برگزاری همایش حکیم طهران با حضور آیت‌الله العظمی سبحانی/ دیدار با مقام معظم رهبری
کد خبر: 3707559
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵

برگزاری همایش حکیم طهران با حضور آیت‌الله العظمی سبحانی/ دیدار با مقام معظم رهبری

گروه حوزه‌های علمیه ــ همایش حکیم طهران، آقاعلی مدرس زنوزی با حضور آیت‌الله العظمی سبحانی و پیام آیت‌الله العظمی جوادی آملی به مدت دو روز در تهران و قم برگزار می‌شود.

 برگزاری همایش حکیم طهران با حضور آیت‌الله العظمی سبحانی/ دیدار با مقام معظم رهبری

به گزارش ایکنا؛ محمدباقر خراسانی، دبیر اجرایی همایش نکوداشت مقام علمی آقاعلی مدرس زنوزی (حکیم طهران) امروز اول اردیبهشت ماه در نشستی خبری گفت: ایشان بعد از دوره ملاصدرا یکی از تاثیرگذارترین حکما و فلاسفه اسلامی بوده‌اند، اما مع‌الاسف با این جایگاه علمی حتی در فضای علمی حوزه و دانشگاه هم شناخته شده نیستند.

وی افزود: فضای آشنایی با فلسفه تطبیقی از دوره وی آغاز شده و غربی‌ها نیز آشنایی خوبی با اندیشه‌های وی در دوره زندگی ایشان داشته‌اند و مراوداتی نیز از سوی اندیشمندان غربی با ایشان بوده است و از وی برای فرانسه دعوت می‌شود، ولی ایشان به اصرار شاگردانشان به این مسافرت نرفتند.

خراسانی با بیان اینکه، آقای علی مدرس، حکیمی موسس بوده، زیرا نوآوری‌های زیادی در حکمت و فلسفه داشته است بیان کرد: حوزه و مکتب فلسفی و حکمی تهران نیز که از دوره پدرشان آغاز شد در دوره ایشان پیشرفت و تحول زیادی پیدا کرد.

خراسانی با بیان اینکه ایشان در فضای علمی ما ناشناخته است عنوان کرد: به همین دلیل ستاد بزرگداشت وی از سال ۹۲ ایجاد شد و تاکنون ۱۶ پیش نشست برگزار کرده‌ایم که جزء معدود همایشاتی است که این تعداد نشست داشته است و در واقع هرکدام از این نشست‌ها، در حکم یک همایش بوده و شخصیت‌های بزرگی در این همایشات سخنرانی کرده‌اند.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی عنوان کرد: کمیته علمی از ابتدای برنامه‌ریزی برای همایش، فراخوان مقاله را در ۵ محور ارائه کرد و قریب به ۵۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسید که ۳۷ مقاله منتخب و در دو جلد آماده چاپ شده است و در روز همایش رونمایی می‌شود.

خراسانی با بیان اینکه همچنین ۵ جلد از آثار مرتبط رونمایی می‌شود اظهار کرد: همایش در دو روز در تهران و قم برگزار خواهد شد و پیام آیت‌الله العظمی جوادی آملی، سخنرانی آیت الله مصطفوی، محقق، دینانی، رشاد و لک‌زایی از جمله برنامه‌های این روز همایش در تهران است.

وی با بیان اینکه مرقد آقا علی مدرس در شهر ری است افزود: سردیس این شخصیت علمی نیز براساس تنها نقاشی باقی مانده از یک نقاش فرانسوی رونمایی خواهد شد؛ ضمن اینکه مرقد ایشان شناسایی شده و سنگ مقبره وی از جهات مختلف بی‌نظیر است و قرار بر ترمیم این سنگ وجود دارد.

خراسانی با اشاره به همایش قم گفت: برنامه قم نیز روز ۵ شنبه از ساعت هشت تا ۱۳ در تالار قدس مجتمع امام خمینی (ره) برگزار و سخنران ویژه اختتامیه آیت‌الله العظمی سبحانی است، همچنین استاد احمدی، صدوقی سها نیز سخنرانی دارند و ارائه مقاله و گزارش کمیته‌ها و رونمایی از آثار همایش و آثار گران‌قدر آقاعلی مدرس در این مراسم انجام می‌شود.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: رونمایی از تمبر یادبود آقا علی مدرس نیز در این مراسم انجام خواهد شد و از صاحبان آثار برتر نیز تجلیل می‌شود.

خراسانی عنوان کرد: برخی از آثار این حکیم به خارج کشور از جمله موزه سوربون فرانسه منتقل شده است که میکروفیلم‌هایی از این آثار نیز تهیه شد تا تصحیح متون به نحو جامعی انجام شود.

خراسانی اظهار کرد: روز دوشنبه، سوم اردیبهشت‌ماه دیدار دست‌اندرکاران همایش با مقام معظم رهبری را در تهران خواهیم داشت که برای ما افتخار است؛ ایشان از قبل نیز در جریان این همایش بودند و سخنرانی ایشان در افتتاحیه و اختتامیه پخش خواهد شد.

چاپ ۲۷ رساله

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی یوسفی، مسئول کمیته احیاء و تصحیح آثار همایش گفت: کمیته احیای همایش به شناسایی و احیاء نسخه‌های آقاعلی و بررسی فهرست‌های موجود مرتبط با آثار ایشان پرداخت و همه نسخه‌ها، فهرست‌ها و آثار موجود در منازل علما، بررسی و شناسایی شد که مجموعه ۲۰ نفره کار تصحیح را در مدت دو سال برعهده گرفتند.

وی افزود: آثار تصصیح شده چندین بار با حضور متخصصان امور مورد بازخوانی قرار گرفت و در نهایت مسئول مجمع عالی نیز خط به خط آثار را مطالعه تا تصحیح جامعی در این زمینه صورت بگیرد.

یوسفی با اشاره به چاپ برخی آثار وی در سه جلد در سال‌های قبل، بیان کرد: به لحاظ کمی تحقیقات پیدا شده از آقا علی بسیار بیشتر از سه مجموعه شناسایی و چاپ شده گذشته به خصوص در بحث نفس بود؛ لذا در مراسم اختتامیه ۵ جلد از آثار ایشان رونمایی خواهد شد که این مجموعه تفاوت زیادی از جهت کیفیت تحقیق داشته است.

وی ادامه داد: مجموعه آثار آماده شده برای همایش شامل؛ بدایة الحکم، تعلیقات آقا علی بر اسفار از جلد اول تا هفتم اسفار ملاصدرا، تعلیقات آقا علی بر جلد هشتم اسفار و تعلیقات جلد نهم و چهار رساله تعلیقیه است؛ همچنین جلد پنجم نیز شامل؛ ۲۷ رساله، تعلیق و تقریظ و ... است.

انتهای پیام

 

captcha