نوجوانان و جوانان آلمان؛ خداباور یا مذهبی؟
کد خبر: 3707093
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳

نوجوانان و جوانان آلمان؛ خداباور یا مذهبی؟

گروه بین‌الملل - دانشگاه «توبینگن» آلمان اخیرا تحقیقی با عنوان «جوانان، ایمان و مذهب» به منظور بررسی میزان اعتقادات مذهبی نوجوانان و جوانان آلمانی انجام داده است.

نوجوانان و جوانان آلمان؛ خداباور یا مذهبی؟

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ نتایج یک تحقیق جدید در آلمان، نشان می‌دهد که نوجوانان نمی‌خواهند مذهبی باشند، اما به میزان زیادی به خدا اعتقاد دارند.

این تحقیق توسط استادان علوم دینی در دانشگاه توبینگن(University of Tübingen) و  با استفاده از یک نظرسنجی در میان 7 هزار نوجوان و جوان به‌دست آمده است.

به گزارش رادیو کلیسای جامع کلن، بر اساس این نظرسنجی، بیش از نیمی از نوجوانان و جوانان آلمانی به خدا اعتقاد دارند و حدود سه چهارم از آنان گه‌گاه یا اغلب عبادت می‌کنند. با این وجود، تنها 22 درصد خود را مذهبی می‌دانند و 41 درصد فقط به خدا اعتقاد دارند. در این میان حتی گروهی که خدا را هم انکار می‌کنند، به وجود قدرتی برتر اعتقاد دارند.

این کار تحقیقاتی با عنوان «جوانان، ایمان و مذهب» زیر نظر رانهولد بوشکی و فردریش شوایتزر، استادان علوم دینی کاتولیک و پروتستان از دانشگاه توبینگن انجام شد. آنها از طریق پرسشنامه و مصاحبه با شرکت‌کنندگان، نگرش و تجارب نوجوانان را در مورد مسائل مذهبی، ایمان و کلیسا جویا شدند.

ضرورت مقابله با تعصبات مذهبی

این مطالعه نشان می‌دهد که نوجوانان باور دارند که ایمان مسئله‌ای شخصی است. بنابراین نگرش به کلیسا متضاد است، زیرا جوانان تمایلی به شناسایی ماهیت نهادهای دین ندارند. اما بیش از نیمی از جوانان دریافته‌اند که وجود کلیساها برای جامعه خوب است.

بر اساس نتایج این تحقیق، در زمان رشد، ایمان نسبتا پایدار باقی می‌ماند، در حالی که نگرش‌های انتقادی به کلیسا در میان نوجوانان تشدید می‌شود. همچنین علاقه به سؤالات مذهبی در میان دانش‌آموزانی که در درس‌های مذهبی یا اخلاقی شرکت می‌کنند، بیشتر می‌شود؛ آنها می‌خواهند نظرات خودشان را مطرح کنند و با سؤالاتشان جدی گرفته شود.

همچنین نوجوانان و جوانان علاقمند به شناخت ادیان و فرهنگ‌های دیگر هستند و در برابر آن گارد ندارند. با این حال، 25 درصد با این گفته موافق بودند که مسلمانان زیادی در آلمان وجود دارند. همچنین در این تحقیق 18 درصد از مسلمانان مورد بررسی قرار گرفتند. از دیدگاه نویسندگان این تحقیق، این نظرسنجی نشان می‌دهد که هنوز ضرورت مقابله با تعصبات مذهبی در مدارس وجود دارد.

کلیساها باید تغییر کنند

سه چهارم دانش‌آموزان در این تحقیق گفتند که کلیساها اگر بخواهند آینده‌ای داشته باشند، نیاز به تغییر دارند. بر اساس این تحقیق، موضوعات مذهبی مورد توجه جوانان؛ مرگ، شکل‌گیری جهان یا سؤال درباره عدالت خداوند است. نویسندگان این مقاله تأکید می‌کنند که در حوزه تحقیقاتی مربوط به جوانان در کشورهای آلمانی‌زبان، موضوع مذهب سال‌ها در حاشیه قرار گرفته است.

از دیگر نتایج تحقیقات دانشگاه توبینگن می‌توان به بالاتر بودن اعتقادات مذهبی دختران نسبت به پسران اشاره کرد. همچنین بین دانشجویان فنی و حرفه‌ای و دانش‌آموزان دبیرستان، از لحاظ مذهب تفاوت‌های کمتري نسبت به آنچه که اغلب فرض می‌شود، وجود داشت. علاوه بر این، بر اساس تحقیق دانشگاه توبینگن، ایمان دانشجویان مسلمان قوی‌تر از جوانان تحصیلکرده مسیحی است.

انتهای پیام

captcha