مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزیدگان آزمون حفظ و مفاهیم قرآن معرفی شدند
کد خبر: 3708001
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزیدگان آزمون حفظ و مفاهیم قرآن معرفی شدند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «معرفی برگزیدگان آزمون حفظ و مفاهیم قرآن»، «برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان نابینا از سال آینده» و «حمایت 3 میلیارد تومانی معاونت قرآن و عترت از مؤسسات قرآنی کشور»، از جمله مهم‎ترین اخبار صفحات معارفی رسانه‎ها در روز جاری هستند.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزیدگان آزمون حفظ و مفاهیم قرآن معرفی شدند

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌های کشور، امروز یکشنبه دوم اردیبهشت 1397 اخبار متعددی را منتشر کرده‎اند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.
فارس
صفحه فعالیت‎های قرآنی خبرگزاری فارس در روز جاری شش خبر منتشر کرده و از جمله در مصاحبه‌ای با غصون مسلمی، هادی حفاظ دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان آورده است: برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان در توجه به قرآن و انس و تربیت حفاظ خواهر و نیز در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در تربیت 10 میلیون حافظ نقش بسیار تأثیرگذاری دارد، ابراز کرد: برگزاری این مسابقات در ایران نشان از توانمندی و امنیت بالای کشورمان دارد.
مسلمی تأکید کرد: قرآن به صراحت راهکار برخورد با دشمنان را برای ما تبیین کرده و طبق فرموده قرآن، راه سلطه کفار بر مومنین بسته است و این نیازمند اقتدار و عزت کشورهای اسلامی است، در این میان برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم راهکاری مناسب در نمایش اقتدار و عظمت جمهوری اسلامی ایران است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در سایه عمل به فرامین قرآن کریم، فضلیت‌های بسیاری شامل حال جامعه اسلامی می‌شود، نباید به قرآن کریم به عنوان ابزار نگاه شود چراکه در این صورت ما به مدینه فاضله نمی‌رسیم، بنابراین، باید به خاطر رضای پروردگار در این وادی قدم بزنیم و به فرامین کتاب الهی عمل کنیم.
همچنین «آنار بن حصین» نماینده کشور مالزی و استاد دانشگاه علوم مالزی در بخش قرآن و سنت مسابقات بین‌المللی قرآن، در گفت‎وگو با فارس می‌گوید: با اشاره به دومین حضور خود در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اظهار داشت: به نظر من سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از بزرگترین و جذاب‌ترین مسابقات بین‌المللی قرآن در میان کشورهای اسلامی است.
وی افزود: این دوره از مسابقات بزرگ‌ترین مسابقه قرآنی در جهان اسلام است که در آن متسابقین برجسته‌ای حضور یافته و در حال رقابت‌اند.
متسابق مالزیایی در خصوص ویژگی‌های این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن تصریح کرد: به نظر من مهم‌ترین ویژگی این دوره از مسابقات چند مرحله‌ای بودن آن است و همانند سایر مسابقاتی که در سایر نقاط جهان برگزار می‌شود نیست.
این قاری برجسته مالزیایی، رقابت فشرده متسابقین در سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برای راهیابی به مرحله نهایی را از دیگر ویژگی آن دانست و افزود: در مسابقات بین‌المللی قرآن در برخی از کشورها معمولاً متسابقان شرکت‌کننده از این موضوع اطمینان خاطر دارند که به مرحله نهایی صعود خواهند کرد، اما در مسابقات جمهوری اسلامی ایران شرکت‌کنندگان پس از رقابتی فشرده وارد مرحله بعدی خواهند شد.
تلاوت 28 قاری و حافظ در دومین روز مسابقات بین‌المللی قرآن/ برگزاری شب شعر قرآنی مشکات، حضور قاریان حرم امام رضا(ع) در حرم حضرت ابوالفضل(ع)، برگزیدگان آزمون حفظ و مفاهیم قرآن معرفی شدند/ تجلیل از برگزیدگان با حضور وزیر ارشاد، «محمد الهیاری» مدیر کل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری شد و ترتیل صفحه 359 قرآن با صدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات، دیگر اخبار این صفحه در روز جاری هستند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا، روز پر کاری را پشت سر گذاشته و تعداد هفت خبر منتشر کرده است. این خبرگزاری در خبری با عنوان «برگزیدگان آزمون حفظ و مفاهیم قرآن معرفی شدند» آورده است: سه‌هزار برگزیده آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد معرفی شدند. بر اساس خبر رسیده، اسامی سه‌هزار نفر از برگزیدگان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم از سوی ستاد برگزاری آزمون اعلام شد.
این آزمون امسال به صورت مشترک توسط معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه همزمان در سراسر کشور برگزار شد و امروز سه‌هزار برگزیده آن معرفی شدند.
جوایز ۱۰، ۵ و ۱ میلیون ریالی برای برگزیدگان درنظر گرفته شده که طبق آیین‌نامه ابلاغی ستاد اجرایی با توجه به نمره و رشته امتحانی تمامی قبول‌شدگان، امتیازی به فرد اختصاص یافته و طبق این امتیاز شانس برنده شدن در قرعه‌کشی آزمون بالا می‌رود.
این خبرگزاری همچنین در خبری با عنوان «برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان نابینا از سال آینده» آورده است: سرپرست امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: مسابقات قرآن کریم بانوان در حوزه نابینایان کشورهای اسلامی از سال آینده در ایران برگزار می‌شود.
او گفت: این مسابقات را برای بانوان نابینای جهان اسلام در سطح محدودتری نسبت به آقایان برگزار خواهیم کرد و سپس در دوره های بعدی ان را گسترش خواهیم داد.

