«قرار دل‌ها»؛ اولین قطعه موسیقی درباره رهبر معظم انقلاب
کد خبر: 3707089
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
یک خواننده سرودهای انقلابی بیان کرد:

«قرار دل‌ها»؛ اولین قطعه موسیقی درباره رهبر معظم انقلاب

گروه هنر ـ علیرضا بیرانوند، خواننده سرودهای انقلابی گفت: در قطعه «قرار دل‌ها» برای نخستین‌بار کاری با محوریت مقام معظم رهبری روانه بازار کرده‌ام.

پنجشنبه فوری///////«قرار دل‌ها» اولین قطعه موسیقی با محوریت مقام معظم رهبری است

علیرضا بیرانوند، خواننده سرودهای انقلابی در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره قطعه موسیقیایی جدید خود «قرار دل‌ها» چنین اظهار نظر کرد: این  قطعه اولین کاری است که به زبان حرفه‌ای با محوریت رهبر انقلاب تاکنون اجرا شده است، البته پیشتر کارهایی در این زمینه انجام شده که یا ساختار حرفه‌ای نداشتند یا به شکل نوحه اجرا شده بودند، ولی در این قطعه موسیقی سعی دارد به شکلی فاخر موضوع مورد نظر مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: البته معیار برای فاخر خواندن کارهای موسیقی متفاوت است، چون عده‌ای متصورند تنها آثاری که با یک گروه بزرگ ارکستر ساخته می‌شود، کار فاخر است، اما به باور من این کیفیت آثار در بحث شعر و موسیقی است که فاخر بودن آن را تعیین می‌کند. این گفته نیز ادعای من نیست، بلکه تجربه نشان داده کارهایی بوده‌اند که با وجود هزینه‌های گزافی که برایشان شده، دستاوردی به همراه نداشته‌اند.

این خواننده ادامه داد: معیار دیگر من برای سنجش کار فاخر در موسیقی در کنار ساختار، استقبال مردمی از کار مورد نظر است، چون یک کار موسیقیایی هراندازه که پرخرج باشند بدون داشتن مخاطب حرفی برای گفتن ندارد. این مطلب را هم متذکر شوم که برخی آثار نیز وجود دارند که در جامعه رواج پیدا می‌کنند، اما ارزش کیفی چندانی ندارد، برای همین به وجود ساختار خوب در کنار استقبال مردمی به طور توامان تاکید دارم.

وی درباره نحوه تاثیرگذاری کارهایش چنین توضیح داد: در قطعه موسیقی «قرار دل‌ها» سعی کردم کارم بدون هیچ‌گونه کمک و پشتیابنی دولتی تولید شود، چون باور دارم کارهایی با استقبال تماشاگر مواجه می‌شوند که دلیل ساختشان باور قلبی خواننده باشد، به‌ویژه آثاری که موضوعات آن‌ها دینی یا انقلابی است، البته متذکر می‌شوم آثاری نیز وجود دارند که در عین سفارشی بودند فاخر نیز هستند، اما تعداد چنین کارهایی عموماً کم است.

این خواننده سرودهای انقلابی در پاسخ به این سوال که چرا بعد از 4 دهه کار شما باید اولین اثری باشد که با محوریت مقام معظم رهبری تولید شده؟ اظهار کرد: سوال بسیار خوبی  پرسیدید، چون هنرمندان بسیاری هستند که دوست دارند در این حوزه کار کنند، اما متاسفانه ترس از رسانه‌های روشنفکرنما باعث می‌شود آنها در این راستا کار نکنند، چون می‌دانند که در صورت انجام چنین کاری، از سوی آن رسانه‌ها واکنش‌هایی خواهند شد. نکته جالب‌تر اینکه رسانه‌هایی که هم وظیفه حمایت از چنین کارهایی را دارند بنا به دلایلی حمایت خود را از کارهای اینچنینی دریغ می‌دارند.

