نقش طب ایرانی در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی
کد خبر: 3707710
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹
خدادوست عنوان کرد:

نقش طب ایرانی در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی

گروه سلامت ــ مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی، خدمات طب ایرانی در پیشگیری و کاهش بار بیماری‌ها را یکی از راه‌های حمایت از کالای ایرانی در نظام سلامت برشمرد.

نقش طب ایرانی در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی
 
محمود خدادوست، مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۷ از سوی مقام معظم رهبری به نام سال حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: با توجه به اینکه طب ایرانی، اصولا منشأ ایرانی داشته و تماما بر اساس توانمندی‌ها، فرهنگ و اعتقادات و باورهای ایرانیان شکل گرفته است؛ یکی از راه‌های تحقق حمایت از کالا‌های ایرانی در حوزه سلامت توسعه خدمات پیشگیری و درمان بر اساس آموزه‌های طب ایرانی است.
وی بیان کرد: در این راستا برنامه‌ای را تحت عنوان کاهش بار بیماری‌ها با استفاده از ظرفیت طب ایرانی و بر اساس سبک زندگی و در قالب پروژه اقتصاد مقاومتی تدوین کرده‌ایم.
خدادوست اظهار کرد: برنامه کاهش بار بیماری‌ها متکی بر دانش بومی بوده که در آن به جز استفاده از سبک زندگی برای پیشگیری از بیماری‌ها، توسعه و کاربرد کالا‌های بومی و گیاهان دارویی نیز پیش‌بینی شده است.
مشاور وزیر بهداشت یادآور شد: در همین راستا ادغام خدمات طب ایرانی در نظام سلامت نیز به سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیشنهاد شده است و یقین داریم اگر ادغام این خدمات به صورت ضابطه‌مند انجام شود می‌توان بسیاری از مشکلات خود در حوزه بیماری‌های غیر واگیر که به دلیل سبک زندگی ایجاد می‌شوند غلبه کرد.
وی افزود: ضمن اینکه با تکیه بر دانش و خدمات بومی می‌توان از استفاده نا به جا و غیر ضروری خدمات پاراکلینیک جلوگیری و عوارض دارو‌های شیمیایی را کاهش داد.
انتهای پیام
captcha