آغاز سی و پنجمین ماراتن بین‌المللی قرآن در ایران و همزمانی با مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب و نابینایان
کد خبر: 3707103
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

آغاز سی و پنجمین ماراتن بین‌المللی قرآن در ایران و همزمانی با مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب و نابینایان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، علاوه بر آغاز افتتاحیه مسابقات بین‌المللی قرآن، شاهد اعلام جزئیات هفتمین دوره اعطای مدرک تخصصی به قاریان قرآن، جزییات برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان، آغاز دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب از دوم اردیبهشت برگزاری مسابقات قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه «بهار در بهار» و دیگر رخدادها بودیم.

سی و پنجمین مسابقات بین المللی قرآن

به گزارش ایکنا؛ در آخرین هفته از فروردین ماه شاهد خبرهای قرآنی متنوع و متعددی در سراسر کشور بودیم، اهم رویدادها و خبرهای قرآنی این هفته آغاز سی و پنجمین دوره از مسابقات بین المللی قرآن کریم در ایران،اعلام جزئیات هفتمین دوره اعطای مدرک تخصصی به قاریان قرآن کریم، جزییات برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان، برگزاری مسابقه کشوری درس‌هایی از قرآن و غیره بود. در ادامه نگاهی به مهم ترین رویدادهای قرآنی هفته انداخته شده است.
مجری شبکه قرآن در جایگاه سوم جشنواره «سین سیما»
با پایان یافتن جشنواره «سین سیما» که از روز اول فروردین ماه امسال آغاز شده و تا ۲۵ همین ماه ادامه داشت، برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند.
بر همین اساس «سیدوحید مرتضوی» در بخش اجرا از شبکه قرآن و معارف سیما رتبه سوم را به دست آورد. در این بخش مهران مدیری، مجری برنامه دورهمی رتبه نخست را به دست آورد.
فراخوان نام‌نویسی دوره «تربیت مدرس مهارت‌های بیان تفسیر قرآن» در قم
چهاردهمین دوره یک‌ساله تربیت مدرس مهارت‌های بیان تفسیر قرآن با نظارت حجت‌الاسلام محسن قرائتی، مفسر قرآن با همکاری دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) و ستاد تفسیر قرآن کریم برگزار می‌شود. ثبت‌ نام در این دوره از ۱۳ تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه در ستاد تفسیر قرآن کریم انجام می‌شود.
برگزاری دوره ترجمه و مفاهیم قرآن ویژه بانوان قرآنی خانواده شهدا
علی خلیل‌ارجمندی، معاون اداره‌کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران از برگزاری دوره ترجمه و مفاهیم قرآن کریم ویژه بانوان قرآنی خانواده شهدا خبر داد و گفت: این دوره به مدت سه روز از ۱۵ تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.
تشریح ابهامات بودجه قرآنی سال96
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد وضعیت بودجه قرآنی سال ۹۶ و ابهاماتی که در مورد آن وجود داشته و دارد به بیان برخی مطالب پرداخت و با اشاره به اینکه از دستگاه‌های مردمی تا دولتی همه ظرفیت‌ها بسیج شد تا توجه ویژه‌ای به بحث بودجه قرآنی صورت بگیرد، افزود: بعد از پیگیری‌های بسیار زیاد، سال گذشته اعلام شد که بخشی از بودجه قرآنی سال ۹۶ برای توسعه فرهنگ قرآنی در نظر گرفته شده است.
شروع هجدهمین دوره طرح «هزاران ختم قرآن کریم»
همزمان با آغاز ماه شعبان هجدهمین طرح هزاران ختم قرآن با نیت سلامتی صاحب‌الزمان(عج) و تعجیل در فرج ایشان کلید می‌خورد.
این طرح که به همت شبکه رادیویی قرآن و با همکاری برخی نهادها و دستگاه‌های قرآنی ـ فرهنگی از جمله آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است از روز چهارشنبه، ۲۹ فروردین‌ماه همزمان با آغاز ماه شعبان اجرا می‌شود.
سه قاری؛ صاحب اجازه قرائت شدند
با برگزاری دهمین دوره تخصصی «اقراء» که تاریخ 27 فروردین ماه در مشهد مقدس برگزار شد، «پناهی»، «هروی» و «شجاع» از قاریان کشورمان اجازه قرائت خود را از قاری مصری دریافت کردند.
اعلام جزئیات هفتمین دوره اعطای مدرک تخصصی به قاریان قرآن کریم
روز چهارشنبه 29 فروردین ماه، نشست خبری تشریح و تببیین ابعاد «هفتمین دوره ارزیابی و اعطای گواهینامه تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم» با حضور سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و محمدتقی میرزاجانی معاون اجرایی شورای عالی قرآن در محل این شورا برگزار شد.
ویژه‌برنامه «میلاد عشق» برروی رادیو قرآن
روز گذشته30 فروردین ماه ساعت ۲۱:۱۰ به مدت ۴۵ دقیقه، ویژه‌برنامه «میلاد عشق» با بیان شخصیت قرآنی و سیره اخلاقی امام حسین(ع)، شرایط سیاسی و اجتماعی عصر امام(ع)، بیان روایات ازآن حضرت، قیام امام حسین(ع) احیاگر اسلام، ماندگاری قیام آن امام همام و همچنین زیبایی های حماسه عاشورا در رادیو قرآن پخش شد.
پوشش زنده مسابقات بین‌المللی توسط شبکه قرآن سیما
سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که از ۳۰ فروردین تا ۵ اردیبهشت در مصلای حضرت امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود، به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد.

