جامعه قرآنی یعنی نظم و ترتیب/ شهیدی که به حکم قرآن لبیک گفت
کد خبر: 3706972
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۵
گزارش خبرنگار ایکنا از شهید مدافع حرم محمد اینانلو؛

جامعه قرآنی یعنی نظم و ترتیب/ شهیدی که به حکم قرآن لبیک گفت

گروه جهاد و حماسه ــ شهید مدافع حرم محمد اینانلو از کودکی به پدرش می‌گفت که پدر برایم دعا کن تا شهید شوم و سرانجام دی ماه سال 94 در خان طومان به شهادت رسید.

رد نشود/جامعه قرآنی یعنی نظم و ترتیب/شهیدی که به حکم قرآن لبیک گفت 

به گزارش خبرنگار ایکنا، دیدارهای هفتگی جامعه قرآنی با خانواده معظم شهدای قرآنی در راستای گرامیداشت و تجلیل از مقام شهدای قرآنی و نیز تکریم شهدای قرآنی، با حضور اساتید، قاریان و مدیران قرآنی، در روزهای چهارشنبه هر هفته انجام می‌شود.

جامعه قرآنی چهارشنبه این هفته ۲۹ فروردین ماه؛ میزبان خانواده شهید مدافع حرم محمد اینانلو بود و در این دیدار با خصوصیات و شاخص‌ترین اخلاق شهید مورد نظر آشنا شدند.

این دیدار دومین دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهدا در سال ۹۷ است که عصر روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه؛ در منزل شهید مدافع حرم محمد اینانلو انجام شد.

دیداربا خانواده شهدای قرآنی، یک پیام برای جامعه قرآنی

ابتدا رحیم قربانی، مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، با اشاره به این موضوع که ستاد شهدای قرآنی از سال ۹۲ شکل گرفته است، گفت: شهدایی که قاری، حافظ و معلم قرآن بودند را شناسایی کردیم تا به عنوان الگوی سبک زندگی به جامعه و جوانان ارائه دهیم.
وی افزود: ترویج فرهنگ ایثارو مقاومت افرادی که با روحیه انقلابی و جهادی تا آخرین لحظه زندگی‌شان از قرآن دفاع کرده‌اند، قطعا می‌تواند به الگوسازی برای جوانان کمک کند.

مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ تصریح کرد: تا کنون پنج دوره از همایش سوره‌های سرخ؛ شهدای قرآنی را برگزار کردیم و همزمان به معرفی این شهدا در میان جوانان پرداختیم.

وی بیان کرد: امیدواریم این جلسات، پیام‌های خوبی برای جامعه قرآنی و نسل جوان داشته باشد.

شهدای قرآنی الگویی مناسب برای معرف سبک زندگی قرآنی

در ادامه یوسف افراش، قاری و فعال قرآنی با اشاره به این موضوع که این دیدارها می‌تواند به معرفی سبک زندگی قرآنی، کمک بسیاری کند، گفت: شهدا به ویژه شهدای قرآنی، الگوی مناسبی از سبک زندگی قرآنی هستند و این نوع سبک زندگی را باید به جامعه به ویژه جوانان معرفی کنیم.

دعای پدر، بدرقه راه شهادت فرزند شد

در ادامه اینانلو، پدرشهید محمد اینانلو، اظهار کرد: محمد فرزند دومم بود. به غیر از محمد، دو فرزند پسر دارم و یک فرزند دختر که فرزند اولم است.

وی افزود: زمانی که محمد متولد شد، در جبهه بودم. آن روزها رمز و رازهایی میان رزمندگان بود و نشانه‌های شهادت را به راحتی می‌توانستیم درچهره‌ها ببینیم. چهره محمد از همان لحظه‌ای که متولد شد، خاص بود و همیشه مطمئن بودیم که یک روز شهید خواهد شد.

پدر شهید اینانلو تصریح کرد: محمد کلاس چهارم ابتدایی بود که یک روز من را از مدرسه خواستند. فکرش را نمی‌کردم که محمد کاراشتباهی در مدرسه انجام داده است. به مدرسه رفتم و مدیرش گفت، چند سالی است که می‌خواهم شما را ببینم، می‌خواهم بدانم پدر این پسر آرام، محجوب و باهوش چه کسی است. ابتدا که فکر کردند من برادر محمد هستم و به من گفتند که ما پدر محمد را به مدرسه دعوت کرده‌ایم، شما چرا آمدید و پس از آنکه متوجه شدند، پدرمحمد هستم، به دلیل ادب و شخصیت محمد از من تشکر کردند.

