شبکه‎های اجتماعی بومی پیشران توسعه کشور هستند/ ضربه مهلک گرام به اقتصاد
کد خبر: 3707313
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸
موسویان:

شبکه‎های اجتماعی بومی پیشران توسعه کشور هستند/ ضربه مهلک گرام به اقتصاد

گروه فناوری اطلاعات ــ رئیس مرکز فناوری‎های دیجیتال وزارت ارشاد با بیان اینکه استفاده از گرام می‎توانند ضربه مهلکی به اقتصاد ما بزنند، از ویژگی‌های پیام‎رسان‌های داخلی سخن گفت و افزود: داشتن یک شبکه پیام‌رسان بومی، امروز به این دلیل دارای اهمیت است که یک شبکه اجتماعی تنها پیام‌رسان نیست بلکه پیشران توسعه است و بستر توسعه را برای ما ایجاد می‌کند.

شبکه‎های اجتماعی بومی پیشران توسعه کشور هستند/ ضربه مهلک گرام به اقتصاد
 
به گزارش ایکنا؛ یکی از جنجالی‎ترین و داغ‌ترین مباحثی که این روز‌ها در فضای مجازی و رسانه‎ای کشور مطرح شده است، اخبار ضد و نقیض در رابطه با بحث فیلتر و یا به عبارتی رفع انحصار از شبکه اجتماعی تلگرام است؛ این روز‌ها با توجه به شدت گرفتن مسئله فیلترینگ تلگرام، بسیاری از مسئولین کشوری و مردم در این رابطه نظرات خود را بیان کرده و اخبار گوناگونی در این رابطه شنیده می‎شود. بعد از این مسئله نیز پیام‎رسان‎های بومی کشور شروع به تبلیغات‎ و فعالیت مختلف برای جذب کاربران ایرانی کردند و به نوعی تلگرام را با یک کوچ آرام مخاطب به سمت محصولات تولید داخل مواجه کردند.

در این میان نیز بازار ایجاد شایعات و اخبار کذب یا بدون منبع نیز بسیار داغ شده است و بسیاری از منابع نامعتبر خبری، به نوعی با دستاویز قرار دادن بحث جنجالی فیلتر تلگرام، در حال استفاده از این موقعیت برای جوسازی و بالا بردن تعداد بازدیدکنندگان خود هستند. به همین جهت و با توجه به این تنش‎ها و شایعات مختلف و همچنین روشن شدن حقایق پیش رو در رابطه با فیلتر تلگرام و بررسی جنبه‌های مختلف آن به سراغ سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتیم.
 
سیاست‌های نگران‌کننده تلگرام

وی در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه امروز مسئه فیلترینگ مطرح نیست بلکه رفع انحصار از شبکه اجتماعی تلگرام مسئله اصلی است، گفت: آنچه که در این زمینه ما را حساس کرده سیاست‌های اعلامی خود این شبکه اجتماعی است که شش ماه قبل اعلام کرد؛ این سیاست‎ها ما را به این اطمینان رساند که این شبکه اجتماعی کاری فراتر از یک پیام‎رسان را در دستور کار خود قرار داده است.

موسویان افزود: همانطور که همه ما می‌دانیم در حمله‌ای که داعش در کشور ما انجام داد، بستری که از آن بهره‌برداری شد تلگرام بود و داعش به طور صریح هم اعلام کرده بود تنها بستر مناسبی که برای انجام کار‌های تروریستی برای آن‌ها بسیار قابلیت و امنیت دارد تلگرام است؛ این موضوع آنقدر فراوان شده بود که نخست وزیر انگلیس اعلام کرد تلگرام خانه داعش و تروریست‌ها شده است.
 
