گزارش ایکنا از آیین بزرگداشت یادروز سعدی در جوار آرامگاه شیخ اجل
کد خبر: 3707308
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۶

گزارش ایکنا از آیین بزرگداشت یادروز سعدی در جوار آرامگاه شیخ اجل

گروه فرهنگی ـ در آستانه فرا رسیدن اول اردیبهشت‌ماه، روز بزرگداشت سعدی، مراسم بزرگداشتی در جوار آرامگاه این شاعر بزرگ پارسی‌گوی با حضور ادیبان و فرهنگوران سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش ایکنا از فارس، مطابق روال هر ساله، مراسم بزرگداشت یادروز سعدی شامگاه شنبه، 31 فروردین‌ماه با حضور ادیبان و فرهنگوران سراسر کشور و مسئولان اسان فارس در جوار آرامگاه شیخ اجل برگزار شد.
این مراسم به‌همت مرکز سعدی‌شناسی و با همکاری دستگاه‌های عضو ستاد بزرگداشت سعدی شامل استانداری فارس، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، سازمان برنامه و بودجه، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، صدا و سیمای فارس، شهرداری شیراز و غیره به اجرا درآمد.

سعدی در درون مایه اندیشه خود سیره والای بزرگان دین را سرلوحه خویش داشت
نخستین سخنران این مراسم کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز سعدی‌شناسی و دبیر همایش بزرگداشت یادروز سعدی بود که بر این نکته تأکید کرد که گفت: سعدی در درون مایه اندیشه خود سیره والای بزرگان دین را سرلوحه خویش داشت.
وی، سعدی را شاعری دانست که او را به واسطه هنر بی بدیلش ملک‌المتکلمین و رب‌النوع ادب فارسی خواندند و افزود: اعجازش را در کلام می‌ستایند و آفرینشش را در خلق معانی به ثنا می‌نشینند؛ حض نفس و لذت متن را در مصاحبه با کلامش به غایت می‌یابند و سلطان یگانه ملک سخنش می‌خوانند، قولی که جملگی بر آنند.
کمالی سروستانی با بیان اینکه اگر انسان امروز در پی رستگاری خویش است، باید حقیقت زمان را دریابد، گفت: نسبت بعد ما به حقیقت نسبت نزدیکی و همجواری به غایت اندوه دلتنگی و سرگشتگی است و اگر زمانه ما زمانه دریافت این امر ناگزیر است، هنگامه بازگشت به اصل خویشتن پیوند و انس با حکیمانی چون سعدی سترگ فرا می‌رسد و نباید فراموش کنیم که راهی به سوی عاقبت خیر می‌رود و راهی به سوء عاقبت  و اکنون مخیری.
اسماعیل تبادار، استاندار فارس نیز در این مراسم گفت: سعدی نماینده خرد ایرانی است و انواع دانش‌های انسانی را دارد؛ دانش آموخته نظامی بغداد است و با آنکه منابع درسی و معرفتی او فقه شافعی و کلام اشعری بود اما نزدیکی او به اندیشه شیعی و دل پر محبت او نسبت به اهل بیت(ع) به غایت قوی است.

عشق و اخلاق، صفات بارز سعدی است
وی، سعدی را شاعر آدمیت دانست که عشق و اخلاق صفات بارز اوست و در آرمان شهر او نخستین سخن عشق است و سپس ادامه داد: سعدی شاعری زبان گشاده و واعظی مردم‌آمیز است؛ ادبیات و مکتوبات ضرب‌المثل‌هایش فرهنگ و ذهن و فکر ما را ساخته و جهان‌بینی و رفتار ما را شکل داده است به همین دلیل است که ما سعدی را خوب می‌فهمیم.
تبادار با تأکید بر اینکه باید آثار سعدی زینت حافظه ما باشد و آن را به ذهن بسپاریم، گفت: در آثار سعدی ارزشمندترین مباحث اجتماعی با روانی مفهوم و دلنشینی بیان به تصویر کشیده شده است؛ سوژه‌های اجتماعی، اخلاقی و سیاسی و مفاهیم دوست داشتن و عشق ورزیدن را، شیخ اجل در حد اعلی فصاحت و بلاغت به نظم و نثر درآورده است و زیبایی با زندگی و زبان مردم پیوند عمیق داده است.

سعدی معلم فرهنگ، اخلاق، سیاست و عدالت است
استاندار فارس همچنین سعدی را معلم فرهنگ، اخلاق، سیاست، عدالت، تربیت، احسان، قناعت و تواضع برای همگان برشمرد و گفت: سعدی در برابر پادشاهان و حاکمان با شجاعت حق‌گو است.
اشرف بروجردی، مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران سخنران دیگر این مراسم بود که از نکات و پندها و نصایح سعدی به حاکمان و پادشاهان سخن به میان آورد و گفت: سعدی همواره پادشاهان و حاکمان را به مردم‌محوری فراخوانده و هیچگاه از نصحیت کردن کوتاه نیامده است.

سعدی همواره تصویری ناب از معلم اخلاق را نشان داده است
وی با بیان اینکه سعدی در برابر حکومت نشان‌گیری و سوءگیری هوشمندانه دارد، افزود: سعدی همواره حاکمان را نصیحت و اندرز داده و همواره تصویری ناب از معلم اخلاق را نشان داده است.
بروجردی با بیان اینکه در کلام سعدی در کلام سعدی و نصیحت حاکمان به جایگاه رعیت اشاره شده است، گفت: همچنین در کلام استاد سخن معاونین شاه همواره مورد انتقاد هستند و پرهیز دادن شاه به انتخاب افرادی که دچار فساد می‌شوند نیز قابل دید است.

