غربت قرآن در فعالیت‌های پژوهشی/ در تحقیقات علمی، آیات وحی مستند است
کد خبر: 3707025
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
رفیعی:

غربت قرآن در فعالیت‌های پژوهشی/ در تحقیقات علمی، آیات وحی مستند است

گروه فرهنگی- مولف کتاب «ایثار و شهادت از نگاه قرآن کریم» با اشاره به غربت قرآن در فعالیت‌های پژوهشی گفت: با توجه به اینکه آیات نورانی قرآن کریم وحیانی هستند لذا منبع خوبی در مطالعات پژوهشی به شمار می‌آیند.

علی رفیعی، مولف کتاب «ایثار و شهادت از نگاه قرآن کریم» در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان اظهار کرد: این کتاب در 5 فصل نگاشته شده که شامل آشنایی با مفاهیم ایثار و شهادت، واژه ایثار از نگاه قرآن کریم و بررسی آیات مرتبط با آن، شهادت از نگاه قرآن، ارتباط ایثار و شهادت همچنین تاثیر ایثار و شهادت بر فرد و جامعه در این فصل‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.
غربت قرآن در فعالیت‌های پژوهشی/ در تحقیقات علمی آیات وحی مستند هستند
وی با بیان اینکه دومین کتاب خود با عنوان «معناشناسی واژگان اخلاقی در قرآن کریم» را در دست چاپ دارد، افزود: با نگاهی به پژوهش‌ها و کتاب‌هایی که تاکنون در زمینه قرآنی و یا با استناد به قرآن نگاشته شده، می‌توان گفت که قرآن غریب مانده است و هرچقدر در این زمینه تحقیق و مطالعه شود، باز هم کم است زیرا قرآن دریای بیکرانی است که افراد به حد وسع خود از آن استفاده کرده و می‌توانند بهره ببرند.
این دکترای زبان و ادبیات عرب تاکید کرد: معمولا تحقیقات تخصصی جامعه هدف خاص دارد ولی از آنجا که قرآن متعلق به همه مردم است لذا پژوهش‌های قرآنی نیز می‌تواند جامعه بیشتری را تحت پوشش قرار داده و افراد بیشتری از مطالعات صورت گرفته در این حوزه بهره‌مند شوند.
غربت قرآن در فعالیت‌های پژوهشی/ در تحقیقات علمی آیات وحی مستند هستند
رفیعی تصریح کرد: با توجه به اینکه قرآن کریم وحیانی است لذا استناد به آن مستند بوده و مهم است و در جامعه کنونی با نیازی که در هجمه‌های فرهنگی و تشکیکی که در مواردی مشاهده می‌شود با استعانت از قرآن و مطالعات مرتبط با آن می‌‎توان به خوبی راه را از بیراهه تشخیص داد که نبی مکرم اسلام نیز بر این مساله تاکید داشته و فرموده‌اند: «اِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرآنِ فَانَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ وَ مَاحِلٌ مُصَدَّق»؛ «هرگاه آشوب‌ها چون شب تار شما را فرا گرفت به قرآن تمسّك جوييد، زيرا قرآن شفيعي است كه شفاعتش پذيرفته است. گزارش بدي‌ها را مي‌دهد و گفته او تصديق مي‌شود».
غربت قرآن در فعالیت‌های پژوهشی/ در تحقیقات علمی آیات وحی مستند هستند
این مدرس دانشگاه گفت: در آیه 9 از سوره مبارکه الاسراء می‌خوانیم: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا»؛ «قطعا اين قرآن به [آيينى] كه خود پايدارتر است راه مى ‏نمايد و به آن مؤمنانى كه كارهاى شايسته مى كنند مژده مى‏ دهد كه پاداشى بزرگ برايشان خواهد بود». بر همین اساس پسندیده است تا محققانی که دستی بر قلم دارند و می‌توانند آیات نورانی وحی را برای عموم تبیین کرده و مسائل مختلف را با این منبع مستند مورد مطالعه و واکاوی قرار دهند، در این عرصه حضور جدی‌تری داشته باشند.
انتهای پیام
captcha