استعدادیابی «خورشیدهای سه‌گانه» در مدارس فارس/ از 8 استعداد، تنها به استعداد منطقی و ریاضی توجه داریم
کد خبر: 3707661
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۲

استعدادیابی «خورشیدهای سه‌گانه» در مدارس فارس/ از 8 استعداد، تنها به استعداد منطقی و ریاضی توجه داریم

گروه فرهنگی ـ مراسم آغاز استعدادیابی سریال 90 قسمتی مفاخر ایران شامل سعدی، حافظ و خواجوی كرمانی در مدارس فارس برگزار شد.

به گزارش ایكنا از فارس، عبدالرسول احمدی، سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش فارس امروز، اول اردیبهشت‌ماه درمراسم آغاز استعدادیابی سریال ۹۰ قسمتی مفاخر ایران شامل سعدی، حافظ و خواجوی کرمانی در مدارس فارس گفت: این سریال کاری بسیار خوب و حرکتی نو و مبتکرانه است که توسط خیری نیکوکار انجام و با هدف معرفی مفاخر شیراز انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه شیراز شهره عالم است، افزود: مکاتب شعری بعد از مکتب خراسان به فارس و شیراز آمدند و بعد از آن هم دیگر کسی نتوانست در شعر قدیم و غزل و قصیده حرف جدیدی بزند، یعنی آنچنان سایه سعدی و حافظ سنگین بود که کسی نتوانست شعر نوی ایجاد کند.
احمدی یادآور شد: یکی از رسالت‌های آموزش و پرورش فارس این است که در کنار مجموعه صدا و سیما و سایر مدیران استان، به شناسایی و معرفی چنین سرمایه‌های نمادینی چون سعدی شیرین سخن و حافظ و خواجو و بسیاری دیگر از بزرگان شهر که مدفن آنان زیارتگاه رندان جهان است، بپردازد.
وی گفت: یکی از ابتکارات خوب آموزش و پرورش، استعدادیابی دانش‌آموزان و شناسایی ظرفیت‌های آنان است، آنچه که تا قبل از اجرای برنامه درس ملی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نسبت به آن غفلت شده و بسیاری از استعدادهای دانش‌آموزان شناسایی نشدند.
احمدی با بیان اینکه ما از هشت استعداد فرد، فقط به استعداد منطقی و ریاضی دانش‌آموزان توجه داریم، گفت: متأسفانه تنها به این دو استعداد توجه شده و بقیه استعدادها را جا گذارده‌ایم به نحوی که به قول خیلی از صاحب‌نظران بعضی از استعدادها و سرمایه‌هایی که آموزش و پرورش از آن‌ها غفلت کرده بنا به دلایلی جذب بعضی از رشته‌های دیگر شده‌اند که البته بعداً نیز خودشان متوجه شدند که استعداد آن‌ها در جای دیگری بوده است و راه را اشتباه رفته‌اند.
سرپرست آموزش و پرورش فارس در ادامه با اشاره به اجرای طرح ملی شهاب در مدارس گفت: اجرای این طرح حرکتی است برای دستیابی به هدف شناسایی و کشف استعدادهای دانش‌آموزان یعنی اینکه در قالب این طرح استعدادهای دانش‌آموز از مقطع ابتدایی به‌صورت غیر محسوس شناسایی می‌شود تا در دوران تحصیل زمینه‌ها، فرصت‌ها و مکانیسم‌هایی در نظر گرفته شود تا به سمت تحقق و شکوفایی این استعدادها هدایت شوند.
وی افزود: این همان کاری که در قرآن کریم نیز در داستان حضرت موسی(ع) و فرعون بیان شده است؛ جایی که حضرت موسی(ع) در پاسخ به فرعون که پرسید خدای تو کیست گفت: خدای من همان کسی است که که هر مخلوق و موجودی را بر اساس استعدادهای خاصی آفریده و او را هدایت می‌کند، لذا این کار، کاری خدایی است.
احمدی با تأکید بر اینکه انسان بی استعداد وجود ندارد، بلکه هر فرد ظرفیت‌ها و استعدادهایی منحصر به خودش را دارد، گفت: انسان غیر مؤثر در جامعه وجود ندارد بلکه ما نتوانسته‌ایم با هم حرکت کنیم و او را هدایت كنیم، همچنان‌که می‌بینیم در آن شرایط افرادی همچون سعدی، حافظ، ملاصدرا و ... در همین خطه فرهنگ پرور رشد و نمو كرده‌اند و امروز سرمایه‌های بزرگی هستند و در همه جای ایران زمین افتخار فارس و شیراز این است که در غزل، ادبیات، نثر و سبک‌های مختلف شعری به اینها اقتدا و استناد می‌کنند.
وی، معرفی شهر شیراز و استان فارس را از دیگر برنامه‌هایی عنوان کرد که توسط آموزش و پرورش دنبال می‌شود و افزود: طبیعتاً از معرفی شهر شیراز از جمله وظایف ماست؛ شرایط شیراز و محیط فرهنگی و اجتماعی و جغرافیایی آن این استعداد و توان را ایجاد كرده است و اماکن تاریخی، مذهبی و گردشگری شیراز ظرفیت‌هایی زیادی را ایجاد كرده است که باید آن‌ها را در قالب‌های مختلف معرفی كرد.
انتهای پیام

captcha