تحولات جهان اسلام و مظلومیت مسلمانان؛ محور بخش زیتون‌های زخمی
کد خبر: 3707763
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
احد میکائیل‌زاده تبیین کرد:

تحولات جهان اسلام و مظلومیت مسلمانان؛ محور بخش زیتون‌های زخمی

گروه هنر ــ دبیر بخش «زیتون‌های زخمی» جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: سال گذشته در بخش «زیتون‌های زخمی» تنها تحولات سوریه مدنظر بود، اما امسال با توجه به اتفاقات منطقه، موضوعاتی چون یمن و میانمار نیز تحت پوشش این بخش قرار گرفت.

امسال بخش «زیتون‌های زخمی» نیازهای بیشتری از جهان اسلام را پوشش می‌دهد

احد میکائیل‌زاده دبیر بخش «زیتون‌های زخمی» سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گفت‌‌و‌گو با ایکنا اظهار کرد: امسال دومین دوره‌ای است که من دبیری این بخش را برعهده دارم. در سال گذشته بر روی تحولات سوریه تمرکز کردیم، اما امسال با توجه به نیازهای جامعه ما موضوعات وسیع‌تری را مدنظر قرار دادیم. تحولات یمن و میانمار از جمله این موضوعات است که در جهان اسلام رخ داده و حواشی بسیاری به همراه داشته است.

وی افزود: امسال 12 فیلم سینمایی، مستند و کوتاه در بخش زیتون‌های زخمی به نمایش در خواهند آمد. آثار به نمایش درآمده نیز متعلق به یک کشور یا منطقه خاص نیست، بلکه این گستردگی را به خوبی می‌توان در آثار حاضر در این بخش مشاهده کرد. حضور فیلم‌هایی از کشورهای آلمان، ترکیه، عراق، سوریه، لبنان، یمن، میانمار، فلسطین و ... گواه بارز پراکندگی کشورها در جشنواره جهانی فیلم فجر است.

این مدیر سینمایی درباره نگاه کاوشگر جشنواره به موضوعات روز چنین توضیح داد: تغییر پایتخت رژیم اشغالگر قدس از جمله اتفاقاتی بود که جهان اسلام نسبت به آن عکس‌العمل‌های جدی و شدید داشت، در همین راستا بخش زیتون‌های زخمی جشنواره جهانی فجر با سه فیلم از کشور فلسطین به این اتفاق توجه کرده است، البته تمام سعی این بوده، نگاه‌های مورد نظر گوناگون باشد، البته گوناگونی نگاه به اتفاقات منطقه به این معنا نیست که جشنواره نگاهی خارج از چارچوب‌های محور مقاومت به موضوعات دارد بلکه این اصل در همه کارها لحاظ شده، با این تفاوت که آثار مورد نظر تکراری نیست.

وی درباره ضرورت‌های برگزاری این بخش نیز چنین توضیح داد: شاید عده‌ای این نقد را وارد کنند که برگزاری چنین بخشی جز ضرورت‌ها نیست، در‌صورتی‌که جریانات تکفیری امروز تنها یک کشور یا منطقه خاص را تهدید نمی‌کند، بلکه همه دنیا در معرض آسیب‌های این جریان انحرافی هستند. برای همین ضروری است تا با شناسایی و معرفی جریان‌های انحرافی، آنها را به درستی به جهانیان معرفی کنیم. برای رسیدن به این خواسته نیز سینما قادر است تاثیرگذارترین ابزاری باشد که ما در این راستا می‌توانیم از آن بهره گیریم.

 میکائیل‌زاده با تاکید بر این‌که جنگ اصلی در جهان امروز نبرد فرهنگی است، گفت: مقام معظم رهبری در سخنان متعدد به جنگ نرم اشاره داشته و تاکید کرده‌اند که قدرت‌های استعمارگر امروز تمرکز و توجه‌‌شان را به روی این حوزه متمرکز کرده‌اند پس کم کاری در حوزه فرهنگ می‌تواند آسیب‌های بسیار خطرناکی به همراه داشته باشد، حتی در برخی مواقع آسیب‌های کم کاری در حوزه فرهنگ از آسیب‌های نظامی نیز بیشتر است.

