پیام آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی به مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب
کد خبر: 3707677
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱

پیام آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی به مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب

گروه حوزه‌های علمیه ــ صاحب تفسیر تسنیم با اشاره به مرجعیت قرآن کریم بر نصوص دینی گفت: قرآن واجد همه معارف سعادت‌بخش و کرامت‌دهنده انسان است.

قرآن واجد همه معارف سعادت‌بخش و کرامت‌دهنده انسان است/ مرجعیت قرآن بر روایات

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در پیامی تصویری به دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام که امشب اول اردیبهشت ماه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، گفت: قرآن همه نیازهای اعتقادی و حقوقی و اخلاقی را در بر دارد و مرجع همه منابع دینی است و خدا آن را به عنوان حبل متین نازل کرده است و نزول آن نظیر نزول باران نیست بلکه مانند آویختن طناب است.

این مفسر قرآن اظهار کرد: اگر کسی بخواهد سالم بماند باید به این طناب اعتصام کند؛ فرمود فیه تبیان؛ یعنی هر چه برای سعادت و کرامت بشر سهم تعیین‌کننده دارد در قرآن است البته مرتبه عالیه قرآن در نزد علی حکیم است لذا می‌توان گفت که معارف برتری در قرآن در عرش اعلی است.

وی با بیان اینکه آنچه مربوط به سعادت و ترقی و صیانت روحی و بدن مردم مطرح است قرآن بیان کرده است، به مرجعیت قرآن برای روایات اشاره کرد و ادامه داد: کسانی که با روایات شیعه و اهل سنت آشنایند می‌دانند دو پیام در این زمینه هست؛ یعنی روایاتی که معارض یکدیگر هستند باید بر قرآن عرضه شوند و اگر مطابق قرآن باشد و یا مخالف نباشد اخذ می شود و روایات ناسازگار با قرآن حذف می‌شوند.

وی با اشاره به کارکرد دیگر قرآن در مواجهه با روایات افزود: ائمه(ع) فرمودند که به نام ما دروغ جعل می‌کنند، لذا روایت کذب کم نیست، بنابراین فرمودند هر خبری که از ما نقل شد حتما  آن را به قرآن عرضه کنید.

صاحب تفسیر تسنیم گفت: علت ضرورت عرضه بر قرآن این است که قرآن از هرگونه تحریف و جعل و کذب مصون است.

وی افزود:  روایاتی که در حوزه و دانشگاه و در پژوهشگاه‌ها و ... مورد بحث است در دو دسته معارض و غیرمعارض با قرآن و در اقسام ده‌گانه فقهی و اخلاقی و ... هستند؛ بنابراین همه این روایات باید بر قرآن عرضه شود تا مرجعیت قرآن در روایات تبیین شود.

وی تاکید کرد: لذا وظیفه ما ارائه روایت بر قرآن است اگرچه نمی‌توان گفت حسبنا کتاب الله و باید از مجموع آیات و روایات به معارف دست یابیم.

انتهای پیام

captcha