دلایل فاصله‌گیری مسئولان از ارزش‌های انقلاب/ نقش رسانه‌ها در مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی
کد خبر: 3706880
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
حجت‌الاسلام تویسرکانی مطرح کرد:

دلایل فاصله‌گیری مسئولان از ارزش‌های انقلاب/ نقش رسانه‌ها در مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی

گروه سیاسی ــ نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج علت اصلی فاصله گرفتن مسئولان از ارزش‌ها از منظر قرآن را غفلت دانست و گفت: در این زمینه رسانه‌ها با مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند؛ به نحوی که رسانه‌های کشور آن چنان باید فضای ارزشی را ترویج و اشاعه دهند که اگر مسئولی خواست زندگی خود را بر مدار غیر ارزشی شکل دهد خجالت بکشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره عوامل مؤثر در حاکم شدن یک فضای ارزشی بر مسئولان در دهه 60 گفت: ارزش‌های انقلاب اسلامی ارزش‌های جدید و نوپدیدی نبود که در آن دوران به بازار فکر و روح بشر وارد شده باشد، بلکه ارزش‌های فطری و آسمانی بود که سابقه آن ارزش‌ها به سابقه خلقت انسان برمی‌گردد. این ارزش‌ها مبتنی بر فطرت بود؛ فطرتی که هیچ‌گونه تغییر و تبدیلی ندارد و لذا این ارزش‌های فطری از اول خلقت عالم و آدم تا آخرین روز حیات بشر بر روی کره زمین ارزش محسوب می‌شود. در حالی که ارزش‌هایی که مبتنی بر فطرت نباشند دچار تغییر می‌شوند و یک دوره ممکن است هنجار و ارزش باشند و زمانی دیگر ضدارزش و ناهنجار شناخته شود.

احیای ارزش‌های انقلاب؛ بازگشت به فطرت اصیل انسانی

وی ادامه داد: از این منظر ارزش‌های انقلاب اسلامی، ارزش‌های فطری، آسمانی و بشری بود و لذا بازگشت به آن ارزش‌ها به معنای بازگشت به فطرت اصیل انسانی است که کهنگی ندارد، همیشه جذابیت دارد، نشاط‌‌‌آور و تحول‌آفرین است و راه نجات را به روی بشر می‌گشاید.

تویسرکانی اظهار کرد: انقلاب اسلامی بر مبنای چنین ارزش‌هایی شکل گرفت و همچنان امروز نیز کثیری از انسان‌های نسل اول انقلاب براساس همان ارزش‌ها زندگی می‌کنند و زندگی سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و خانوادگی‌شان مبتنی بر همان ارزش‌ها شکل گرفته، استمرار پیدا کرده و خواهد یافت ان‌شاءلله. در عین حال عده‌ای نیز دچار مردودی در این امتحان بزرگ الهی شدند و از این ارزش‌ها فاصله گرفتند و به‌تدریج از گام‌های شیطان پیروی کردند و به تعبیر قرآن از «خطوات شیطان» تبعیت کردند و آبرو، حیثیت و منزلت خودشان را از دست دادند. فاصله گرفتن از ارزش‌ها حتی توسط خواص موجب ضربه زدن به ارزش‌ها نمی‌شود بلکه موجب بی‌آبرویی و کاهش منزلت آن خواص در نزد خدا و خلق خدا می‌شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج عنوان کرد: البته خداوند متعال این اراده را دارد که انسان‌ها را قبل از دستیابی به قدرت و بعد از آن با این ارزش‌ها امتحان می‌کند یا به بیان دیگری خداوند هم در حالت فقر انسان‌ها را مورد آزمایش قرار می‌دهد و هم در حالت برخورداری و غنا. برهمین مبنا خداوند می‌فرماید: «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْ ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ» یا «وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً».