برپایی نشست خبری مسابقات بین المللی قرآن

همچنین در تاریخ 27 فروردین ماه، نشست خبری سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با حضور حجت‌‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه  برگزار شد.
آغاز سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران/ حضور 87 قاری و حافظ قران کریم
روز گذشته 30 فروردین ماه، مراسم افتتاحیه سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تهران برپا شد و تا به مدت یک هفته شاهد رقابت قاریان و حافظان قرآن کریم خواهیم بود. در بخش آقایان سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران مجموعاً ۸۷ شرکت‌کننده از کشورهای مختلف حضور دارند که رقابت خود را در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم از امروز ۳۱ فروردین ماه آغاز می‌کنند. اسامی شرکت کنندگان در اینجا قابل مشاهده است.

حضور ۳۱ متسابق از ۲۲ کشور در سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان
سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان که همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران و در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، امسال نیز در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف و به همت سازمان بهزیستی برگزار می‌شود.
برگزاری مرحله مقدماتی مسابقات قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه «بهار در بهار»
امروز جمعه 31 فروردین ماه، مرحله مقدماتی یازدهمین دوره مسابقات قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و اذان «بهار در بهار» ویژه کارکنان و همسران ستاد شرکت ملی گاز ایران و همزمان بیست و دومین دوره این مسابقات ویژه فرزندان، با حضور جمعی از مدیران و کارکنان برگزار می‌شود.
پایان نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کویت/ اعلام نتایج
در تاریخ 29 فروردین ماه، مراسم اختتامیه نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کویت با حضور امیر کویت برگزار شد.
نمایندگان ایران در این دوره از مسابقات در رشته حفظ و قرائت تحقیق با نمایندگان دیگر کشورها به رقابت پرداختند و در پایان این دوره از مسابقات «مهدی غلامنژاد» توانست در رشته قرائت تحقیق رتبه دوم را به دست آورده و به ترتیب نماینده کشور مالزی رتبه اول و نماینده کشور مغرب نیز رتبه سوم را کسب کردند. «محمدجواد دلفانی» نماینده ایران در رشته حفظ کل قرآن رتبه‌ای را کسب نکرد.
جزئیات نحوه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان
همچنین، دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان با حضور ۲۸ شرکت‌کننده از کشورهای مختلف جهان از اول تا چهارم اردیبهشت ماه در هتل ارم تهران برگزار می‌شود. روز شنبه، یکم اردیبهشت و پیش از برگزاری آئین افتتاحیه این رقابت‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ نشست هماهنگی داوران و از ساعت ۱۱:۴۵ تا ۱۲:۴۵ جلسه توجیهی آیین‌نامه مسابقات برگزار می‌شود.
تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در مسابقات قرآن
همچنین ،رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست رئیس و مسئولان کمیته‌های ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در مصلی با بیان اینکه باید در مدت زمان حضور مهمانان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کشور، دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول این چهار دهه تبیین و تشریح شود، گفت: باید تلاش کنیم مسابقات در شأن قرآن، نظام اسلامی و شهدا برگزار شود.
میزبانی سه شهر قم، مشهد و تهران از متسابقین قرآنی
رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه با اشاره به اینکه برخی اعتقاد دارند که مسابقات بین‌المللی قرآن ایران ام المسابقات دنیای اسلام است، گفت: این مسابقات از روز ۳۰ فروردین‌ماه با حضور ۳۷۰ میهمان خارجی در سه شهر ایران آغاز شد.
رقابت بیش از ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات «درس‌هایی از قرآن»
