سن ازدواج بر اساس شرایط و مقتضیات جامعه قابل تغییر است
کد خبر: 3707568
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱

سن ازدواج بر اساس شرایط و مقتضیات جامعه قابل تغییر است

گروه اجتماعی- یک استاد دانشگاه گفت: سن ازدواج یک حکم ثابت نیست و براساس شرایط زمان و مقتضیات جامعه قابل تغییر است.

حجت‌الاسلام قدرت‌الله خسروشاهی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره سن ازدواج در عرف جامعه و شریعت اسلام اظهار کرد: سن ازدواج بر اساس توانمندی جسمی و فکری تعیین می‌شود و عرف، سن مشخصی را برای ازدواج ذکر نمی‌کند، اما اسلام سن بلوغ را با سن ازدواج یکی می‌داند و در اسلام، ازدواج تابع احکام پنج‌گانه است که گاهی واجب و گاهی مکروه، مباح و یا مستحب به شمار می‌رود.
وی افزود: وجوب ازدواج بر اساس احساس نیاز است، اگر جوانی گرفتار گناه می‌گردد، بر او واجب می‌شود که ازدواج کند. بعضی از خانواده‌ها بعضا فرزندانشان را مجبور به ازدواج می‌کنند که در گذشته بسیار شایع بود، ولی در زمان حاضر به ندرت اتفاق می‌افتد و سن ازدواج افزایش یافته است.
عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه اصفهان ادامه داد: اجبار فرزندان به ازدواج شاید به دلیل مشکلات و خطرات اجتماعی باشد، بیشتر خانواده‌های مذهبی برای اینکه فرزندانشان دچار گناه نشوند، اصرار به ازدواج آنها در سنین پایین دارند که این امر از یک بعد خوب است، چون باعث مصونیت آنان می‌شود، ولی اگر به درایت فکری و عقلی نرسیده باشند، می‌تواند مشکل‌ساز شود.
وی تصریح کرد: سن ازدواج یک حکم ثابت نیست و بر اساس شرایط زمان و مقتضیات جامعه قابل تغییر است، نمی‌توان برای همه افراد سن مشخصی را تعیین کرد، چون به شرایط شخصی هر فرد بستگی دارد.

انتهای پیام

captcha