تاثیرگذاری تربیت در تعالی شخصیت انسان
کد خبر: 3707357
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
حجت‌الاسلام قاسمی‌‌خویی عنوان کرد:

تاثیرگذاری تربیت در تعالی شخصیت انسان

گروه معارف- عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، تربیت انسان را در تعالی شخصیت تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: اگر انسان بتواند زبانی خودش را تربیت کند، توانسته است بخشی از تعالی شخصیتی خود را به جای آورد.

حجت‌الاسلام یعقوب قاسمی‌‌خویی، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، در گفت‌و‌گو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: انسان باید هر لحظه مراقب اعمال و رفتار خود باشد و سعی کند از آزردن دیگران با زبان خود بپرهیزد و به تعبیر دیگر زیبا سخن بگوید تا زیبا سخن بشنود.

تاثیرگذاری تربیت در تعالی شخصیت انسان
وی افزود: زبان با این که عضو کوچک بدن است اما در سرنوشت نقش بسیاری دارد.
وی خاطرنشان کرد: دروغ، تهمت، غیبت، اهانت و تحقیر، پرگویی، تکفیر مؤمن، خودستایی و ... از مهم ترین آفات زبان تلقی می شوند.
حجت‌الاسلام قاسمی‌‌خویی ادامه داد: در اسلام هریک از جوارح در برابر خداوند متعال مسئول است و زبان یکی از آن اعضا است که هم می‌توان از آن خوب استفاده کرد و سخنان نیکو گفت و هم از آن بد استفاده کرد و با آن دیگران را آزرد.
این استاد دانشگاه یادآور شد: شوخی اگر برای شادی و لذت باشد خوب است، اما اگر نا به جا باشد مورد قبول نیست و اسلام آن را نکوهش می‌کند و افراط شوخی باعث دشمنی و بدبختی است، افراط نمودن در شوخی سبب جدایی انسان ها از همدیگر است.
وی با اشاره به فرموده امیرمومنان علی(ع) افزود: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: همانا زبان مؤمن در پس قلب او، و قلب منافق از پس زبان اوست، زیرا مؤمن هرگاه بخواهد سخنی بگوید نخست می اندیشد؛ اگر نیک بود اظهار می دارد و چنانچه ناپسند بود پنهانش می کند، در حالی که منافق آنچه بر زبانش آمد می گوید و نمی داند چه به سود او و چه حرفی بر ضرر اوست.
حجت‌الاسلام قاسمی‌‌خویی تربیت انسان را در تعالی شخصیت تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: اگر انسان بتواند زبانی خودش را تربیت کند، توانسته است بخشی از تعالی شخصیتی خود را به جای آورد.

انتهای پیام

captcha