دست‌نویس‌های قرآنی 14 کشور در کتاب محقق ایرانی
کد خبر: 3706782
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹

دست‌نویس‌های قرآنی 14 کشور در کتاب محقق ایرانی

گروه بین‌الملل – کتاب «اهم دست‌نویس‌های تجوید و قرائت قرآن» به کوشش، تحقیق و تدوین مهدی پور اسمعیلی در سال 1396 منتشر شده است.

دست‌نویس‌های قرآنی 14 کشور در کتاب محقق ایرانیبه گزارش ایکنا به نقل از کانال تلگرام مرکز کتاب‌پژوهی ایران؛ این کتاب به کوشش، تحقیق و تدوین مهدی پوراسمعیلی در 702 صفحه در قطع وزیری از سوی انتشارات «منشور سمیر» در سال 1396 در تهران منتشر شده است.

مجموعه مذکور علاوه بر دست نوشته‌های فهرست‌شده ایران شامل دست‌نوشته‌های موجود در برخی کتابخانه‌های 13 کشور دیگر است.

این کشورها شامل پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، گرجستان، ترکیه، عراق، سوریه، یمن، مصر، ایرلند، انگلستان، آلمان و آمریکا هستند.

هر چند اذغان داریم این فهرست نیز کاستی‌های زیادی دارد و نمی‌تواند آمار کاملی از دست‌نوشته‌های قرآنی ارائه دهد؛ ولی قطعاً کامل‌ترین فهرستی است که تاکنون از تُراث قرآنی ارائه شده است با این امید که به مرور تکمیل شود.

در این مجموعه ده‌ها عنوان دست‌نویس مرتبط با قرآن در حوزه قرائت و تجوید و سایر علوم مرتبط با این موارد تدوین شده است و اساس آن بر فهارس چاپی کتابخانه‌های ایران و دیگر کشورهای مزبور بوده است.

همچنین سعی شده است برای هر نسخه، شماره‌ای در نظر گرفته شود که نمایانگر رکورد یا میزان نسخ معرفی شده در فهارس منتشر شده است.

در این فهرست تلاش شده به اهم متون تجوید و قرائت قرآن پرداخته شود و بیشتر محوریت با آثاری است که مؤلفان آنها شناخته شده و خود متن جزو متون تأثیرگذار در این حوزه بوده که در طول تاریخ اسلام به وجود آمده‌اند. میزان آثار موجود در این زمینه چند برابر این آمار است.

گفتنی است، مرکز کتاب‌پژوهی ایران، تخصصی‌ترین مرکز پژوهشی حوزه کتاب با بیش از 10 هزار مدرک اعم از کتاب، مجله، پایان‌نامه و اسناد به منظور فراهم‌آوری، ساماندهی، انجام پژوهش‌های مرتبط و اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب، 30 خرداد 1393 در مؤسسه خانه کتاب ایران تأسیس شد.

دست‌نویس‌های قرآنی 14 کشور در کتاب محقق ایرانی

انتهای پیام

captcha