ایران، اوکراین و برزیل؛ تنها مشتریان تلگرام

رئیس مرکز فناوری‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه تلگرام سیاست‌های اعلام شده کشور‌های اروپایی را نپذیرفت و به آن عمل نکرد تنها حوزه وظایفی که امروز برای خودش می‌بیند در چهار کشور روسیه، اوکراین، ایران و برزیل است. با توجه به فیلتر شدن تلگرام در روسیه هدف‌های گستره‌ای که امروز تلگرام برای خودش تصویر کرده است ایران برزیل و اوکراین است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آنچه که تلگرام در سیاست‌های اعلامی‌اش به صراحت گفته قصد دارد از رمزنگاری استفاده کنند به شکلی که استفاده کننده‌ها نیازی به استفاده از وی پی ان و فیلتر شکن نداشته باشند، از طرفی اعلام کرده، پولی را به عنوان «گرام» معرفی خواهد کرد؛ این مسائل تهدید کننده اقتصاد کشور‌های هدف‌اش است که یکی از این کشور‌های هدف ایران است؛ استفاده از گرام می‎توانند ضربه مهلکی به اقتصاد ما بزنند. اگر این پول اعلام شده توسط مردم مورد استقبال قرار بگیرد ارز بسیار زیادی از کشور خارج خواهد شد و کشور را با بحران اقتصادی مواجه خواهد کرد.
 
نه تنها پیام‌رسان بلکه، پیشران توسعه
موسویان تصریح کرد: داشتن یک شبکه پیام‌رسان بومی، امروز به این دلیل دارای اهمیت است که یک شبکه اجتماعی تنها پیام‌رسان نیست بلکه پیشران توسعه است و بستر توسعه را برای ما ایجاد می‌کند؛ ما یک شبکه اجتماعی داخلی می‌خواهیم که تمامی سرویس‌های مورد نیاز کاربر را در اختیار او بگذارد؛ عدم اطمینان ما به تلگرام باعث شده است که این کاربرد‌ها در تلگرام دیده نشود، بنابراین ما عملاً با نداشتن یک بستر مطمئن و قابل اتکا سقف زمانی ورود به تجارت و کسب و کار‌های نوپا و کوچک را در شبکه‌های اجتماعی به تعویق انداختیم.

وی با بیان اینکه همکاری زیرساخت‌های بانکی و درگاه‌های پرداخت در شبکه تلگرام زمانی که اطمینانی به آن وجود ندارد امکان پذیر نخواهد بود؛ ادامه داد: نکته‌ای که به این موضوع باید اضافه کرد این است که زمانی که شما یک شبکه اجتماعی بومی که توسط عزیزان و جوانان خودمان و با استعداد‌های داخلی دارید می‎توانید نسبت به، بروز کردن آن اقدام کنید و سرعت بروزآمدی در آن بسیار بیشتر خواهد بود؛ با داشتن اینترفیسی که شبکه‌های اجتماعی داخلی در اختیار کسب و کار‌ها می‌گذارند آن‌ها قادر خواهند بود که کسب و کار‌های خودشان را بر روی بستر‌های خود ساخته ایجاد کنند و این مزیتی است که امروز در تلگرام هم وجود دارد، اما به واسطه عدم اطمینان سرویس‌های مختلف بر روی آن پیاده نمی‌شوند.

رئیس مرکز فناوری‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: اگر این اطمینان ایجاد شود سرویس‌های مختلف مخصوصاً سرویس‌های دولت الکترونیک بر روی شبکه‌های اجتماعی بومی قرار می‌گیرند و هرکسی می‌تواند کسب و کار‌های خودش را رقم بزنند. این اتفاق به تمام کسب و کار‌ها این اجازه را می‌دهد که رونقی را به کسب و کار ملی بدهد. در این مسیر تمام کانال‌هایی که کسب و کاری در تلگرام داشتند، اگر که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان شامد را دریافت کرده باشند، در تمام شبکه‌های داخلی امکان استفاده از برند مخصوص خود را دارند و برند آن‌ها توسط فرد دیگری استفاده نخواهد شد. همچنین افراد اگر دارای کاربرانی هستند، تلاش می‌کنیم آن‌ها را به مقصد مشخصی که کسب و کار فرد در شبکه اجتماعی بومی هدایت شده منتقل کنیم.

