اهتمام بالا به علوم قرآنی در دانشگاه‌های الجزایر
کد خبر: 3707693
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
در گفت‌وگو با ایکنا عنوان شد؛

اهتمام بالا به علوم قرآنی در دانشگاه‌های الجزایر

گروه بین‌الملل ــ اسامه منشری، حافظ کل قرآن الجزایر، «مسابقات بین‌المللی قرآن در ماه رمضان» و «هفته ملی قرآن» را دو فعالیت قرآنی شاخص الجزایر دانست و گفت: آموزش علوم قرآن در سطح دانشگاه‌های الجزایر از اهتمام بالایی برخوردار است.

مسابقات قرآن کریم در ایران بزرگ‌ترین مسابقه قرآن در جهان اسلام است

اسامه منشری، حافظ 28 ساله کل قرآن از کشور الجزایر در گفت‌وگو با ایکنا با بیان این مطلب گفت: در کشور الجزایر به مقوله آموزش قرآن، برپایی محافل، نشست‌ها و مسابقات قرآنی به‌ویژه آموزش علوم قرآن در سطح دانشگاه‌های این کشور، اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود.

 

وی درباره توجه به فعالیت‌ها و امور قرآنی در کشورش گفت: در الجزایر به برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های قرآنی به‌ویژه در دانشگاه‌ها اهمیت بسیاری داده می‌شود. همه ساله در ماه مبارک رمضان مسابقات بین‌المللی قرآن در الجزایر برگزار می‌شود و در کشور ما یک هفته نیز با نام «هفته ملی قرآن کریم» وجود دارد که مجموع این فعالیت‌ها منجر به ایجاد جنبشی در دانشگاه‌ها در زمینه علوم قرآنی و تدبر در قرآن خصوصا در بین دانشجویان و جوانان شده است.

این حافظ الجزایری درباره شیوه حفظ و همچنین فعالیت‌های قرآنی خود گفت: من برای حفظ قرآن، هر حزب را به 4 قسمت تقسیم می‌کردم و هر قسمتی که حفظ می‌شد، مجددا به قسمت اول برمی‌گشتم و دوباره آن قسمت را مرور می‌کردم. به این شیوه طی مدت 2 سال قرآن را حفظ کردم. من در حال حاضر معلم زبان آلمانی در یک دبیرستان‌ در الجزایر هستم، اما در کنار شغلم به تدریس احکام و تجوید قرآن به بزرگسالان در مساجد نیز مشغول هستم. در مسابقات قرآنی نیز شرکت کرده‌ام به طوری که دو سال پیش در مسابقات بین‌المللی قرآن بحرین رتبه سوم را کسب کردم و حائز رتبه نخست دررشته حفظ قرآن در مسابقات ملی الجزایر شدم.

فضای مسابقات

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، درباره فضای کلی سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران گفت: برنامه‌ریزی چه در اجرای مسابقات و چه در سایر امور مربوط سازماندهی این رخداد عظیم قرآنی در سطح بسیار عالی است، به‌طوری که سالن بسیار عظیمی برای این رقابت‌ها در نظر گرفته شده و در بدو ورود به ایران هم، استقبال خوبی از ما شد.

این حافظ الجزایری در ادامه اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های بارز این مسابقات زیاد بودن تعداد قاریان است و دیگر اینکه مسابقات از تنوع در سطوح برخوردار است و همه رشته‌ها و سطوح از جمله بانوان، روشندلان و آقایان را دربر می‌گیرد و همین مسأله، ویژگی بارز آن است و موجب شده که این مسابقات از بزرگ‌ترین مسابقات قرآن در جهان اسلام محسوب شود.

 اسامه منشری درخصوص سطح شرکت‌کنندگان در این رویداد قرآنی گفت: هنوز مسابقات به طور کامل برگزار نشده تا سطح آن‌ها را بتوانم ارزیابی کنم.

قانون اساسی زندگی

وی درخصوص تأثیر قرآن بر زندگی افراد اظهار کرد: قرآن در نوع برخورد، نوع پوشش، منش، اخلاق و شخصیت انسان تأثیر می‌گذارد. قرآن به مثابه قانون اساسی زندگی است که همه ابعاد زندگی انسان را دربرمی‌گیرد و در زندگی کاری و حرفه‌ای نیز تأثیرگذار است. قرآن را نباید فقط حفظ کرد. قرآن باید در اخلاق و رفتار و امور زندگی بشر اثر بگذارد و باید برنامه و روش زندگی انسان باشد.

تعامل فعالان قرآنی

اسامه منشری در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان تعامل بین حافظان و قاریان بین‌المللی را تقویت کرد، گفت: برگزاری مسابقات، استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی راه‌های مناسبی برای افزایش تعامل بین فعالان قرآنی در جهان اسلام هستند. شبکه‌های اجتماعی در این میان نقش مهمی را برعهده دارند و می‌توان از این شبکه‌ها برای کسب تجربه، تصحیح اشتباهات قرائت، آموزش احکام تجوید و فنون حفظ قرآن استفاده کرد. همچنین مسابقات، فضای مناسبی برای آشنایی و ارتباط فعالان قرآن در سطح بین‌المللی است.

وی درباره تأثیر فعالیت‌ها و مسابقات قرآنی در حل پدیده تندروی و تروریسم، تأکید کرد: مسابقات قرآنی، محفلی است که قرآنیان در آن جمع می‌شوند و با هم آشنا می‌شوند و به تبادل آرا و نظریات می‌پردازند و وقتی که آشنایی صورت می‌گیرد سوءتفاهم‌ها نیز از میان می‌رود و به فکر و عقاید هم نزدیک‌تر می‌شوند و قطعا این امر در حل مشکل تندروی و تروریسم تأثیر دارد و بر اتحاد مسلمین نیز کمک می‌کند.

 یادآور می‌شود، سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با رقابت شرکت‌کنندگان ۸۴ کشور جهان از روز ۳۱ فروردین‌ماه آغاز شد و این مسابقات در 5 بخش طلاب حوزه‌های علمیه در شهر قم و در رشته حفظ، قرائت، تفسیر و خطابه قرآنی، دانشجویان مسلمان در شهر مشهد در رشته‌های حفظ و قرائت، بانوان در رشته حفظ کل قرآن در تهران، روشندلان و آقایان در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

انتهای پیام

35

captcha