به گزارش ایكنا از فارس، رضوان حكیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش امروز، اول اردیبهشتماه در مراسم اختتامیه سومین همایش گلستانخوانی دانشآموزان ابتدایی استان فارس كه همزمان با یادروز سعدی برگزار شد، با تأكید بر اینكه یکی از مهمترین منابع تربیتی ما قرآن است، افزود: مراد از نزول قرآن کسب سیرت خوب است و ما در بهرهگیری از این منبع عظیم تربیتی، تنها توجه به ظاهر آن همچون حفظ آیات و فرا گرفتن مفاهیم آن، بدون بینش عمیق را در نظر نداریم.
وی یادآور شد: قرآن نظام طبقهبندی و جداسازی انسانها را ندارد و دیدگاه توجه به همه و به رسمیت شناختن اراده آزاد انسان در امر تربیت و پرهیز از اجبار و تحمیل را در نظر دارد و بر همین اساس نیز نگاه معلم باید به همه دانشآموزان یکسان باشد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پروش با اشاره به رویکردهای جدید حوزه کاری خود گفت: در معاونت آموزش ابتدایی به دنبال اجرای طرحهای جدید نیستیم و تلاش میکنیم تا از ایدههای معلمان برای تقویت شرایط مناسب یاددهی ـ یادگیری بهره بگیریم.
حکیمزاده با تأکید بر لزوم به رسمیت شناختن کودکان و یادگیرنده محور بودن فعالیتهای تربیتی و آموزشی در مدراس، گفت: ما به دنبال ایجاد فرصت برای دانشآموزان هستیم تا به استفاده از دیدگاهها و نظرات آنها و همچنین شناسایی نیازها و علائق آنها، برنامههای خود را تقویت کنیم.
معاون وزیرآموزش و پرورش همچنین با تأکید بر لزوم مشارکت و همکاری دانشآموزان در فعالیتهای آموزشی، گفت: رقابت دانشآموزان را از اصالت دور میکند و بر همین اساس رقابتزدایی یکی از رویکردهای مهم ما در این حوزه است.
حکیمزاده با اشاره به حذف آزمونهای مدارس خاص در دوره ابتدایی گفت: وظیفه ما آگاهیبخشی به والدین است تا فرزندان خود را در رقابتهای آزارد هنده قرار ندهند و حذف آزمونهای مدراس خاص نیز بر همین اساس انجام شده است تا دانشآموزان ما حس همکاری و با هم بودن را از دست ندهند.
وی گفت: به رسمیت شناختن کودکی کودکان و تناسب رفتار ما با شرایط سنی آنها مهم است، باید به دور از رفتار تهدیدآمیز و تحقیر، حق انتخاب به آنها داده و با ایجاد فرصت برای آنها، زمینه تقویت اعتماد به نفس را در آنها تقویت کنیم.
حكیمزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری این همایش گفت: طرح گلستانخوانی، فرصت بسیار مغتنمی است تا دانشآموزان بتوانند، ضمن آشنایی با یکی از بهترین گنجینههای ادب فارسی، به تقویت زبان فارسی بپردازند و با توجه به اینکه گلستان منبعی از معرفت، حکمت و اخلاق است بهترین پیام را از آن دریافت کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: این طرح در کنار سایر روشها میتواند بهعنوان یکی از بهترین الگوهایی باشد که علاوه بر ایجاد فرصتی مناسب برای پیوند دانشآموزان با هویت ایرانی - اسلامی، زمینه تقویت مهارتهای مختلف آنها همچون، ابراز وجود، ایفای نقش، خواندن، نوشتن و درک مطلب را در آنها فراهم كند.
وی با تأکید بر اینکه گلستان جمال و کمال سخن هست، افزود: سعدی بهعنوان گنجینه حکمت، این قابلیت را دارد که هر کس به فراخور خود از آن توشهای برگیرد و ما نیز به عنوان متولیان امر تعلیم و تربیت میتوانیم با دقت و تامل در حکایات گلستان سعدی، نکات تربیتی خوبی را برداشت كنیم.
حکیمزاده تاکید کرد: سعدی با در نظر گرفتن واقعیت یک انسان زمینی که باید رو به آسمان داشته باشد، حالات مختلف انسانی را به تصویر کشیده تا با شناخت بهتر و بهرهگیری از آن بتواند دردهای کنونی جامعه خود درمان کند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: این حرکت ارزشمند، فصل جدیدی در پیوند دانشآموزان با گنجینههای هنر و ادب ایران به وجود آورده و معلمان و دانشآموزان میتوانند با پرداختن به این گنجینه، دستاوردهای مختلفی را از آن کسب كنند.
انتهای پیام