اشاره به شیوه تعلیم و تربیت حاکمان در گفتار سعدی
مشاور فرهنگی رئیس جمهوری به دیگر شیوه‌های تعلیم و تربیت حاکمان در شعر سعدی اشاره کرد و افزود: از دیگر شیوه‌های تعلیم و تربیت حاکمان در شعر سعدی تشویق و تنبیه توامان است؛ او حاکمان دادگر را به سرانجامی نیکو و حاکمان ظالم را به عاقبتی شوم برحذر می‌دارد.
بروجردی یادآور شد: از دیگر نکات قابل توجه سعدی این است که گاه پارسایان را در مقابل حکومت قرار می‌دهد تا جامعه آرمانی او بهتر شکل گیرد.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: گفتمان سعدی که شاه در رأس آن قرار گرفته است از یک سو در سایه‌ گفتمان معنوی به رستگاری می‌رسد که حقیقت و عدالت را به او گوشزد می‌کند و از سوی دیگر رعایت و مراقبت رعیت و به کار گماشتن افراد شایسته است که ضامن بقای اوست.
غلامحسین ابراهیمی دینانی، رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه نثر سعدی به زیبایی شعر و شعرش به روانی نثرش است، افزود: هر اندازه سخن سعدی، سهل ممتنع و روان است، شخصیت او پیچیده، بغرنج و معماگونه است.

سعدی فقیه و رند عالم است
دینانی، سعدی را فقیه و متکلم اشعری و رند عالم دانست و گفت: سعدی چند کار عجیب کرده است؛ سعدی در اخلاق، سیاست و تدبیر نظیر ندارد. یک اندیشمند بزرگ غربی می‌گوید گلستان و بوستان سعدی در حد ردیف انجیل مقدس است.
عضو فرهنگستان علوم ایران با بیان اینکه هنر سعدی در چند چیز است، گفت: جمع بین عقل و خیال یکی از هنرهای سعدی است؛ شعر به قدرت خیال وابسته است و هر اندازه قدرت خیال شاعر قوی‌تر باشد، شعرش قوی‌تر است و شعری که قدرت خیال ندارد قوی نیست.

دومین هنر سعدی جمع بین عقل نظری و عملی است
دینانی، دومین هنر سعدی را جمع بین عقل نظری و عقل عملی دانست و افزود: عقل دوتا نیست بلکه یکی است و دو جبهه، وجهه و تجلی دارد و هر آدمی یک عقل بیشتر ندارد اما عقل دو شأن دارد، یک شأن نظر و استدلال برهان است که ابن سیناست در عقل نظری اول است و یک عقل هم عملی است که عملش کار می‌کند چون نظر و استحضار می‌گوید.

سعدی تنها استاد اخلاق و ادیب نیست
وی با تأکید بر اینکه سعدی تنها استاد اخلاق و فقیه و ادیب نیست، گفت: سعدی فقیه و استاد سخن فارسی است و 700 سال است که سخن گفته و امروز ما با زبان سعدی سخن می‌گوییم.
استاد فلسفه دانشگاه تهران در ادامه به عرفان سعدی هم اشاره کرد و ابیاتی از سعدی را در این باره یادآور شد و گفت: سعدی می‌گوید من بهشت را نمی‌خواهم حضرت حق و تبارک و تعالی را می‌خواهم و در جایی از گلستان سعدی به زیبایی حدیث حضرت رسول اکرم(ص) را بیان کرده است که آن حضرت فرموده است، من وقت‌هایی دارم که در آن هیچ پیامبری و ملائکه‌ای نمی‌تواند حضور داشته باشد و سعدی هم به زیبایی این حدیث را معنی کرده است و آن همان وقتی است که انسان با حضرت حق است و عرفانی بالاتر از این نیست.
وی اعتقاد دارد که ابن عربی باید عرفان را از سعدی بگوید و ادامه داد: سعدی عارف، حکیم، سخنگو رند و غزلگوست و وقتی غزل می‌گوید عارفانه و عاشقانه است.
آخرین سخنران این مراسم سیدمحمد صدر هاشمی‌نژاد، برترین کارآفرین کشور که در ساخت سریال‌های خورشید سه‌گانه (حافظ، سعدی و خواجوی کرمانی) همکاری دارد، بود که بر لزوم رساندن پیام حافظ و سعدی به مردم دنیا تأکید کرد چرا که اعتقاد دارد این کار نقش تعیین‌کننده‌ای در اصلاح اندیشه‌های مردم دنیا ایفا می‌کند.
در ادامه این مراسم از جمعی از سعدی‌شناسان و پژوهشگران برتر کشورمان تجلیل به عمل آمد و سپس سالار عقیلی، خواننده برجسته کشورمان به اجرای قطعاتی از شاعر بزرگ پارسی‌گوی، سعدی شیرازی پرداخت.
یادآور می‌شود، نشست‌های علمی یادروز سعدی نیز مطابق روال هر سال اول اردیبهشت‌ماه از ساعت 9 صبح در محل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس با حضور اندیشمندان و سعدی‌شناسان سراسر کشورمان برگزار خواهد شد.
انتهای پیام

captcha