«بحرالقرآن»؛ مؤسسه‌ای با کمترین تبلیغات و جذب حداکثری/ حمایت‌های دولتی هدفمند باشد
کد خبر: 3706910
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۰
با یاوران وحی26/ کرمی از علت راه‌اندازی بحرا‌لقرآن می‌گوید؛

«بحرالقرآن»؛ مؤسسه‌ای با کمترین تبلیغات و جذب حداکثری/ حمایت‌های دولتی هدفمند باشد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مؤسسه بحرالقرآن شهر قدس فعالیتش را از سال 1388 با هدف فراهم کردن فضایی شاد و بانشاط آغاز کرد تا قرآن‌آموزان با شوق و اشتیاق و با عشق به فراگیری قرآن بپردازند.

به گزارش ایکنا؛ بیست وششمین نشست از سلسله نشست‌های با یاوران وحی با معرفی مؤسسه بحرالقرآن شهر قدس و با حضور نرگس کرمی، مدیر این مرکز قرآنی مردم‌نهاد در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان برگزار شد.
ایکنا: در ابتدا بیوگرافی از خودتان بفرمایید؟
متولد سال 1366 هستم و در حال حاضر مشغول تحصیل در علوم دینی و سطح دو حوزه هستم.
ایکنا: مؤسسه از چه سالی و با اخذ مجوز از کدام ارگان فعالیتش را آغاز کرد.
بحرالقرآن از سال 88 با اخذ مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی فعالیتش را به صورت رسمی آغاز کرد و پس از گذشت چهار سال از فعالیت، شعبه‌ای دیگر در همان شهر قدس اما تحت نظارت اداره‌ اوقاف و امور خیریه شهرستان تأسیس کردیم. البته باید بگویم امسال تعداد قران‌آموزان ثبت‌ نام شده در شعبه دوم بیشتر از شعبه نخست بود و تقریباً بیش از 500 قرآن‌آموز در مجموع دو شعبه حضور دارند البته باید بگویم این تعداد قرآن‌آموز بدون کمترین تبلیغات و از طریق قرآن‌آموزان به علاقه‌مندان معرفی می‌شوند و سپس جذب مؤسسه می‌شوند. پیش ازآن نیز فعالیت مقطعی و کوتاه داشتیم.