وی ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب هم هشدار دادند که مسئولان و خواص مبادا دچار غفلت شوند. هرچند به این نکته هم در سخنرانی آغاز سال در حرم مطهر رضوی اشاره کردند که امروز گفتن اینکه مسئولان و خواص فاسدند، مد شده است، در حالی که این حرف غلطی است که اکثر مسئولان، خواص و شخصیت‌ها و انسان‌های انقلابی دهه 50 و 60 فاسد شده‌اند. اکثر انقلابیون زندگی‌های سالم و ارزشی دارند اما عده قلیلی نیز دچار انحراف از آن ارزش‌ها شدند.

غفلت؛ ام‌الامراض زندگی معنوی انسان انقلابی/ طبیعی بودن ریزش‌ها و رویش‌ها

حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره چرایی این انحراف از ارزش‌های دهه 60 و راهکارهای بازگشت و احیاء این ارزش‌ها گفت: چرایی فاصله گرفتن از ارزش‌ها بحث بسیار مهمی است. دلایل گوناگونی را می‌توان برای این آفت برشمرد. دلیل اصلی دچار شدن به این آسیب را باید در شناخت انسان جستجو کرد. انسان از منظر قرآن کریم موجودی دائما در حال حرکت است. حال این حرکت صعودی است یا نزولی. از این منظر انسان در حال سکون وجود ندارد و حالت ایستایی در جان و روح و روان انسان وجود ندارد. براین مبنا ریزش‌ها و رویش‌ها در عالم انسانی طبیعی و عادی است. بعضی افراد این وضعیت را غیر عادی معرفی می‌کنند در حالی که در جوامع بشری و در طول تاریخ بجز معصومین(ع)، تمام انسان‌ها در معرض خطا، نسیان، کفر، اشتباه، ارتداد، نفاق و شرک بودند و از سوی دیگر نیز همواره در معرض ایمان، تقوا، تحول و تعالی بوده‌اند. در زمان ما نیز این موضوع وجود دارد و یک مسئله عادی است.

وی یادآور شد: اینکه چگونه انسانی که در مسیر ارزش‌هاست از آنها فاصله می‌گیرد، در درجه اول ریشه در غفلت دارد. به عبارتی غفلت، ام‌الامراض زندگی معنوی یک انسان انقلابی است؛ «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ».

ذکر؛ علت اصلی حفظ ارزش‌ها/ نقش رسانه‌ها در غالب ساختن فضای ارزشی در میان مسئولان

وی در تشریح عوامل غفلت گفت: ثروت، شهرت، قدرت، سرگرم شدن به لذت‌های دنیوی، رابطه با دوستان و همکاران ناصالح، خانواده، نقشه‌های دشمنان برای ایجاد انحراف و ... از جمله عوامل غفلت است و براین اساس باید در مسیر غفلت‌زدایی گام برداشت. از منظر قرآن علت فاصله گرفتن از ارزش‌ها غفلت است و در مقابل علت حفظ ارزش‌ها، ذکر است؛ به عبارتی نقطه مقابل غفلت، ذکر، توجه و مراقبه است. رهبر معظم انقلاب هم در این سخنرانی فرمودند که ما باید دائما در حال تعمیر قلب خود باشیم و تعمیر قلب همین حالت توجه و مراقبه است.

تویسرکانی تصریح کرد: با این زاویه دید، جوامع انقلابی باید به صورت فردی، جمعی و رسانه‌ای با غفلت‌ها مبارزه کنند و ذکر، توجه و مراقبه را بیش از این نهادینه کرده و به گفتمان غالب تبدیل کنند که ثمره و میوه آن حفظ ارزش‌هاست. در این زمینه رسانه‌ها، مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی آنها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. رسانه‌ها می‌توانند اشرافی‌گری و تکبر رفتاری مسئولان را به گونه‌ای انعکاس دهند که ضد ارزش تلقی شود. به عبارتی رسانه‌های کشور آن چنان باید فضای ارزشی را ترویج و اشاعه دهند که اگر مسئولی خواست زندگی خود را بر مدار غیر ارزشی شکل دهد خجالت بکشد و از ترس افکار عمومی، رسوایی و خواری و پستی در میان مردم از دست زدن به این اقدام پرهیز کند ولو اینکه مشتاق باشد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha