700 اسیر عراقی؛ نتیجه عملیات بازی‌دراز
کد خبر: 3707854
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵
گاه‌شمار دفاع مقدس؛ 2 اردیبهشت ماه؛ سالروز عملیات بازی‌دراز

700 اسیر عراقی؛ نتیجه عملیات بازی‌دراز

گروه جهاد و حماسه ــ عملیات بازی‌دراز در محور سر پل ذهاب - ارتفاعات بازی دراز به صورت نیمه گسترده در دوم اردیبهشت ماه سال 60 به فرماندهی مشترک انجام شد که طی آن یک هزار و پانصد عرافی کشته و زخمی و 700 نفر اسیر شدند.

رد نشود///

به گزارش ایکنا، ارتفاعات سخت‌گذر بازی دراز با قله‌های بلند و شیب‌های تند و بریدگی‌های ممتد از اهمیت ویژه‌ای در منطقه مرزی استان کرمانشاه برخوردار است این ارتفاعات به مثابه عرضه بزرگی درون مثلث قصرشیرین ــ گیلان غرب ــ سرپل ذهاب واقع شده‌ است و برمنطقه تسلط کامل دارد نیروهای عراقی در روزهای آغازین جنگ از بازی دراز برای دیده‌بانی استفاده می‌کرد اما ویژگی‌های این ارتفاعات موجب شد با فعالیت‌های مهندسی روی آن جاده‌سازی شود و یگان‌های عراق در آنجا مستقر شوند و ضمن افزایش سلطه بر قصرشیرین سرپل ذهاب را نیز زیر دید خود بگیرند.

برای گرفتن این امتیاز مهم از نیروهای عراقی پس از سه ماه کار نیروهای شناسایی سپاه پاسداران، قرارگاه مقدم غرب سپاه پاسداران و ارتش نخستین عملیات نیمه گسترده را در این منطقه طرح‌ریزی کردند که با نام عملیات بازی دراز در تاریخ دوم اردیبهشت ماه سال 60 آغاز شد و به مدت ۸ روز طول کشید و طی آن نیروهای ایرانی و عراقی بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند. نیروهای عراقی با استفاده از پشتیبانی هوایی یگان‌های خود را حمایت می‌کردند اما رزمندگان ایرانی از جاده و حمایت هوایی کافی و پشتیبانی آتش محروم بودند در نتیجه نتوانستند روی تمام هدف‌ها مستقر شوند، با وجود این، از بین قله‌های منطقه سه قله آن را اشغال و تثبیت کردند و تنها در تثبیت قله ۱۱۵۰ و یکی از قله‌های ۱۱۰۰ ناکام ماندند. در این عملیات هوانیروز ارتش نقش بسزایی ایفا نمود و طی آن خلبان علی‌اکبر شیرودی شهید شد.

تجهیزات منهدم شده نیروهای عراقی شامل ۵۴ دستگاه تانک و نفربر ۳ فروند هواپیما ۲ فروند هلی‌کوپتر ۲ دستگاه ادوات مهندسی؛ غنائم جنگی ایران شامل ۱۲ دستگاه تانک و نفربر ۵ دستگاه ادوات مهندسی، تعداد تلفات نیروهای عراقی شامل ۱۵۰۰ نفر کشته و زخمی ۷۰۰ نفر اسیر بود.

یادآور می‌شود؛ عملیات بازی‌دراز در محور سر پل ذهاب - ارتفاعات بازی دراز به صورت نیمه گسترده در دوم اردیبهشت ماه سال 60 به فرماندهی مشترک انجام شد.

انتهای پیام

captcha