مسئولین مدارس تنها به دنبال پاسخ به بخشنامه و انجام روتین مسابقات نباشند
کد خبر: 3706817
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶

مسئولین مدارس تنها به دنبال پاسخ به بخشنامه و انجام روتین مسابقات نباشند

گروه فعالیت‌های قرآنی- یک دبیر ادبیات فارسی عنوان کرد: متأسفانه در بسیاری از مدارس مسئولین تنها به دنبال پاسخ به بخشنامه و اعزام تعدادی از دانش آموزان و فرهنگیان به مسابقات قرآن هستند آنهم بدون هیج حمایتی.

علی محمد یارلو، دبیر ادبیات فارسی و یکی از نمایندگان شهرستان رزن در سی و ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش ویژه فرهنگیان در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان اظهار کرد: امسال برای اولین بار افتخار حضور در مسابقات قرآن و عترت را دارم.
وی افزود: به دلیل علاقه بسیار به نهج‌البلاغه، شخصیت حضرت علی(ع) و فصاحت، بلاغت و شیوایی سخنان ایشان، رشته نهج‌البلاغه را برای شرکت در این دور از مسابقات انتخاب کردم.
یارلو با بیان اینکه نهج‌البلاغه در دو بخش کتبی و شفاهی برگزار می‌شود اضافه کرد: متأسفانه مسابقه در بخش شفاهی با محوریت ارائه مقاله در سطح خوبی برگزار نشد چرا که کپی برداری و سرقت علمی به عنوان یکی از مشکلات اساسی موجود در محیط‌های علمی به ویژه دانشگاه‌ها به مسابقات قرآن نیز راه یافته است.
این دبیر ادبیات فارسی با اشاره به اینکه قرآن و عترت دو رکن مهم در ایجاد جامعه‌ای اسلامی است ادامه داد: ترویج فرهنگ قرآن و عترت و تعظیم شعائر اسلامی همچون قرآن و نهج‌البلاغه مهمترین هدف برگزاری چنین مسابقاتی است.
مسئول آموزش متوسطه آموزش و پرورش رزن ادامه داد: اگر بتوان با ایجاد زمینه‌های لازم، حس رقابت را در میان دانش آموزان و فرهنگیان بالا برده و آنها را جهت حضور در چنین مسابقاتی تشویق کرد بی‌شک سطح کمی و کیفی مسابقات ارتقاء یافته و نتایج خوبی حاصل خواهد شد.

تضعیف اقتصاد ژتونی عاملی مهم در روند نزولی مسابقات قرآن
وی با بیان اینکه دو سال متوالی از برگزیدگان طرح پرسش مهر در استان بوده است ادامه داد: اقتصاد ژتونی به عنوان یکی از اصطلاحات رایج در علوم تربیتی می‌تواند عاملی مهم در روند نزولی مسابقات قرآن در بخش دانش آموزی و فرهنگی در چند سال اخیر باشد.
یارلو بیان کرد: اگر از سوی مسئولین وزارتخانه و استان به مسابقات قرآن و شرکت کنندگان بها داده شده و از آنها شایسته، تقدیر تشکر شود و هدف تنها برگزاری صرف مسابقات، ارائه گزارش و آمار، انجام روتین و تکراری یک مسابقه و پاسخ به بخش نامه نباشد، سطح مسابقات ارتقاء خواهد یافت.
این مسئول آموزش زبان فارسی ادامه داد: مشکل اساسی آموزش و پرورش نگاه بدبینانه برخی مسئولین در رده‌های بالای کشوری مبنی بر مصرف گرا بودن این ارگان است هر زمان که از وضعیت نامناسب آموزش و پرورش سخن به میان می‌آید مسئولین بر این باورند که معلم ناسپاس و ناراضی از حق و حقوق خود است.

حس رقابت در میان دانش آموزان و فرهنگیان ضعیف است
وی گفت: در کشور‌های توسعه یافته همچون ژاپن و آمریکا و ... دیدگاه متفاوتی نسبت به آموزش و پرورش وجود دارد نباید یک مدیر موفق مدیری باشد که بتواند از اولیاء پول بیشتری جمع آوری کند، طی خدمت 10 ساله‌، این مجموعه همواره با کمبود بودجه مواجه بوده است لذا همین امر مهم این نهاد علمی را از برگزاری بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌‌های قرآنی و فرهنگی بازداشته است.
یارلو اظهار کرد: متأسفانه در بسیاری از مدارس مسئولین تنها به دنبال پاسخ به بخشنامه و اعزام تعدادی از دانش آموزان و فرهنگیان به مسابقات قرآن هستند آنهم بدون هیج حمایتی، اگر فردی خود را مسئول کاری دانسته و در صدر قرار می‌گیرد تنها نباید صرفا به دنبال پاسخ به بخشنامه باشد بلکه توجه به سطح کیفی و حمایت همه جانبه از آن عمل نیز امری مهم و الزامی است.
این فرهنگی قرآنی افزود: اگر مسئولین و دستگاه‌های متولی برگزاری مسابقات قرآن و عترت، به شرکت کنندگان بها داده و تقدیر و تشکری شایسته و درخور آنها به عمل آورند شرکت کنندگان در مسابقات دیگر به دنبال کپی برداری و مسئولین به دنبال تنها پاسخ به بخشنامه نخواهند بود.
وی با بیان اینکه در حکمت‌های حضرت علی(ع) پرهیز از زیاده گویی بسیار به چشم می‌خورد گفت: در جایی ایشان می‌فرمایند «حرف بزنید تا شناخته شوید همانا آدمی در زیر زبان خود نهفته است».
یارلو عنوان کرد: بهترین حکمت امیر‌المومنین حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه بر این مبنا است که آدمی مالک زبان خود باشد، زبانی که می‌تواند دلی را به دست آورد مایه آزار دیگری نباشد، در حدیثی از معصومین نیز فرموده شده «مسلمان نیست کسی که مردم از زبان او در آسایش نباشند».
این دبیر ادبیات فارسی گفت: آن زمان که خداوند روح و جان را به عنوان بزرگترین ودیعه در کالبد آدمی نهادینه کرد، زبان را به او بخشید این زبان است که می‌تواند مایه سعادت یک فرد و یا حتی جامعه‌ای شود و یا موجب بدبختی و فلاکت او در دنیا و آخرت باشد.
انتهای پیام

captcha