کاهش آسیب‌های اجتماعی نگاه اجتماع محور می‌طلبد/اجرای لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت
کد خبر: 3707096
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
محسنی بندپی:

کاهش آسیب‌های اجتماعی نگاه اجتماع محور می‌طلبد/اجرای لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت

گروه اجتماعی- معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: یکی از راهبردهای اصلی بهزیستی استفاده از ظرفیت سمن‌ها و مراکز خیریه است، رسیدگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، نگاه اجتماع محور می‌طلبد، بهزیستی بیشترین واگذاری تصدی را به سمن‌ها داشته و بیشترین مراکز خیریه را به مشارکت طلبیده است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، انوشیروان محسنی بندپی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی کشور، امروز، 30 فروردین ماه در مراسم معارفه مدیرکل جدید بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه سازمان بهزیستی 3 سیاست اساسی را بر اساس یافته‌های علمی و آینده پژوهی و بر مبنای برنامه‌های جدید دولت تدبیر و امید در دستور کار دارد گفت: محور برنامه‌های بهزیستی پیشگیری است و در همین راستا تلاش کردیم در پوشش غربالگری شنوایی سنجی و غربالگری تنبلی چشم خود را به استانداردهای جهانی برسانیم.
وی ادامه داد: طبق همین استانداردها سطح پوشش هر کاری باید بالای 75 درصد باشد، در سال گذشته 20 هزار نفر را تحت پوشش طرح شنوایی سنجی قرار دادیم و با ورود بهنگام و کاشت حلزون مانع از بروز آسیب‌های ناشی از ناشنوایی شدیم.
محسنی بندپی افزود: سطح پوشش پیشگیری از تنبلی چشم را به بالای 80 درصد رساندیم و اوج این کار در قانون برنامه ششم در ماده 75 اتفاق افتاده که برای جلوگیری از تولد 25 هزار معلولی که سالانه در کشور متولد می‌شوند غربالگری ژنتیک ازدواج را در برنامه ششم توسعه الزامی کردیم؛ لذا در سال 96 با بررسی و مشاوره بهنگام، 180 هزار زوج را تحت پوشش قرار دادیم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در بحث اعتیاد نیز نگاه پیشگیری را اولویت دادیم و بر محیط‌های عمومی از جمله مدارس، سربازخانه‌ها . .. تمرکز کردیم همچنین طرح ملی نماد را با ائتلاف 9 سازمان و نهاد اجرایی کردیم که بهزیستی وظیفه تدوین برنامه آموزشی و تولید محتوا را در راستای مصون سازی و کاهش عوامل خطر بر عهده داشت.
رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: دومین رویکرد سازمان بهزیستی، کیفی سازی خدمات و توانمندسازی جامعه هدف است، کمیته امداد و بهزیستی تا قبل از سال 96 به خانواده‌های یک نفره تحت پوشش 53 هزار تومان، به خانواده‌های دو نفره 61 هزار تومان و به خانواده‌های 5 نفره 100 هزار تومان پرداخت می‌کردند که از سال 96 مستمری خانواده‌های یک نفره به 148 هزار تومان و خانواده‌های 5 نفره به 460 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: طبق ماده 79 قانون برنامه ششم توسعه باید این مستمری سالانه افزایش پیدا کند تا بتوانیم در پایان برنامه ششم مستمری افراد تحث پوشش را به حداقل مستمری بگیرانی که در قانون مشخص می‌شود برسانیم که هفته پیش نیز افزایش 14 درصدی را برای مستمری بگیران سال 97 در نظر گرفتند که اردیبهشت ماه عملیاتی می‌شود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گفت: قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت که در سال 83 طرح بود به دلیل عدم پذیرش بار مالی آن، جنبه اثر بخشی لازم را نداشت اما در دولت تدبیر و امید در سال 94 لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اعم از معیشت، اشتغال، درمان و حق پرستاری، به مجلس ارائه و 22 فروردین 97 به تصویب رسید و برای اجرا ابلاغ شده است.
محسنی بندپی در پایان گفت: سومین سیاست و راهبردی بهزیستی استفاده از ظرفیت سمن‌ها و مراکز خیریه است، رسیدگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، نگاه اجتماع محور می‌طلبد، بهزیستی در این زمینه پیشرو است و بیشترین واگذاری تصدی را به سمن‌ها داشته و بیشترین مراکز خیریه را به مشارکت طلبیده است.

انتهای پیام

captcha