افتتاح گسترده مدارس قرآنی پس از انقلاب تونس
کد خبر: 3708209
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
در گفت‌وگو با ایکنا عنوان شد:

افتتاح گسترده مدارس قرآنی پس از انقلاب تونس

گروه بین‌‌الملل ـ اسماعیل حرابی، قاری تونسی تصریح کرد: پس از انقلاب تونس در سال 2011 میلادی، مدارس قرآنی بسیاری در این کشور افتتاح شده که این مدارس در زمینه آموزش قرآن، نسبت به مکتب‌خانه‌ها بسیار موفق‌تر عمل کرده‌اند.

حضور نزد اساتید برجسته، شرط آموزش صحیح قرآن است 

اسماعیل حرابی، نماینده کشور تونس در سی‌و‌پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، در گفت‌و‌گو با ایکنا  با بیان این مطلب گفت: من 38 سال سن دارم و در بخش تلاوت این مسابقات شرکت کرده‌ام.

حرابی که حافظ 60 حزب از قرآن کریم نیز است، در ارتباط با نحوه ورود خود به دنیای آموزش، حفظ و تلاوت قرآن کریم گفت: پدرم مشوق من برای حفظ قرآن کریم و آموختن تجوید و تلاوت بود و من هشت سال را به حفظ قرآن کریم و آموختن تجوید و تلاوت گذراندم.

اهمیت آموزش حضوری

اسماعیل حرابی، قاری تونسی در ارتباط با نحوه آموزش صحیح قرآن تاکید کرد: بهره بردن از آموزش حضوری و نشستن در برابر اساتید برجسته قرآنی، لازمه آموزش صحیح کلام وحی است.

وی در ارتباط با بهره‌گیری خود از اساتید در یادگیری و حفظ قرآن کریم تصریح کرد: قطعا من قرآن را از طریق اینترنت و فضای مجازی نیاموخته‌ام، بلکه از محضر اساتید برجسته قرآنی بهره برده‌ام.

این قاری تونسی گفت: من نیز تجوید و حسن تلاوت قرآن را نزد اساتید برجسته تونسی مانند عبدالرحمن حنفی، محمد مشفر... آموختم.

سابقه حضور در مسابقات

وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با شرکت در مسابقات قرآنی در گذشته اظهار کرد: من پیش از این در مسابقات قرآنی که در تونس، الجزایر، مراکش و ایران برگزار شده، شرکت کرده‌ام که در مسابقات الجزایر به رتبه سوم و در مراکش به رتبه پنجم دست یافتم.

حرابی در خصوص شیوه‌های آموزش قرآن در کشور خود تصریح کرد: در تونس اقبال بسیاری از حفظ قرآن می‌شود. آموزش قرآن در این کشور در مکتب‌خانه‌های قرآنی صورت می‎گیرد، البته مدارس قرآنی جدید نیز وجود دارد.

وی با بیان این که بعد از انقلاب تونس، مدارس قرآنی بسیاری در این کشور افتتاح شده، گفت: این مدارس در زمینه آموزش قرآن، نسبت به مکتب‌خانه‌ها موفق‌تر هستند.

جایگاه قاریان قرآن در تونس

متسابق تونسی در ارتباط با جایگاه قاری قرآن در جامعه تونس اظهار کرد: جامعه تونس برای قاریان قرآن احترام ویژه‌ای قائل است، اما مسئولان در این زمینه ضعیف عمل می‌کنند و قاریان تنها به عنوان امام جماعت در مساجد فعالیت دارند.

حضور نزد اساتید برجسته، شرط آموزش صحیح قرآن است

وی در ادامه در خصوص نقش قرآن در زندگی شخصی خود، تصریح کرد: قرآن همه درب‌های خیر و رحمت را به روی انسان می‌گشاید. قرآن رحمت است و حتی اگر کشورهای مسلمان به قرآن پایبند بودند، این مقدار جنگ و خونریزی رخ نمی‌داد.

این قاری تونسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، در ارتباط با استفاده از اسلوب‌ها وشیوه‎های نوین در آموزش قرآن، توضیح داد: ما باید در آموزش قرآن از شیوه‎های گذشتگان خود بهره ببریم، اما می‎توانیم این شیوه‌ها را به روز کرده و از امکانات نوین آموزشی در این راه استفاده کنیم. مانند این که ما در گذشته بر روی زمین می‌نشستیم اما امروز صندلی هست و می‌توانیم از آن استفاده کنیم. در مورد آموزش قرآن هم، چنین است یعنی ما می‌توانیم از اینترنت و دیگر ابزارهای نوین در این راه بهره ببریم.

حرابی در پایان با تلاوت آیه 9 سوره اسراء «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا: قطعا اين قرآن به [آيينى] كه خود پايدارتر است راه مى‌‏نمايد و به آن مؤمنانى كه كارهاى شايسته مى‌كنند مژده مى‏‌دهد كه پاداشى بزرگ برايشان خواهد، جوانان را به رعایت تقوای الهی فراخواند».

یادآوری می‌شود؛ فعالیت‌‌های سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران از 31 فروردین‌ماه در بخش‌های مختلف آقایان، بانوان، روشندلان و طلاب حوزه‌های علمیه آغاز شده و رقابت‌های این رویداد قرآنی تا پنجم اردیبهشت ادامه دارد.

انتهای پیام

captcha