رد نشود/جامعه قرآنی یعنی نظم و ترتیب/شهیدی که به حکم قرآن لبیک گفت

وی ادامه داد: محمد همیشه به من می‌گفت که پدر دعا کن که شهید شوم. بارها به او می‌گفتم که پسرم چطور می‌توانم برایت دعا کنم که در کشور جنگ شود تا به جبهه بروی و شهید شوی و امروز شاهد هستم که چطور محمد به سوریه رفت و در خان طومان شهید شد.

اینانلو اظهار کرد: امروز این جوانان در دوره‌ و زمانی در سوریه شهید شدند که در جامعه هر کسی به فکر خود است. ای کاش بفهمیم که جوانان برای چه هدفی رفتند. اگر امروز جامعه به این نقطه رسیده به دلیل دورشدن از قرآن، کمترقناعت کردن و دورشدن از ائمه اطهار بوده است.

وی افزود: محمد سال آخری بود که لیسانش را گرفته و مسئول حراست فرودگاه پیام بود. در آن سن همسر و فرزند داشت. هرروز به ما سر می‌زد و از او خواستم تا هوای پدر پیرم را هم داشته باشد که محمد یک روز در میان به پدرم سرمی‌زد و کارهایش را انجام می‌داد. همچنین محمد یک اسب داشت که اسب سواری می‌کرد.

محمد همه چیز را روی زمین گذاشت و رفت

پدرشهید اینانلو اظهار کرد: جامعه قرآنی یعنی نظم و ترتیب. محمد برنامه‌ریزی خوبی برای زندگی‌اش کرده بود. اسب‌سواری، شنا، استخر، کوه‌نوردی می‌کرد. او از ته دل معتقد بود که سرباز امام زمان(عج)، همیشه باید به لحاظ جسمانی آماده باشد.

وی ادامه داد: محمد معتقد بود، انسان هرکاری که می‌کند باید به نحو احسن انجام دهد. فرمانده‌اش، از دوستانم بود و چون می‌دانست که محمد، همسر و دختر دارد، اجازه رفتن به او نمی‌داد اما یک روز زمانی که فرمانده به مرخصی رفته بود، محمد امضای رفتنش به سوریه را می‌گیرد. محمد همه کار کرد تا بلاخره راهی سوریه شد و بلاخره قسمتش شهادت بود.

اینانلو اظهار کرد: قرآن و دین اسلام همیشه برای ما مسلمانان برنامه‌ دارد. هرلحظه که قرآن را می‌خوانیم، انگار برای همان لحظه‌مان حرف دارد. شهدای مدافع حرم در جامعه امروزی که همه به فکر خودشان هستند، نشان دادند که می‌توانند قرآن را درزندگی امروزی کاربردی کنند.

 رد نشود/جامعه قرآنی یعنی نظم و ترتیب/شهیدی که به حکم قرآن لبیک گفت

وی افزود: محمد به نسبت سنش همه چیز داشت؛ کار خوب، همسر عالی، دختر سالم و صالح؛ اما همه اینها را گذاشت و رفت. محمد رفت تا به فرمان و حکم قرآن لبیک بگوید. درواقع او به جایی رسید که اعلی‌تراز اینجاست. ما همیشه می‌دانستیم که او شهید خواهد شد و سرانجام شهید شد.

پدرشهید اینانلو اظهار کرد: در دوره‌ای از زندگی‌مان، خانه دو اتاق خوابه داشتیم که همسرم در یکی از این اتاق‌ها به آموزش قرآن برای کودکان می‌پرداخت. چندسال پیش که می‌خواستیم طبقه پایین را اجاره دهیم، یکی از همان کودکان که امروز مادر سه فرزند بود، ما را شناخت و بدون آنکه خانه را ببیند، چندسالی مستأجرمان بود.

وی بیان کرد: یکی از دوستانش برای‌مان تعریف می‌کرد که محمد در شب شهادتش به دوستش گفت که همه دل کنده است حتی از دخترش حلما و او را به خدا سپرده است. به نظرم قرآن انسان را به رستگاری می‌رساند.