وی متذکر شد: ایران را باید قدرتمندترین سینمای جهان اسلام محسوب کرد این گفته به هیچ وجه شعاری یا تعریف از خود نیست، بلکه جوایزی که فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های مختلف سینمای جهان به دست آورد‌ه‌اند به خوبی بیانگر ادعای فوق است، بنابراین تولید و اکران صحیح فیلم‌هایی با محوریت مقاومت می‌تواند سیاست‌های انقلاب و نظام را تبلیغ کند.

دبیر بخش زیتون‌های زخمی سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر تاکید کرد: سود بردن از ظرفیت‌های سینما تنها رویکردی نیست که ما بخواهیم از آن بهره ببریم، بلکه همه کشورهای دنیا از این ابزار به نوعی برای رسیدن به اهدافشان استفاده می‌کنند حتی می‌توان گفت ما در این زمینه کم کار نیز بوده‌ایم.

وی در پاسخ به این‌که دستاوردهای دوره اول بخش زیتون‌های زخمی جشنواره جهانی فیلم فجر چه بوده؟ اظهار کرد: همیشه دوره‌های ابتدای بیشتر معطوف به معرفی آن بخش می‌شود، اما ما جدا از معرفی سعی کرده‌ایم در شناسایی نیروهای علاقمند به این حوزه، موفق عمل کنیم. خواسته‌ای که توانسته‌ایم به آن دست یابیم و امیدوارم این امتیاز در دوره دوم و دوره‌های آینده با جدیت بیشتری دنبال شود. نکته دیگر این‌که به مدد برگزاری این بخش ارتباطات ما با فیلمسازان جهان اسلام گسترده‌تر شد و ما شاهد حضور بسیاری از سینماگران غربی در جشنواره جهانی فیلم فجر هستیم.

میکائیل‌زاده تاکید کرد: دستاورد مهم دیگر جشنواره جهانی فیلم فجر را می‌توان به معرفی تمدن ایرانی و اسلامی به سینماگران جهان دانست به ویژه اگر بتوانیم به واسطه این جشنواره، ذهنیت فیلمسازان غربی را اصلاح کنیم به باور من به دستاورد وسیعی رسیده‌ایم، چرا‌که تبلیغات مسموم رسانه‌های غربی این تصور را در بین هنرمندان جهان به وجود آورده که ایران به هنر نگاهی خشن دارد.

وی درباره تعداد آثار در بخش زیتون‌های زخمی چنین توضیح داد: شاید این سوال پیش آید حضور 12 فیلم در این بخش، رقمی رضایت‌بخش نیست، اما این یکسو‌ برداشت است، چون ما از میان آثار متعدد به 12 فیلم رسیده‌ایم چون بخش‌های مختلفی که جشنواره جهانی فیلم فجر دارد به ما اجازه نمی‌د‌هد بیش از 12 فیلم در این قسمت داشته باشیم.

وی تاکید کرد: جشنواره جهانی فیلم فجر امروز به واقع یک اتفاق مهم و ویژه در سینمای جهان محسوب می‌شود این گفته نیز تنها ادعای من نیست، بلکه اگر با هر یک از فیلمسازان خارجی حاضر در جشنواره سخن بگویید صدق این گفته را اذعان خواهند کرد.

مکائیل‌زاده در انتها تاکید کرد: بعد از جدایی بخش بین‌الملل از بخش سینمای ایران هر سال استقبال از جشنواره بیشتر می‌شود چون تلاش این بوده که بهترین عملکرد برای جشنواره جهانی فیلم فجر انجام شود.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

captcha