قم واتیکان نیست، آغاز بخش مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور ۱۰ حافظ، پنجم شعبان، سالروز ولادت سید ساجدین، احیاگر روح امید در جامعه، انس با قرآن مقدمه ورود به این ساحت مقدس است و مسابقات بین‌المللی قرآن به نماد و نهاد قرآنی تبدیل می‌شود، دیگر اخبار این صفحه در روز جاری هستند.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز سه خبر منتشر کرده است. خبرگزاری ایبنا در خبری به نقل از معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آورده است: عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از 2 میلیارد تومان حمایت معاونت قرآن و عترت از فعالیت‌های آموزشی موسسات قرآن و عترت کشور بر مبنای عملکرد در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم و یک میلیارد تومان بابت طرح‌های مصوب موسسات قرآنی خبر داد.

وی گفت: براساس فرایند هرساله معاونت قرآن و عترت، از فعالیت‌های آموزشی موسسات قرآنی بر مبنای عملکرد آن‌ها در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، حمایت می‌شود. در سال جاری یک‌هزار و 125 موسسه قرآن و عترت از سراسر کشور که در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم (اسفند 1396) حضور، مشارکت و قبولی داشتند، حمایت می‌شوند.

فقهی‌زاده افزود: براساس عملکرد موسسات، سرانه حمایتی به قرآن‌آموزان تعلق می‌گیرد که استان اصفهان با ٣٠٠ میلیون تومان بیشترین سرانه حمایتی را در میان استان‌های سراسر کشور به خود اختصاص داده است.
مضامین والای اخلاقی، عرفانی و اجتماعی در «صحیفه سجادیه» و مروری بر اقدامات امام سجاد (ع) برای احیای اسلام، دو خبر دیگر منتشر شده در این صفحه هستند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری خبرگزاری مهر از برگزاری آیین تجلیل از برگزیدگان آزمون حفظ و مفاهیم قرآن خبر داده و آورده است: آیین تجلیل از برگزیدگان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم با حضور «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
گفتنی است از پنج استان برگزیده، پنج قرآن‌آموز برگزیده، پنج مربی برگزیده، چهار موسسه برگزیده و سه رسانه برگزیده در این مراسم تقدیر می‌شود.
آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم اسفندماه سال ۹۶ با حضور ٢٤١ هزار نفر برای نخستین‌بار با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی برگزار شد.
شور و نشاط مضاعف قرآنی در مسابقات بین‌المللی ایران، قرآن طرحی برای هدایت جامعه از ظلمات به نور است، مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان افتتاح شد، ایران یک کشور تاثیرگذار در جهان اسلام است و پخش همایش ملی حکیم طهران از رادیو معارف، دیگر اخبار این صفحه در روز جاری هستند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، روز کم کاری را پشت سر گذاشته و فقط سه خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «زمینه اعزام ‌کاروان ها بصورت خانوادگی به کربلا فراهم می شود» آورده است: معاون امنیتی وزیر کشور‌ گفت: اعزام زائران به صورت کاروانی یا شبه کاروانی یا کاروان خانوادگی می‌تواند درحل مشکلات بویژه در اعزام و صدور روادید نیز موثر واقع شودکه این مهم انجام می شود.
