به گزارش ایکنا؛ آیت اللهالعظمی جوادی آملی ۲۹ فروردین در ادامه سلسله جلسات تفسیر خود به تفسیر سوره منافقون پرداخت و گفت: بر اساس آیه نخست، منافقون میگویند ما معتقدیم که تو پیامبر (ص) هستی، ولی خداوند فرمود: اینها دروغ میگویند و چنین اعتقادی ندارند.
وی افزود: خبری، صادق است که مطابق واقع باشد و چون منافقان از رسالت پیامبر(ص) خبر نمیدهند بلکه از عقیده خود خبر میدهند، لذا مرتکب کذب خبری و مخبری هستند.
آیتالله جوادی آملی بیان کرد: اگر کسی بگوید این شخص پیامبر(ص) است و معتقد هم باشد هم صدق خبری و هم صدق مخبری دارد، ولی منافق نمیگوید «إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ» بلکه میگوید «نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ» که همانطور که گفته شد دارای کذب خبری و مخبری است.
آیتالله جوادی آملی بیان کرد: قرآن قلب منافقان را دارای مرض و بیمار میداند؛ زیرا چیزی میگویند که به آن معتقد نیستند و در باطن با کفار هستند و به آنان تمایل باطنی دارند.
این مفسر قرآن گفت: میگویند چرا ما رابطه با بیگانه را قطع کنیم شاید این نظام شکست بخورد و باید با آنان ارتباطی داشته باشیم تا بینصیب نمانیم.
وی افزود: اگر کسی از نعمتها و استعدادهای الهی خوب استفاده کرد رشد میکند و اگر چیزی را در یک ساعت میآموخت الان میتواند در چند دقیقه بفهمد، ولی اگر بیراهه استفاده کند در دل بسته میشود.
صاحب تفسیر تسنیم گفت: وقتی کل صفحه دل با سوءاستفاده فرد از کفریات پر شد خداوند بر قلوبشان مهر میزند که البته در بحث اضلال کیفری عرض شد که خداوند اضلال ابتدایی ندارد بلکه هدایت ابتدایی دارد، ولی اگر کسی پاسخ مثبت داد هدایت پاداشی نصیب او خواهد شد و حاضر نیست برای پیشنهادات نادرست مذاکره کند.
وی افزود: منافقان از راه اسلام ظاهری دنبال تامین منافع بودند، ولی کارشکنیهای خود را هم داشتند.
این مفسر قرآن بیان کرد: قصه افک پستترین کار آنان برای از بین بردن حیثیت پیامبر(ص) بود، زیرا کافر بودن زن پیامبر (ص) ننگ نیست، ولی آلودگی جنسی، ننگ است که میخواستند به بیت پیامبر(ص) بچسبانند.
وی افزود: علامه طباطبایی در تحلیلی نسبت به وقایع مرتبط با منافقان در صدر اسلام فرموده است که یک سوم مدینه منافق بودند، ولی بعد از سقیفه اثری از نفاق وجود نداشت، زیرا خود منافقان سر کار آمدند.
انتهای پیام