موسویان به خبرنگار ایکنا، گفت: با توجه به اینکه تمامی شبکه‌های اجتماعی داخلی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آی‌سی‌تی هستند، امکان و اقدامی ایجاد شد که چند شبکه اجتماعی خارجی نیز برای گرفتن مجوز مراجعه کرده‌اند؛ پس از اعلام اینکه استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام به دلیل نداشتن مجوز و به دلیل بی‌اعتنایی به قوانین داخلی استفاده از آن را محدود کردیم سایر شبکه‌های اجتماعی این قابلیت را دارند که در کشور فعالیت کنند؛ آنچه که باعث می‎شود مردم عزیز، جوانان و فعالان این عرصه در این جبهه جدیدی که ایجاد شده موفق شوند همکاری، همیاری و دست به دست دادن در این زمینه است. در این عرصه همه افراد می‎توانند با استفاده از بستر‌های دارای مجوز، اطمینان خودشان را به کسب و کار‌های داخلی بالا ببرند و آن را رونق دهند و فعالیت‌های خودشان را در این بستر‌ها بالا ببرند.
46 درصد جرایم تلگرامی از طریق کانال‌هایی که ثبت نشده‌اند

وی گفت: امروز ۴۶ درصد از آمار‌های جرایم در تلگرام مربوط به کانال‌هایی است که آن‌ها به هیچ وجه حاضر نشدند در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خودشان را ثبت کنند و ما هم برای عزیزانی که دچار ضرر و زیان شدن نتوانستیم کاری انجام بدهیم، برای اینکه مشخصات دارندگان کانال‌هایی که این ضرر و زیان را فراهم کرده بودند در اختیار نداشتیم. اینکه عزیزان بتوانند با هزینه‌هایی در میدان رقابتی بسیار سنگین به یک محصول با کیفیت‌تر و ارزان‌تر دست پیدا کنند، لازمه‌اش این است که ما در یک بستر شناسایی و با افراد شناسا روبه‌رو باشیم؛ این میسر نخواهد بود مگر اینکه ما از بستر‌های دارای مجوز بهره بگیریم؛ توصیه ما به همه عزیزان این است که شبکه‌های اجتماعی دارای مجوز را نصب کنند و کیفیت آن‌ها را در این مدت کوتاه مورد ارزیابی قرار دهند و یکی از آن‌ها را انتخاب کنند.

رئیس مرکز فناوری‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرنگار ایکنا، گفت: ما در ادامه مسیر از مدیران پیام‌رسان‌ها خواسته‌ایم که اگر مجدداً افراد قصد داشتند از یک شبکه اجتماعی به شبکه اجتماعی داخلی دیگری که دارای مجوز است بروند این امکان را با در اختیارگذاری یوزرهایشان در بستر جدید فراهم کنند و انتظاری است که از شبکه‌های اجتماعی می‌توانند داشته باشند؛ آن‌ها هماهنگ عمل می‌کنند و سرویس دهی بهتری را برای کاربران فراهم می‎کند.

موسویان با بیان اینکه شبکه‎های بومی این اطمینان خاطر را برای مردم عزیزمان فراهم می‌کنند که اگر به یک مطلبی بر خورند به‌عنوان مثال در زمینه پزشکی، می‌توانند به آن مطلب عمل کنند و دچار آسیب نخواهند شد؛ افزود: در شبکه‌های بومی افرادی وجود دارند که مسئولیت این مطالب را پذیرفته‌اند؛ همچنین زمانی که به این کسب و کار‌های راه‌اندازی شده در این بستر‌های دارای مجوز رجوع می‌کنند مطمئن خواهند بود فردی جوابگو است و نسبت به تخلفات احتمالی جوابگو خواهد بود.

وی ادامه داد: در زمان فعلی باید دست به دست هم دهیم و کمک کنیم تا جوان‌های ایرانی که امروز ذوق و سلیقه و استعداد و دانش خود را به میدان آورده‎اند و بستر‌های لازم را آماده کرده‌اند موفق شوند؛ این شبکه‌های بومی به‌دلیل اینکه قابلیت روزآمد کردن آن‌ها برای ما وجود دارد ارجحیت بسیار بالاتری نسبت به بستر‌هایی که در اختیار ما نیست دارند؛ در این شبکه‌ها به لحاظ فرهنگی و بومی نیاز به یک تغییراتی داریم و این درخواست‌های ما در شبکه‌هایی که دارای مجوز نیستند اجابت نمی‌شود؛ بر این اصل بود که جوانان عزیز بسیاری از کشور حدود دو تا سه سال است بر روی این مورد کار کرده‌اند؛ امروز آن‌ها نیاز به دست یاری شما دارند و باید همه کمک کنیم که این عزیزان بتوانند سرآمد شوند و با اشراف بر این دانش و مهارت در شبکه‌های اجتماعی پیشران توسعه کشورعزیزمان ایران اسلامی باشند.
انتهای پیام
captcha