حسین ذوالفقاری افزود:با این حال حذف روادید بین ایران و عراق در ایام برگزاری مراسم اربعین حسینی از برنامه‌های مهم ستاد اربعین حسینی است که بطور جد پیگیر آن هستیم. تحقق این امر می تواند در کاهش هزینه‌‌ها و حل مشکلات جانبی تاثیر فراوانی ایجاد کند.
«حمایت از کالای ایرانی تقویت فرهنگ خودباوری است» و «بیش از 60 هزار نفر برای دریافت بن کتاب دانشجویی ثبت‌نام کردند»، عنوان دو خبر دیگر این صفحه هستند.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، با انتشار 9 خبر معارفی، روز پر کاری را همانند همیشه پشت سر گذاشته است. این صفحه در خبری با عنوان «شب شعر قرآنی «مشکات» در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد» آورده است: شب شعر قرآنی «مشکات» عصر امروز شنبه اول اردیبهشت ماه، همزمان با میلاد حضرت ابوالفضل عباس(ع) و در حاشیه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.
در این شب شعر، شاعران و اعضای «حلقه ادبی مجاز» از جمله «احمد بابایی،»«وحید قاسمی،»«محمد حبیبی کسبی،»«هادی جانفدا»، «حافظ ایمانی» و «فاطمه طارمی» شعرهایی در وصف حضرت عباس (ع) خواندند.
در ابتدای این مراسم «زهیر توکلی» شاعر آئینیی کشورمان شعری را در وصف قمر بنی هاشم سروده شد.
این خبرگزاری در خبری دیگر با عنوان «مسابقات قرآن ایران در بالاترین سطح مسابقات جهان قرار دارد » آورده است: قاری منتخب ایران در سی و پنجمین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه مسابقات قرآن کشورمان از بالاترین سطح مسابقه‌ای در جهان اسلام برخوردار است، گفت: من این موضوع را در مسابقات ترکیه، مالزی و کویت به وضوح دیدم.
«سیدمصطفی حسینی» قاری اهل قزوین توانست برای دومین سال پیاپی رتبه نخست این مسابقات را به دست آورد که البته دو سال گذشته بر اساس نتایج اردوی ارزیابی و انتخاب قاریان برای اعزام به مسابقات بین‌المللی منجر به معرفی وی به مسابقات بین‌المللی ایران نشد و سعید پرویزی قاری منتخب سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جایگزین ایشان شد.
سید مصطفی حسینی بر اساس قرعه انتخابی صبح روز دوشنبه سوم اردیبهشت‌ماه در محل برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن به اجرای تلاوت در مرحله مقدماتی خواهد پرداخت.
چاپ ۴ ویژه‌نامه به چهار زبان دنیا در نمایشگاه بین‌المللی قرآن، مسابقات بین‌المللی قرآن| ابراز رضایت حافظ ایرانی از تلاوتش در مرحله مقدماتی + فیلم تلاوت، تجلیل از برگزیدگان آزمون حفظ و مفاهیم با حضور وزیر ارشاد در مصلای تهران، تبلیغات ضد ایرانی وهابی‌ها مانع حضورم در ایران نشد، نتایج دعا در کلام امام سجاد(ع)، تلاوت پرویزی در کرسی تلاوت تسنیم + فیلم و علاقه به قرآن، روشندلی را قهرمان کرد/ عبور از محدودیت‌ها با حفظ قرآن ، عناوین دیگر اخبار این صفحه از خبرگزاری تسنیم در روز جاری هستند.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، امروز دو خبر منتشر کرده که شامل «برتری ماه شعبان به جهت تولد دو امام قیام کننده است» و «حضرت زین العابدین احیا کننده نام اهل بیت» است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز یکی از روزهای پر کار خود را پشت سر گذاشته و تعداد 9 خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «نقش پر رنگ بانوان در مسابقات قرآنی کشور» آورده است:

