اهمیت جایگاه ویژه پیامبر(ص) با نزول سوره محمد
کد خبر: 3707827
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷

اهمیت جایگاه ویژه پیامبر(ص) با نزول سوره محمد

گروه فعالیت‌های قرآنی- یک حافظ کل قرآن کریم در خراسان‌جنوبی گفت: شیوه قرآن کریم نام بردن از اشخاص نیست اما قرآن در مورد وجود پیامبر(ص) از ایشان بارها یاد می‌کند که این امر نشان دهنده جایگاه ویژه ایشان است.

حمیدرضا جعفری، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در مورد شان پیامبر اسلام(ص)، شخصیت و جایگاه عظیم ایشان در قسمت‌های مختلف قرآن اشاره شده است.
وی با بیان اینکه یکی از دلایل تحسین پیامبر(ص) توسط خداوند، نزول یک سوره با نام ایشان است، افزود: شیوه قرآن کریم نام بردن از اشخاص نیست اما قرآن در مورد وجود پیامبر(ص) از ایشان بارها یاد می‌کند که این امر نشان دهنده جایگاه ویژه ایشان است.
مدیر مؤسسه قرآنی بلدالامین بیرجند با بیان اینکه یکی از مصادیق فکری ما فرمایشات پیامبر(ص) است، تصریح کرد: قرآن کریم از وجود پیامبر(ص) به صورت ویژه یاد می‌کند.
جعفری با بیان اینکه یکی از موارد تحسین پیامبر(ص)، وجود سوره‌ای با نام ایشان در قرآن است، اظهار کرد: ابتدای این سوره بر حال و هوای جهاد تاکید شده است چرا که یکی از واجبات دینی ما جهاد است که امری مقدس است.
وی ادامه داد: خداوند در آیه 15 این سوره به نعمات بهشتی اشاره می‌کند و می‌فرماید: «مثل بهشتى كه به پرهيزگاران وعده داده شده چون باغى است كه در آن نهرهايى است از آبى كه رنگ و بو و طعمش برنگشته و جوي هايى از شيرى كه مزه‏‌اش دگرگون نشود و رودهايى از باده‏‌اى كه براى نوشندگان لذتى است و جويبارهايى از انگبين ناب و در آنجا از هر گونه ميوه براى آنان فراهم است و از همه بالاتر آمرزش پروردگار آنهاست، آيا چنين كسى در چنين باغى دل‏ انگيز مانند كسى است كه جاودانه در آتش است و آبى جوشان به خوردشان داده مى ‏شود تا روده ‏هايشان را از هم فرو پاشد».
این حافظ کل قرآن کریم بیان کرد: خداوند در آیه 30 سوره محمد به ویژگی‌های منافقین اشاره کرده و می‌فرماید:«اگر بخواهيم قطعا آنان را به تو مى‌‏نمايانيم در نتيجه ايشان را به سيماى حقيقى شان مى‌‏شناسى و از آهنگ سخن به حال آنان پى خواهى برد و خداست كه كارهاى شما را مى‏‌داند».
جعفری ادامه داد: آیه 33 سوره محمد می‌فرماید: «ای اهل ایمان، خدا را اطاعت کنید و رسول او را اطاعت کنید و اعمال خود را ضایع و باطل نگردانید».
وی با اشاره به آیه انتهایی این سوره، افزود: آیه پایانی سوره محمد به ایمان و تقوای الهی اشاره دارد.
مدیر مؤسسه قرآنی بلدالامین بیرجند یادآور شد: آیه پایانی این سوره می‌فرماید:«هَا أَنْتُمْ هَؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ وَمَنْ يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ وَاللَّهُ الْغَنِيُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ، آری شما همان مردمید که برای انفاق در راه تبلیغ دین خدا دعوت می‌شوید باز بعضی از شما بخل می‌ورزند و هر که بخل کند بر ضرر خود اوست و گرنه خدا از خلق بی نیاز است و شما فقیر و نیازمندید و اگر شما روی بگردانید خدا قومی غیر شما که مانند شما بخیل نیستند بلکه بسی از شما بهتر و فداکارترند به جای شما پدید آرد.
انتهای پیام

captcha