امام حسین(ع)، احیاگر انسانیت و الگوی حق‌طلبی است
کد خبر: 3707175
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸

امام حسین(ع)، احیاگر انسانیت و الگوی حق‌طلبی است

گروه معارف- یک استاد دانشگاه با بیان اینکه امام حسین(ع) الگوی انسان‌های حق‌طلب و خداجو است، گفت: پیام فراموش نشدنی واقعه کربلا احیای انسانیت است.

اصغر فروغی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان در رابطه با تأثیر امام حسین(ع) بر تاریخ و اندیشه اسلامی، اظهار کرد: امام حسین(ع) سمبل کامل اسلام بودند و زمانی که اسلام در معرض خطر قرار داشت، وارد صحنه شدند و در فرصت کوتاهی که از مدینه به مکه و از آنجا به کربلا عزیمت کردند، توانستند با واقعه عاشورا، اسلام فراموش شده در اذهان را احیا کنند.
وی بیان کرد: آنجا که ارزش‌ها به ضد ارزش تبدیل می‌شود، انسان‌های حق‌طلب و خداجو باید امام حسین(ع) را الگوی خویش قرار دهند. ایشان از همان ابتدا که وارد صحنه مبارزه شدند، تا روز رستاخیز به عنوان الگوی حق‌طلبی، استیفاکننده حق مظلومین و حرکت‌دهنده انسان به سوی ذات باری تعالی مطرح هستند. انسان‌ها صرف‌نظر از عقاید و گرایش‌های خود، یک صفت مشترک دارند و آن، حق‌طلبی است و می‌توانند امام حسین(ع) را الگو قرار دهند که منشأ خیر و برکت برای هر ملت و قوم به شمار می‌رود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه پیام واقعه کربلا، التزام به حق و حقیقت است، گفت: انسان‌ها فطرتا حق‌طلب‌اند و گرایش درونی به سمت حق دارند، بنابراین واقعه کربلا نماد احیای حق و حقیقت در جهان بشریت است، لذا هر انسان حق‌طب صرف‌نظر از مسلمان یا غیر مسلمان به واقعه کربلا توجه دارد.
وی خاطر نشان کرد: مستشرقین با توجه به مطالعاتی که در مورد واقعه کربلا انجام دادند، مجذوب امام حسین(ع) شده و قیام عاشورا را واقعه‌ای الهی تلقی کردند، مگر آنهایی که تحت تأثیر تبلیغات وهابیون و تفکرات این چنینی، نگاه منفی به واقعه کربلا دارند، اما کسانی که منابع اصلی را مطالعه می‌کنند، مجذوب امام حسین(ع) می‌شوند.

 احیای انسانیت؛ پیام فراموش نشدنی واقعه کربلا

فروغی با اشاره به زندگانی امام حسین(ع) قبل از واقعه عاشورا گفت: ایشان قبل از واقعه کربلا در دوران خفقان به سر می‌برد و فقط در فرصت کوتاهی که از رجب سال ۶۰ تا محرم سال 61 فراهم شد، توانستند برخی ناگفته‌ها را بیان کنند و علی‌رغم اینکه در دوران امامت امام حسن(ع) در جامعه حضور داشتند، ولی فرصت بیان حقایق اسلام و پلیدی‌های حکومت بنی‌امیه را نیافتند.
وی ادامه داد: اولین سخنرانی امام حسین(ع) به سال ۵۹ ه.ق و اواخر حکومت معاویه برمی‌گردد و در میان ائمه طاهرین(ع)، کمترین احادیث منتسب به ایشان است، زیرا به دلیل خفقان موجود مردم کمتر می‌توانستند به ایشان مراجعه کنند؛ در واقع عاشورا فرصتی برای بیان حقایق اسلام بود که اعجاز امام حسین(ع) محسوب می‌شود.
استاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: آنچه در مورد امام حسین(ع) باید مورد توجه قرار گیرد، تلاش ایشان برای احیای انسانیت در واقعه کربلاست، ایشان در واقعه کربلا آغازگر جنگ نبود و تلاش می‌کرد تا با نصیحت و موعظه، سپاه مقابل را به حقیقت دعوت کند، لذا پیام فراموش نشدنی واقعه کربلا احیای انسانیت است.
انتهای پیام

captcha