همچنین در 27 فروردین ماه، بیست و ششمین آزمون کشوری مسابقات دانش‌آموزی درس‌هایی از قرآن با حضور بیش از ۱۰۰ هزار نفر از برگزیدگان کشوری در ۷۰۰ حوزه در سراسر کشور به طور همزمان برپا شد.
دوره آموزشی نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار شد
بنابراین گزارش، در تاریخ 27 فروردین ماه، در آستانه برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، جلسه توجیهی آموزشی ویژه سیدمصطفی حسینی، نماینده کشورمان در رشته قرائت و مصطفی اصفهانیان، نماینده کشورمان در رشته حفظ کل، در محل شورای عالی قرآن برگزار شد.
تهیه منشور جامع رسانه‌ای برای انعکاس مسابقات بین‌المللی قرآن
همچنین، محمدحسین محمدزاده، دبیر شورای معارف سیما با اشاره به برنامه‌های رسانه ملی برای پوشش رسانه‌ای مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، گفت: با توجه به ارتباط ما با کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی مسابقات بین‌المللی منشور جامعه رسانه‌ای در انعکاس مسابقات تهیه شده تا از حداکثر ظرفیت صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها بهره‌برداری شود.
آغاز دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب از دوم اردیبهشت
براساس این گزارش، حجت‌الاسلام سیدمصطفی رضوی، مدیر قرآن و حدیث معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه، از برگزاری دومین مسابقات بین‌المللی قرآنی طلاب جهان اسلام در قم همزمان با سی وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در مصلای تهران خبر داد و گفت: این مسابقات با برگزاری افتتاحیه رسمی از شنبه دوم اردیبهشت ماه سال جاری در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم آغاز خواهد شد.
اعلام اسامی برگزیدگان آزمون سراسری حفظ قرآن
در هفته ای که گذشت، مرتضی خدمتکار، دبیر ستاد اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم از قرعه کشی انتخاب سه هزار برگزیده این آزمون در روز ۲۹ فروردین‌ و اعلام رسمی اسامی آنها تا روز اول اردیبهشت خبر داد. تجلیل از برترین ها روز دوم اردیبهشت در صحن مسابقات بین‌المللی انجام می‌شود.
مانور مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار شد
بنابراین گزارش در 28 فروردین ماه، مانور سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) با حضور جمعی از مسئولان برگزار کننده مسابقات و اقشار مختلف مردم برگزار شد.
اعزام حافظان قرآن نیروهای مسلح به عمان
هشتمین دوره مسابقات مشترک بین کشور ایران و با حضور 16 نفر از برترین های نیروهای مسلح کشور ایران از تاریخ ۲۶ تا ۳۰ فروردین ماه در رشته ۵،۱۰،۱۸ جزء و حفظ کل قرآن کریم برگزار می‌شود.
برگزاری محفل قرآنی در کویت با حضور قاریان ایرانی
شب ۲۳ فروردین ماه، مهدی غلام نژاد و محمدجواد دلفانی، دو نماینده کشورمان در نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت در یک محفل انس با قرآن در این کشور حضور یافته و به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند.
حضور ۴۴ شرکت‌کننده در ششمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان
در ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان و در مرحله نهایی، ۴۴ شرکت‌کننده از کشورهای مختلف در دو رشته حفظ و قرائت در کشورمان حضور خواهند داشت. اسامی شرکت کننده ها را در اینجا مشاهده کنید.

پیگیری جدیدترین اخبار مسابقات قرآن با ایکنا در شبکه‌های اجتماعی ملی
در راستای پاسداشت پیام‌رسان‌های ملی و رفع انحصار فضای مجازی از پیام‌رسان‎های غیرایرانی، کانال اطلاع‌رسانی خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، فعالیت خود را در پیام‌رسان‌های داخلی انجام خواهد داد.
از این پس جدیدترین و مهمترین رویدادهای قرآنی، اسلامی، مسابقات سراسری قرآن و مسابقات بین المللی قرآن کریم را همراه با کانال خبرگزاری ایکنا در پیام‌رسان‎های سروش، گپ و آی‌گپ پیگیری کنید.
انتهای پیام

captcha