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر کمیته مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در درخصوص روند برگزاری مسابقات قرآنی بانوان در حاشیه افتتاحیه این رویداد قرآنی گفت: مسابقات بانوان از یکم تا پنجم اردیبهشت ماه در حال برگزاری است و ۲۷ نماینده از کشور‌های مختلف جهان اسلام به رقابت می‌پردازند. همچنین در کنار برپایی مسابقات، برنامه‌های جانبی هم برای متسابقین و هم مدعوین قرآنی خواهیم داشت.
مدیر امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به بخش های مختلف برگزاری مسابقات، ادامه داد: همزمان با برگزاری مسابقات قرآنی امسال ما حضور بانوان را در دو رخداد قرآنی دیگر پژوهش های قرآنی و شعر آیینی ملل خواهیم داشت.
وی با اشاره به برگزاری مسابقات سال گذشته بانوان در مصلی بزرگ تهران، بیان کرد:سال گذشته این مسابقات در حاشیه مسابقات قرآنی آقایان در مصلی برگزار می شد، اما با توجه به اینکه تعبیه دوسالن به صورت همزمان با برگزاری مسابقات با انتقاد داوران و مدعوین مواجه بودیم، امسال یک سالن و یک مکان مجزا برای بانوان در نظر گرفتیم. تا در فضایی آرام تر به رقابت بپردازند.
این صفحه در خبری دیگر با عنوان «ختم سراسری قرآن کریم در مصلی تهران‌» آورده است: همزمان با برگزاری سی‌و‌پنجمین دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در 5 بخش شامل بانوان، آقایان، طلاب، دانشجویان و روشندلان، هموطنان عزیز هم می‌توانند در این رویداد قرآنی با ختم آیاتی از قرآن مجید سهیم باشند.
گفتنی است؛ ختم سراسری قرآن کریم با حضور جمعی از مدعوین، مهمانان قرآنی و مردم هر روزه در مصلی بزرگ تهران برگزار می‌شود.

دیگر اخبار این صفحه در روز جاری شامل «مسابقات بین المللی قرآن کریم قدرتمندترین مسابقه قرآنی در جهان اسلام است »، «زندگی نامه شهید گلابی افشین »، «چهل حدیث گهربار از حضرت زین العابدین ‏(ع)»، «آغاز بخش مقدماتی مسابقات بین المللی قرآن کریم با حضور 10 حافظ» و «بیست و چهارمین همایش سراسری هیئت رزمندگان اسلام برگزار می‌شود»، «كنيه و القاب امام سجاد(ع)» و «حدیث امام سجاد(ع) درباره گفتار نیک» است.
روزنامه کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان در روز جاری در گزارشی با عنوان «سبک معاشرت اجتماعی در سیره امام سجاد(ع)» آورده است: حمید خرسندی

سخن گفتن از مکتب فکری و رفتاری امام سجاد(ع) به معنای سخن گفتن از اسلام ناب محمدی(ص) است؛ از این رو شاید تبیین همه آن در یک مطلب کوتاه شدنی نباشد، اما نویسنده در این مطلب با مراجعه به احادیث و روایاتی که از ایشان نقل شده بر آن است تا گوشه‌ای از آن حقیقت را تبیین کند.
امام سجاد(ع) به دو معنا شهید است؛ یعنی ایشان هم حاضرند و اعمال ما را می‌بینند و گواهی و شهادت می‌دهند و هم شهید در راه خداوند هستند. آن بزرگوار هر چند به تقدیر الهی می‌بایست در کربلا زنده بماند تا امامت استمرار و تداوم یابد، ولی در آنجا بدترین شرایط را تجربه کرد؛ زیرا همه عزیزانش در برابر چشمانش به شهادت رسیدند و بر مصیبت بزرگ صبر جمیل کردند و مسئولیت امامت پیام‌رسانان قیام عاشورا را به همراه دو عمه‌اش زینب کبری(س) و زینب صغری یعنی ام کلثوم(س) و دیگر اسیران به عهده گرفتند و اجازه ندادند تا قیام عاشورا لوث و تحریف شود و اهداف سقیفه در دستگاه اموی یزیدی به سرانجام برسد؛ از این رو امام سجاد(ع) درکنار پدر بزرگوارش امام حسین(ع) علت مبقیه و بقای اسلام شد. اگر جد بزرگوارش پیامبر اکرم(ص) اسلام را آورد، با جانفشانی و صبر و استقامت و پیام‌رسانی و رسالت امام سجاد(ع) و دیگر شهدای کربلا اسلام زنده و باقی ماند. از این روست که در زیارت عاشورا به این بزرگوار به صورت جداگانه با عنوان السلام علی علی بن الحسین(ع) سلام داده شده است.
دیگر اخبار این صفحه در روز جاری شامل شیرینی و راحتی زندگی با حسن خُلق و قناعت، در سرداب حمام، احترام به نامادري، راهکار علاج مرض شک و وسواس(سلوک عارفانه)، چرایی سرزنش دوستداران امام سجاد(ع)(پرسش و پاسخ)، چشمانی که در قیامت گریان نیست(حکایت خوبان) و مبغوض‌ترین مردم ولایتمداران بدون عمل(چراغ راه) است.
انتهای پیام

captcha