«شیر بازی دراز» از حماسه‌آفرینی ارتش در دفاع مقدس می‌گوید/ اتحاد همیشگی نیروهای مسلح در پیروزی‌ها
کد خبر: 3706896
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
به‌مناسبت فرا رسیدن روز ارتش؛

«شیر بازی دراز» از حماسه‌آفرینی ارتش در دفاع مقدس می‌گوید/ اتحاد همیشگی نیروهای مسلح در پیروزی‌ها

گروه اجتماعی ـ سرهنگ پیاده و آزاده علی حسین دبیری، یكی از فرماندهان ارشد ارتش است كه در دوران دفاع مقدس به دلیل حماسه‌آفرینی‌های او عنوان «شیر بازی دراز» از سوی شهید امیر سرلشكر صیاد شیرازی به او اعطا شد.

به گزارش ایكنا از فارس، امروز، 29 فروردین سالروز بزرگداشت ارتش جمهوری اسلامی است كه در همان اوایل انقلاب از سوی امام راحل به این نام نامگذاری شد تا بدین طریق هم وحدت و انسجامی میان نیروهای مسلح بیافریند و هم ارتش جمهوری اسلامی را تقویت كند.
از ابتدای انقلاب اسلامی تاكنون در تمام برهه‌ها شاهد حضور مقتدرانه ارتش جمهوری اسلامی در كنار سایر نیروهای مسلح هستیم و گواه این مدعا نیز حضور گسترده و وحدت پرشور و شعور نیروهای ارتش، سپاه و بسیج در كنار در دوران دفاع مقدس بود كه نتیجه آن پیروزی در جنگ تحمیلی بود.
در كتاب‌ها و نوشته‌ها متعدد، خاطرات مختلفی از یادگاران دوران دفاع مقدس است كه برخی از آن‌ها بیشتر و برخی دیگر كمتر شنیده شده‌اند. از آنجا كه ارتش قهرمان جمهوری اسلامی در آن دوران نیز حضور مقتدرانه و گسترده‌ای داشته است، مسلماً شنیدن خاطرات رزمندگان و فرماندهان ارتش در دوران دفاع مقدس نیز شنیدنی خواهد بود.
«شیر بازی دراز» عنوان و لقبی است كه شهید امیر سرلشكر صیاد شیرازی، فرمانده اسبق ارتش جمهوری اسلامی به یكی از فرماندهان تیپ 55 هوابرد شیراز در دوران دفاع مقدس داده بود كه در اینجا داستان آن را در اینجا می‌خوانیم.
سرهنگ پیاده و آزاده علی حسین دبیری، جمعی تیپ 55 هوابرد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران همان «شیر بازی دراز» است كه دقایقی با او هم‌كلام شدیم تا از خاطراتش در دوران عشق و ایثار بگوید.

یاری دین خدا و وحدت؛ دو دستور مورد تأكید قرآن
وی در گام نخست به آیات قرآن كریم اشاره كرد و گفت: خداوند در قرآن كریم تأكید كرده است كه اگر دین خدا را یاری دهید قطعاً خدا هم شما را یاری خواهد داد و از سوی دیگر بر لزوم وحدت و انسجام مسلمانان سخن به میان آورده است.

وحدت نیروهای مسلح باعث پیروزی در جنگ شد
دبیری اظهار كرد: دفاع ما در آن دوران، دفاع مقدس بود كه برای حفاظت از دین خدا انجام دادیم و همچنین همان‌طور كه امام راحل نیز فرمودند وحدت و اتحاد میان مردم و نیروهای مسلح اعم از سپاه، بسیج و ارتش عامل بسیار مهمی بود كه در نهایت ما را به پیروزی رسانید.
این یادگار دوران دفاع مقدس ادامه داد: ما در دوران دفاع مقدس دشمنان زیاد داخلی و خارجی داشتیم اما خداوند در این جنگ ما را بسیار یاری رساند.
وی خاطرات خود را در آن دوران و ارتفاعات بازی‌ دراز یادآور شد و گفت: در دفاع مقدس 17 تیپ دشمن در خوزستان حضور داشت كه در این راستا بسیجیان به كمك ارتش شتافتند و توانستیم دشمنان خود را شكست دهیم.

یادآوری خاطرات عملیات بازی دراز
دبیری با بیان اینكه حمله منافقین كه مجهز به 30 تیپ زرهی بودند و در گردن چهار ورز توسط برادران دیگر متوقف شد، گفت: در عملیات بازی دراز كه در اول اردیبهشت‌ماه سال 1360 انجام شد، من فرمانده یكی از گردان‌های تیپ 55 هوابرد بودم كه بنا بود در این عملیات از جناح راست ارتفاعات بازی دراز حركت كنیم.
این یادگار دوران دفاع مقدس ادامه داد: از سمت چپ ارتفاعات بازی‌دراز یك گردان از جمعی از تیپ 27 محمد رسول‌الله(ص) به فرماندهی برادر پاسدار حاجی بابا به سمت نقطه هدف حركت كرد و چون ما از جناح راست وارد شده بودیم موفق شدیم به نقاطق الحاق دست یابیم و وقتی به آنجا رسیدیم از روبه‌روی قصر شیرین سه گردان پیاده دشمن ما را محاصره كرد.
وی با یادآوری اینكه بیشتری افراد ما یا شهید و یا اسیر شده بودند و تنها 50 نفر از سربازان تیپ 55 هوابرد و گروهان نور از تیپ 3 لشكر 71 زرهی باقی مانده بودیم، گفت: برادران سپاه از سمت چپ نیز توانسته بودند هدف‌های واسط را بگیرند.
دبیری گفت: به دلیل اینكه ما محاصره شده بودیم مجبوریم شدیم در ارتفاعات بازی دراز بمانیم و كمی بزنیم اگرچه شهید و زخمی زیادی هم داده بودیم و از سوی دیگر مجبور شدیم تا 20 اسیر عراقی را كه گرفته بودیم رها كنیم تا دشمنان هم به ما ترحم كنند.
شیر بازی دراز ادامه داد: در نهایت و ما با تمام تلاش، استتار كردیم و دشمن نتوانست جای ما را پیاده كند به همین دلیل در شب توانستیم كمین بزنیم و به عقب بازگردیم.
وی یادآور شد كه در همین عملیات بود كه خلبان شهید شیرودی و چند گروه تكاور به كمك ما آمدند و ما توانستیم در ارتفاعات بازی دراز موفقیت‌هایی را كسب كنیم و به همین دلیل شهید امیر صیاد شیرازی من را به عنوان «شیر بازی دراز» معرفی كرد.
انتهای پیام

captcha