جملاتی ناب از امام سجاد(ع)
کد خبر: 3707811
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹

جملاتی ناب از امام سجاد(ع)

گروه اجتماعی- در سالروز میلاد با سعادت زین العابدین، امام سجاد(ع) به منظور آشنایی هر چه بیشتر با سیره این امام همام، جملاتی ناب از ایشان را بیان می‌کنیم.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در سالروز میلاد با سعادت زین العابدین، امام سجاد(ع) به منظور آشنایی هر چه بیشتر با سیره این امام همام، جملاتی ناب از ایشان را بیان می‌کنیم تا چراغ راهی برای‌مان در زندگی باشد.

امام سجاد (ع) فرمودند: سه حالت و خصلت در هر يك از مؤمنين باشد، در پناه خداوند خواهد بود و روز قيامت در سايه رحمت عرش الهي مي باشد و از سختي‌ها صحراي محشر در امان است: اوّل آن كه در كارگشايي و كمك به نيازمندان و درخواست كنندگان دريغ نکند، دوّم آن كه قبل از هر نوع حركتی بينديشد كه كاری را كه می‌خواهد انجام دهد يا هر سخنی را كه می خواهد بگويد آيا رضايت و خوشنودي خداوند در آن است يا مورد غضب و سخط او است، سوّم قبل از عيب جويي و بازگويي عيب ديگران، سعي كند عيب‌های خود را برطرف نمايد.

اسباب نجات انسان

امام سجاد(ع) فرمودند: سه چيز موجب نجات انسان خواهد بود: بازداشتن زبان از بدگویی و غيبت مردم، خود را مشغول به كارهایی كردن كه براي آخرت و دنيای انسان مفيد باشد و هميشه بر خطاها و اشتباهات خود ناراحت باشد.
ایشان همچنین فرمودند: ای فرزند آدم، تا آن زماني كه در درون خود واعظ و نصيحت كننده‌ای دلسوز داشته باشي و در تمام امور بررسی و محاسبه كارهايت را اهميّت دهی و در تمام حالات از عذاب الهي ترس و خوف داشته باش؛ در خير و سعادت خواهي بود.
این امام همام فرمودند: حقّی كه شكم بر تو دارد اين است كه آن را ظرف چيزهای حرام، چه كم و چه زياد، قرار ندهي و بلكه در چيزهای حلال هم صرفه جویی كنی و به مقدار نياز استفاده کند.

نشانه‌های مشتاقان بهشت

امام سجاد(ع) فرمودند: كسی كه مشتاق بهشت باشد در انجام كارهای نيك، سرعت و عجله می‌کند و شهوات را زير پا می‌گذارد و هركس از آتش قيامت هراسناك باشد به درگاه خداوند توبه مي كند و از گناهان و كارهای زشت دوری می جويد. ایشان همچنین فرمودند:«دست نياز به سوي مردم دراز كردن، سبب ذلّت و خواري در زندگي و در معاشرت خواهد بود و نيز موجب از بين رفتن حيا و ناچيز شدن شخصيت خواهد گشت به طوری كه هميشه احساس نياز و تنگ دستی کند و هرچه كمتر به مردم رو بيندازد و كمتر درخواست كمك نمايد بيشتر احساس خودكفایی و بی‌نيازی خواهد داشت.
پرهیزکاران؛ سرور مردم
امام سجاد(ع) فرمودند: در اين دنيا سرور مردم، سخاوتمندان هستند؛ ولي در قيامت سيّد و سرور مردم، پرهيزكاران خواهند بود. همچنین این امام همام فرمودند:«هر كس براي رضا و خوشنودی خداوند ازدواج کند و با خويشان خود صله رحم کند، خداوند او را در قيامت مفتخر و سربلند مي گرداند. امام سجاد(ع) فرمودند: هركس به ديدار دوست و برادر خود برود و براي رضای خداوند او را زيارت کند به اميد آن كه به وعده‌های الهي برسد، هفتاد هزار فرشته او را همراه و مشايعت خواهند كرد، همچنين مورد خطاب قرار می‌گيرد كه از آلودگی‌ها پاك شدی و بهشت گوارايت باد. پس چون با دوست و برادر خود دست دهد و مصافحه كند مورد رحمت قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

captcha