ایکنا: علت ورودتان به عرصه مؤسسات قرآنی و تأسیس این مرکز قرآنی ـ مردمی چه بود؟
سعی و هدفم این بود که در اوضاع فرهنگی تغییری ایجاد کنم و با ایجاد راه‌های جذاب و بانشاط، زمینه جذب خردسالان و نوجوانان را به عرصه قرآنی فراهم کنم و از سوی دیگر دوست داشتم با فراهم کردن فضای شاد و در عین حال معنوی زمینه حضور خردسالان را فراهم کنم تا بتوانند با حضور در آن به آموزش قرآن و فراگیری علوم قرآنی بپردازند.
دلم می‌خواست فضایی فراهم کنم تا خردسالان با قرار گرفتن در آن، از آن فضای ترسیم شده در جامعه که قرآن در هنگام عزا پخش و استماع می‌شود و برای هنگام حزن‌ است، دور شوند و قرآن را همراه با نشاط و شادی بچشند تا با شوق و اشتیاق و با عشق به فراگیری قرآن بپردازند.
عامل به قران بودن سخت است و بحث تربیت دینی بچه‌ها طی آن ساعت کمی که در مؤسسه هستند عملاً امکان‌پذیر نیست و اما ایجاد انگیزه در میان قرآن‌آموزان برای حضور با اشتیاق در کلاس‌ها آسان‌تر است.
ایکنا: درخصوص دوره‌هایی که در مؤسسه برپا می‌شود، بفرمایید.
دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی در گروه‌های مختلف سنی بانوان و آقایان و دختران و پسران چون روخوانی وروان‌خوانی، صوت و لحن، تفسیر و مفاهیم و حفظ و مهد و پیش‌دبستانی برگزار می‌شود و الحمدلله استقبال نیز از دوره‌ها خوب بوده است.
حتی در مهد قرآن نیز سرفصل‌های آموزشی و واحدکارهای مختلف با رنگ و بوی قرآنی به نونهالان آموزش داده می‌شود.
ایکنا: میزان بهره‌گیری از قرآن‌آموزان در مؤسسه به عنوان مربی چطور است؟
از برخی از قرآن‌آموزان مؤسسه که دوره‌ها را به صورت کامل طی کرده‌اند و انگیزه تدریس و علاقه‌مندی به این امر دارند و در امر آموزش موفق بوده‌اند و پس از تأیید نظم و اخلاق به آنها پیشنهاد همکاری را داده و پس از پذیرش از جانب آنها، با مجموعه همکاری می‌کنند.
ایکنا: تعداد فعلی مؤسسات را پاسخگوی نیاز مردم می‌دانید؟
یکی از مسائل مهم در حوزه مؤسسات، بحث کمی آنها است. این امر باید با توجه به شرایط منطقه و در نظر گرفتن آمایش جمعیتی و همچنین میزان کشش منطقه برای راه‌اندازی و تأسیس مؤسسه در هر منطقه و شهر از سوی مسئولان درنظر گرفته شود.
در حال حاضر یکی از مشکلاتی که گریبانگیر مؤسسات است رشد قارچ‌گونه این تشکل‌های مردم‎نهاد است و این نشان‌دهنده بی‌توجهی مسئولان برای صدور مجوز مؤسسات است و حال آنکه شاید آن منطقه از لحاظ مؤسسات اشباع شده باشد و این درست نیست که مؤسسه‌ای در کنار مؤسسه‌ دیگر بدون کارآیی لازم تأسیس و راه‌اندازی بشود.
ایکنا: از دغدغه‌های این عرصه برای ما بگویید.
یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها این است که مردم متأسفانه به راحتی برای کلاس‌های دیگر چون زبان، موسیقی و ... صرف هزینه و زمان می‌کنند اما متأسفانه هنگامی که صحبت از قرآن و کلاس‌های آموزشی آن می‌شود، کار سخت می‌شود و از سوی دیگر باید با این شهریه‌های اندکی که گرفته می‌شود، فضایی مناسب و درخور شأن قرآن و با در نظر گرفتن محیطی برای جذب قرآن‌آموزان فراهم کنیم که با این شهریه‌های اندک تا حدودی سخت می‌شود.
از دیگرسو فعالیت فرهنگسراها که تحت نظارت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری است کار مؤسسات قرآنی را سخت‌تر کرده‌اند. آنها با برپایی کلاس‌های رایگان آموزش قرآن با بهره‌گیری از معلمان غیرمتخصص، قرآن‌آموزانی را پذیرش می‌کنند که این کارهای کارشناسی نشده موجب می‌شود علاقه‌مندان به فراگیری آموزه‌های قرآنی بعضا‌ً از ادامه این راه زده شوند و آسیب آن به مؤسسات قرآنی لطمه بزند.

«بحرالقرآن»؛ مؤسسه‌ای با کمترین تبلیغات و جذب حداکثری/ حمایت‌های دولتی هدفمند باشد


ایکنا: چه میزان به اهداف ترسیم شده، حدود 10 سال فعالیتتان نزدیک شده‌اید؟
اهدافم را خیلی خاص نمی‌دانم بلکه بیشتر هدفم راضی نگه‌داشتن قرآن‌آموزان به ویژه در مقطع حساس خردسالی و نوجوانی است اینکه بچه‌ها را راضی نگهداریم و خرسند باشند از اینکه توانستند آیاتی از قرآن را حفظ کنند و یا آیاتی از قرآن را قرائت کنند، من راضی هستم و آن هنگام مطمئنم که به اهدافی که می‌خواستم رسیدیم، هر چند راه‌ زیادی داریم.
از جمله اهدافم فراهم کردم فضایی عالی به معنای واقعی کلمه برای قرآن‌آموزان بوده است که باید بگویم تا کنون به این نرسیده‌ام و این به مشکلات مالی مؤسسات مربوط می‌شود اما از لحاظ نحوه برپایی کلاس‌ها و پاسخگو بودن روش‌هایمان، الحمدلله راضی هستم.
ایکنا: نظرتان درخصوص میزان اتکای مؤسسات به بودجه‌ها و حمایت‌های دولتی و یاخودکفایی آنها چیست؟
باید بگویم این مبالغ اگر هم از سوی دستگاه‌های دولتی به مؤسسات داده شود انقدر کم و غیرقابل ذکر است که نمی‌توان به آن اتکا کرد و اتکای مؤسسات به حمایت‌های دولتی، بحث طنزی است، حمایتی از مؤسسات نمی‌شود. هنگامی که مؤسسات فعالیتشان را با سرمایه شخصی آغاز می‌کنند دیگه فردی، دستگاه و یا نهادی کاری به این موضوع ندارد که این مؤسسه از لحاظ بحث اقتصادی در چه جایگاهی است.
مؤسسات به معنای واقعی خودکفا هستند و اگر قرار است حمایتی باشد این موضوع را در جایگاه مناسب چون بیمه مربیان قرآن و ... که از معضل بزرگ مؤسسات است، فعالیت کنند.
بطور مثال یکصد هزار تومان مبلغ حمایتی از سوی دستگاه‌ها چه حمایتی برای مؤسسه در یک سال دارد و حال آنکه کلاسی را برگزار می‌کنیم که هزینه آن 300-400 هزار تومان است و این موضوعی خنده‌دار است و مؤسسات به اکراه قبول می‌کنند چون زیرمجموعه سازمان‌ها هستند و برنامه‌های ابلاغی آنها را انجام می‌دهیم. بهتر است این حمایت دولتی هدفمند و همراه با راهکار باشد. همچنین از ابتدا باید قوانین راه‌اندازی مؤسسات را به مؤسس یا مؤسسانش بگویند تا پس از تحقیق ببیند از عهده این کار برمی‌آید یا خیر. نه اینکه پس از راه‌اندازی مؤسسه، مدیران مؤسسات به دلیل درگیری با مسائل مالی نمی‌توانند ذهنشان را متمرکز بر فراهم کردن شرایط مطلوب برای رسیدن به اهدافشان باشند.
همچنین بحث خیران نیز بحثی خاص است که در مناطق خاص انجام می‌شود و فکر نمی‌کنم که بسیاری از مؤسسات قرآنی از این امر برخوردار باشند.

