آیین بیل گردانی؛ نیم‌ور نماد پیوند سنت و تمدن
کد خبر: 3707329
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴

آیین بیل گردانی؛ نیم‌ور نماد پیوند سنت و تمدن

گروه اجتماعی- نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در آیین باستانی بیل گردانی شهر نیم‌ور گفت: عجین شدن این آیین کهن با تکنولوژی روز دنیا امری مثبت است و می‌تواند نمادی از پیوند سنت و تمدن باشد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آیین سنتی بیل گردانی در شهر نیم‌ور، طبق روال هر سال، جمعه، 31 فروردین ماه برگزار شد. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در این مراسم باستانی اظهار کرد: این مراسم نماد تولید، کار و تلاش بی وقفه مردم است که از طریق این مراسمات این فرهنگ کهن به نسل‌های بعد منتقل می‌شود.
وی افزود: آیین بیل گردانی، نمادین است اما بسیار پیچیده و پر رمز و راز است؛ زیرا کشاورزان با بازکردن مسیر آب، اشتغال، خود کفایی، اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی را باز می‌کند.
حجت‌الاسلام سلیمی تاکید کرد: شهر نیم‌ور به همت مردم گام‌های بزرگی در صنایع مختلفی همچون معادن سنگ، کارخانجات سنگ و نمایشگاه سنگ برداشته است، عجین شدن این آیین کهن با تکنولوژی روز دنیا امری مثبت است و می‌تواند نمادی از پیوند سنت و تمدن باشد.
سید مصطفی سید جعفری، مسئول برگزاری مراسم تاریخی بیل‌گردانی در حاشیه این مراسم به ایکنا گفت: آیین بیل گردانی قریب به دوهزار سال است که در نیم‌ور برگزار می‌شود اما از سال ۸۹ که به ثبت آثار معنوی ماندگار ایران رسید به صورت جدی‌تر دنبال می‌شود و برای مردمان این شهر آیین ارزشمندی است.
وی افزود: در این آیین ۴ بیل را به یکدیگر می‌بندند و در دست راست و ۳ بیل بسته شده دیگر هم در دست چپ قرار می‌گیرد و فرد بایستی این بیل‌ها را خلاف جهت هم بچرخاند.وزن هر کدام از این دسته‌ها ۱۱ کیلوگرم است. علت وجود ۷ بیل اشاره به ۷ دانگ دشت نیم ور یا ۷ آسمان است.
سید جعفری ادامه داد: هر ساله جوانان نیم‌ور آیین بیل گردانی را به صورت مسابقه انجام می‌دهند و به فردی که بیل گردانی بیشتر و صحیح‌تری داشته باشد جایزه ای اهدا می‌شود.
یادآور می‌شود: در این آیین شهاب سیدجعفری رتبه اول بیل گردانی را کسب کرد.

captcha