بیرانوند ادامه داد: کم کاری صورت گرفته در این حوزه در شرایطی است که مردم چنین آثاری را دوست دارند. در صدق ادعایم باید بگویم. آثاری وجود دارد که با محوریت رهبری سرورده نشده، اما سیما تصاویر رهبری را روی آهنگ پخش کرده است. این کارها در جامعه با استقبال خوبی روبرو شده‌اند. برای همین، باور دارم آثار اینچنینی اگر به شکل خوبی تولید شود با استقبال مردم نیز مواجه خواهند شد.

این خواننده متذکر شد: نکته‌ای در این بحث وجود دارد آن‌هم این‌که عده‌ای می‌گویند رهبری خود راضی نیستند با کارهای هنری یا موسیقیایی از ایشان تمجبد شود. در جواب به این مطلب باید بگویم برای کم‌کاری، می‌توان بهانه‌های مختلف آورد، اما قطعا جوابگوی کم‌کاری صورت گرفته نیست. بگذارید منظور خود را با ذکر مثالی توضیح دهم. در زمان امام (ره) یک نفر از مسئولان پیش روی ایشان، شروع به تملق کرد که امام (ره) در جمع پاسخ تملق وی را داد، اما امام زمانی نیز در حضورش سرود خمینی ای امام اجرا شد و وی از کار مورد نظر استقبال کرد. دلیل این دو برخورد نیز این بود که کاری که با تملق انجام شود مضموم است، اما اثری که با باور و ایمان ساخته شود به نظرم خواهد توانست جریان سازی کند.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود به الزام پرداختن به موضوعات قهرمان‌محور در موسیقی اشاره کرد و گفت: من در کارهایم عموماً سعی می‌کنم به قهرمانان این سرزمین بپردازم، چون احساس می‌کنم که به زبان موسیقی می‌توان به شکل زیبایی قهرمانان این سرزمین را به جوانان کشورمان معرفی کرد؛ به‌ویژه در شرایط فعلی که دشمنان این سرزمین موسیقی را عرصه‌ای برای تهاجمات خود یافته‌اند، توجهات قهرمان‌محور در موسیقی به نظرم جزء الزامات است.

بیرانوند در انتهای این گفت‌و‌گو تاکید کرد: هنر موسیقی در یک کشور اسلامی باید مبلغ سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی باشد، اما عمده کارهایی که این روزها در عرصه موسیقی شنیده می‌شود، مروج چنین سبک زندگی نیست، چون همان‌گونه که گفتم شرایطی به‌گونه‌ای رغم خورده که هنرمندان از ترس انگ خوردن و بایکوت شدن کمتر به سمت کارهای انقلابی متمایل می‌شوند.

قطعه موسیقی «قرار دل‌ها» که موضوع آن درباره رهبر معظم انقلاب است، با صدا و آهنگ‌سازی و تهیه‌کنندگی «علیرضا بیرانوند»، شعری از «نفیسه سادات‌موسوی»، تنظیم و میکس و مسترینگ «حمیدرضا هادی»، نوازندگی گیتار «مهرداد معزی» و نوازندگی کلارینت «مهدی علی‌پور» تولید شده است. خواننده این اثر پیش از این نیز به موضوعات قهرمان‌محور پرداخته است که در این خصوص می‌توان از اثر «مدافع وطن و حرم» با موضوع  سردار سلیمانی و اثر «قهرمان قهرمانان» با موضوع شهید حججی نام برد.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمزه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۲/۳۰ - ۲۰:۱۷
0
0
با سلام
آهنگ آقای بیرانوند در مورد حضرت آقا(امام خامنه‌ای) را شنیدم. خیلی دوست داشتم. نه به خاطر اینکه تصور بشه تعصب داریم. به خاطر اینکه واقعا زیبا بود و حرف دل بسیاری از دوست‌داران امام خامنه‌ای در داخل و خارج از ایران، اینصورت موسیقی ها و از جنس امروزی و حالا برای ارزش های اسلامی و انقلابی خیلی با ارزش هستند. انشاءالله همیشه نفسشون گرم باشه‌؛ همیشه سلامت و سربلند باشند. متشکرم
captcha