«بحرالقرآن»؛ مؤسسه‌ای با کمترین تبلیغات و جذب حداکثری/ حمایت‌های دولتی هدفمند باشد


ایکنا: چه راهکارهایی برای خودکفایی مؤسسات پیشنهاد می‌کنید؟
مؤسسات خودکفا هستند اما یکی از راهکارها این است که با توجه به شرایط منطقه کلاس‌هایی را داشته باشیم که پاسخگوی نیاز مردم باشد و اینکه مربیانی را گزینش کنیم که به معنای واقعی دلسوز و همچنین دارای تحصیلات مرتبط باشند تا به کارمان ضربه نخورد.
ایکنا: ورود مؤسسات به مباحث آموزش عمومی ارجحیت دارد یا آموزش تخصصی؟
این دو مقوله باید در کنار همدیگر باشد چون هر دو تکمیل‌کننده هم هستند و اینکه بخواهیم بگوییم مؤسسه‌ای در حوزه عمومی کار کند و مؤسسه‌ای دیگر در حوزه تخصصی نمی‌شود این دو با هم تکمیل‌کننده هستند.
قرآن به مانند دریا است و اینکه هر مؤسسه‌ای با توجه به اینکه خودش چه میزان می‌تواند تأمین‌کننده نیازهای برگزاری کلاس باشد، با توجه به آن کلاس‌هایش را برگزار می‌کند. اینکه بگوییم مؤسسات تنها تخصصی باشند و یا عمومی باشند، تا حدودی به کار مؤسسات لطمه وارد می‌کند.
ایکنا: از افتخاراتی که مؤسسه تا کنون داشته بفرمایید.
قرآن‌اموزان مؤسسه در مسابقات گوناگون قرآنی که شرکت‌ کرده‌اند، حائز رتبه‌های برتر شده‌اند.
ایکنا: توصیه‌تان به دیگر مدیران مؤسسات برای رونق بخشیدن به فعالیت‌های قرآنی چیست؟
مشکلات مالی در مؤسسات هست و نمی‌توان گفت تأثیرگذار نباشد، بلکه باید هدف را فراموش نکنیم و مربیانی که انتخاب می‌کنیم باید حتماً قرآنی باشند به معنای واقعی عمل و گفتار قرآنی باشد.
ایکنا: درخواستتان از مسئولان قرآنی کشور چیست؟
در یکی از جلساتی که در استان تهران برای مدیران مؤسسات قرآنی برپا شد، نامه‌ای با موضوع بیمه مربیان قرآن تنظیم کردیم که از سوی بسیاری از مدیران مؤسسات مهر و امضا شد تا برای بیمه مربیان مجموعه‌هایشان کار جدی انجام شود تا مدیران مؤسسات بتوانند مربیانشان را با حمایت محدود بیمه کنند، بزرگترین خواهشم این است که در این زمینه به درخواست ما رسیدگی کنند و از سوی دیگر اگر قرار است مؤسسات شعبه‌ای ایجاد کنند دقت کنند و هزینه کنند تا علاقه‌مندان به قرآن را با راه‌های خوب و مطلوب جذب کنند.
ایکنا: مطلب پایانی.
تشکر از خبرگزاری ایکنا و دیگر افرادی که در راه قرآن قصدشان به معنای واقعی خدمت است.
انتهای پیام

 

captcha