ترویج فرهنگ مقاومت در سینما، تنها به فیلم‌های جنگی خلاصه نمی‌شود
کد خبر: 3707437
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹
یک مستندساز:

ترویج فرهنگ مقاومت در سینما، تنها به فیلم‌های جنگی خلاصه نمی‌شود

گروه هنر ـ مهدی میرزایی مستندساز گفت: ترویج ارزش‌های مقاومت در سینما و تلویزیون تنها با آثار جنگی محقق نمی‌شود، بلکه کارهایی که در آن به داشته‌ها ملی و اقتصادی پرداخته است نیز می‌تواند بیانگر چنین مضامینی باشد.

ترویج فرهنگ مقاومت در سینما، تنها به فیلم‌های جنگی خلاصه نمی‌شود

مهدی میرزایی، مستندساز در گفت‌و‌گو با ایکنا با بیان این‌که فرهنگ مقاومت را می‌توان به اشکال مختلف در سینما تصویر کرد، گفت: درباره واژه مقاومت بحث‌های متفاوتی در سینما مطرح شده است، اما عموماً این اظهار نظرها به فیلم‌ها یا آثار جنگی تعمیم پیدا می‌کند، درصورتی‌که واژه مقاومت به اندازه‌ای گسترده است که تنها در یک قالب نمی‌گنجد. برای این گفته، مثالی از کار خود می‌زنم. اخیراً فیلمی داستانی با عنوان «حصیل زهرا» کارگردانی کرده‌ام. که در آن قصه زنی روایت می‌شود که به کار حصیربافی مشغول است. در این فیلم به هیچ وجه صحنه جنگی نداریم و قصه در یک خانواده رخ می‌دهد، اما معنا در فرهنگ مقاومت است. این فیلم تلاشی زنی را نشان می‌دهد که با تمام وجود کار می‌کند تا خرج خانواده خود را در آورد. در این میان عواملی مختلفی سد وی می‌شوند اما او از کارش دست نمی‌کشد، اما وی تسلیم فشارها نشده و با پشتکار به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

میرزایی درباره انگیزه‌های خود نیز چنین توضیح داد: پرداختن به این قبیل موضوعات را دوست دارم، چون در آن عزت و سربلندی کشورم را می‌بینم، اما متاسفانه امکانات آن‌گونه که باید در اختیار چنین کارهایی نیست. برای همین تعداد تولیدات اینچنین نیز بسیار کم است، البته جشنواره‌هایی چون عمار با حمایت‌های خود تا حدی کمبودهای موجود را پوشش داده‌اند، اما هنوز برای رسیدن به استانداردهای مطلوب راه بسیار برای پیمودن است.

وی درباره همکاری خود در جشنواره عمار گفت: فیلم داستانی حصیل زهرا حاصل همراهی مدرسه سینمایی عمار با من است. این جشنواره با حمایت خود از کارهایی که دغدغه پرداختن به ارزش‌ها را دارد به فیلمسازان این حوزه کمک کرده است. در ضمن امکان نمایش فیلم‌ها در این جشنواره فرصت‌سازی دیگری که من از آن به عنوان امتیازات جشنواره عمار نام می‌برم.

این مستندساز در انتهای سخنانش تاکید کرد: «حصیل زهرا» در 21 دقیقه ساخته شده و دو بازیگر بومی سیستان و بلوچستان در آن هنرنمایی کرده‌اند. این کار در قلعه گنج کرمان فیلمبرداری شده و تهیه آن را حامد بامروت نژاد بر عهده دارد. از این مستند به زودی رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام

captcha