اینانلو اظهار کرد: زمانی که محمد کودک بود به او گفتم دلی که از خدا بترسد، از هیچکس نمی‌ترسد و دلی که از خدا نترسد، از همه خواهد ترسید. همیشه به او تأکید می‌کردم که خدا تو را بیشتر از من دوست دارد و همیشه حافظت خواهد بود و او همانی است که صلاح انسان را بهتر می‌داند و حافظ فرزندت خواهد بود.

خبرشهادتش را شبکه‌های ماهواره اعلام کردند

وی بیان کرد: نحوه خبردارشدن شهادت محمد بسیار متفاوت بود. یک روز یکی از دوستان به ما گفتند که محمد کجاست و ما گفتیم که حالش خوب است اما آنها گفتند که محمد را در شبکه تلویزیونی ان بی سی (NBC) نشان داده‌اند که شهید شده است. ما چندان توجهی نکردیم اما دوباره فردایش چند نفر دیگری هم به ما گفتند که شبکه‌های ماهواره‌ای محمد را نشان داده‌اند که در سوریه شهید شده است.

پدرشهید اینانلو اظهار کرد: شب شهادت محمد، آقایی به خوابم آمدند و سنگ فیروزه  درشت و گران قیمتی را به من هدیه دادند. سنگ بسیار زیبایی بود. از آقا پرسیدم که این سنگ اصل است و گفتند که بله این سنگ اصل است. آنجا بود که به دلم افتاد که محمد شهید شده است.

وی افزود: دوروز پیش از اعزامش محمد با دخترش عکس گرفت و این عکس را حلما بسیار دوست دارد تا جایی که اجازه نمی‌دهد کسی به آن عکس دست بزند.

محمد بدون حقوق به سوریه رفت

اینانلو اظهار کرد: محمد بدون حقوق از محل کارش مرخصی گرفت و به سوریه اعزام شد. به دلیل آنکه مرخصی‌اش بدون حقوق بود، پس از شهادتش، شش ماه حقوقش متوقف شد و تا کنون بیمه‌اش بسته شده است. زمانی که دلیل را جویا می‌شویم، می‌گویند چون محمد درخارج از کشور شهید شده است، چیزی به او تعلق نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: محمد در هیأت‌مان مداحی می‌کرد و آنقدر صدایش زیبا بود که حین مداحی، سکوت خاصی برقرار می‌شد. او یک روز متوجه شد که خانم‌ها در هیأت صدایش را می شنوند و به آن اقبال دارند، از آن روز دیگر او مداحی نکرد.

پدرشهید اینانلو اظهار کرد: 70 ماه در جبهه بودم. ای کاش جامعه به ویژه جوانان قدر شهدا را بدانند و متوجه شوند که شهدا برای چه به جبهه رفتند و شهید شدند. مردم باید به این درک برسند که شهدا برای پول نرفتند، آنها همه چیز را گذاشتند و به حکم قرآن لبیک گفتند.

وی بیان کرد: محمد به زمان بسیار اهمیت می‌داد و خوش قول بود. برای هیأت به او گفته بودیم که رأس ساعت هشت مداحی‌اش را شروع کند و او رأس ساعت کارش را انجام می‌داد با وجود آنکه هیأت خالی بود، اما پس از آغاز مداحی‌اش، هیأت مملو از جمعیت می‌شد.

 قرآن، الگوی شهدا بود

درادامه مادرشهید اینانلو اظهار کرد: ما هرچه داریم از قرآن و ائمه اطهار است. الگوی شهدای ما قرآن و ائمه اطهار بود. محمد قاری قرآن بود و در مراسم‌های هیأتی که در منزل داشتیم، قرآن و زیارت عاشورا تلاوت می‌کرد.

وی افزود: محمد جزء سی قرآن را حفظ بود. خوشرویی و مهمان‌دوستی از ویژگی‌های بارزش به شمار می‌رود. او 15 دی ماه سال 94 به سوریه اعزام شد و در 21 دی ماه همان سال در خان طومان به شهادت رسید.

در پایان تک تک نمایندگان جامعه قرآنی هدایای خود را تقدیم خانواده شهید اینانلو کردند و با گرفتن عکس یادگاری، خاطره‌ای را در منزل شهید به جا گذاشتند.

گفتنی است؛ شهید محمد اینانلو متولد ۱۸ فروردین ماه سال ۱۳۶۷ است که در ۲۱ دی ماه ۱۳۹۴ در خان طومان سوریه به شهادت رسید.

 گزارشی از زینب رازدشت

انتهای پیام

captcha