان این مطلب به تبیین وضعیت فرهنگی کشورمان پرداخت.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون برنامه‌های مختلفی را در قالب جشنواره‌های بین‌المللی، نمایشگاه‌های بین‌المللی اعم از کتاب و دیگر برنامه‌های فرهنگی و هنری، چاپ و نشر، هنرهای تجسمی و موسیقی، حوزه سینمایی و تئاتر و ... برگزار کرده است.

نوری مالکی معاون رئیس جمهوری عراق نیز در این دیدار گفت: امروز جهان شاهد اتحاد و همدلی دو کشور دوست و برادر ایران و عراق است.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران به یک کشور آزاد تبدیل شد و فرهنگ یکی از پایه‌های فعالیت‌های انقلاب اسلامی ایران است.

مالکی در ادامه گفت: امروز شاهد هستیم که رتبه علمی ایران در بین هشت کشور برتر جهان قرار دارد و این نشان از بلوغ فکری و فرهنگی این کشور است.

معاون رئیس جمهوری عراق افزود: در زمان رژیم بعثی عراق متفکران و فعالان فرهنگی تحت خفقان بودند و دیکتاتوری حاکم بر عراق مانع از پیشرفت فرهنگی طی دهه‌های اخیر شد.

در پایان این دیدار دو طرف انجام دیدارهای متقابل و تداوم همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور را خواستار شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در دیدار با عمار حکیم؛ رهبر جریان حکمت ملی عراق گفت: براساس سند یادداشت تفاهم فرهنگی و هنری بین دو کشور همکاری‌هایی در بخش‌های مختلف فرهنگی اعم از سینمایی و هنری و ... شکل گرفته و روز به روز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: برای انجام همکاری‌های گوناگون آمادگی داریم و تجارب خود را در اختیار مردم عراق می‌گذاریم و همچنین با توجه به اهمیت حوزه کودک و نوجوان، ضروری در این زمینه همکاری‌های مشترک نیز داشته باشیم.

صالحی گفت: ایران و عراق جدید که پس از مشکلات فراوان به ثبات رسیده، می‌توانند از توسعه روابط با یکدیگر سود ببرند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در این دیدار گفت: ایران دوست و هم‌پیمان دوران سخت عراق است و اجازه نمی‌دهیم در دوران پساداعش طرف سومی باعث فاصله دو کشور شود و لذا در زمینه‌های سیاسی و امنیتی همکاری های خوبی با ایران شکل گرفته و امیدواریم این همکاری‌ها در حوزه فرهنگی نیز گسترش یابد.

وی افزود: گام‌های خوبی برای توسعه عراق برداشته شده و جمهوری اسلامی با تعاملی که دارد باعث عمیق‌تر شدن روابط دو ‌کشور شده است.

حکیم گفت: عراق جدید عراقی همراه و دوست با ایران است‌ و مردم عراق نیز این مسئله را می‌دانند و از این موضوع خرسند هستند.

انتهای پیام

 

 

captcha