مردم برای سلامت نباید معطل دولت و مجلس باشند/ سلامت امانت خداوند است
کد خبر: 3708285
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
وزیر بهداشت:

مردم برای سلامت نباید معطل دولت و مجلس باشند/ سلامت امانت خداوند است

گروه سلامت ــ وزیر بهداشت در اولین مجمع سلامت استان تهران، سلامت را امانت خداوند دانست و عنوان کرد: مردم برای حفظ آن نباید معطل دولت و مجلس باشند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نخستین مجمع سلامت استان تهران که صبح امروز، 3 اردیبهشت ماه در سالن همایش رازی علوم پزشکی تهران برگزار شد با بیان اینکه بیش از 76 درصد مرگ و میر به علت چهار موضوع است که سکته‌های قلبی آن در راس قرار دارد اظهار کرد: باید توجه کرد که این موارد قابل پیشگیری بوده و می‌توان آنها را به تاخیر انداخت.

وی با اشاره به اجتماعی شدن امر سلامت عنوان کرد: زمانی فکر می‌کردم که سراهای محله و سلامت محله مرتبط با زمان ما است اما متوجه شدم در سال‌ها قبل نیز به موضوعات سلامت در شهر علاقه داشته چنانکه در سال 1324 نیز مجمع سلامت ترتیب داده شده است.

وزیر بهداشت عنوان کرد: طی چهار دهه گذشته کارهای زیادی در حوزه سلامت انجام شده و در حال حاضر شاخص‌های سلامت بسیار خوب است. این در حالی است که در آستانه انقلاب اسلامی و در دهه 50 طول عمر مردم حدود 55 سال بود همچنین میزان مرگ و میر کودکان و مادران باردار بسیار بالا بود. اما الان تلاش‌های زیادی در این راستا انجام شده و سطح دانش بالا رفته است.اما خشکسالی و غیره موجب شده جمعیت روستای به 30 درصد کاهش پیدا کرده مصیبت شهر نشینی افزایش و آلودگی هوا بیشتر شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: کارهای زیادی در پیش داریم که همه باید برای انجام آن دست به دست هم بدهیم دولت بیش از این نمی‌تواند در حوزه بهداشت و درمان هزینه کند. همه باید در راستای مراقبت و صرفه جویی از پول مردم تلاش کنیم.

وی ادامه داد: تقاضای مردم نیز باید سازمان یافته بوده و در مسیری باشد که دولت و حکومت بتواند هزینه کند. وقتی کسی پرخوری دارد و دچار اضافه وزن می‌شود می‌خواهد از خدمات بهداشت و درمان به صورت رایگان استفاده کند امکان پذیر نیست و هزینه او را نباید سایر بخش‌ها و جامعه پرداخت کنند.

هاشمی یادآور شد: نزدیک به هفت میلیون نفر در منطقه مدیترانه شرقی در سال به علت هزینه‌های کمرشکن سلامت به زیر خط فقر می‌روند این موضوع با کمک مجلس و دولت در ایران به حداقل رسیده و در حال حاضر شیب کاهنده‌ای دارد البته قدم دیگر کاهش بار بیماری‌ها و مراقبت از سلامت مردم است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در مناطق کم برخوردار تهران سکته‌های قلبی، مغزی و افزایش وزن و .. شایع‌تر است گفت: باید برای این مشکلات برنامه داشت باید بپذیریم که با وجود همه اتفاقات باز هم 55 درصد ایرانی‌های که از بین می‌روند زیر 77 سال سن دارند. باید توجه کرد که این مرگ‌ها قابل پیشگیری است.

هنر این است که ورودی بیماران را کمتر کنیم

وی با اشاره به عمر بیشتر بانوان نسبت به مردان اظهار کرد: در سال 94 حدود 90 هزار ایرانی داشتیم که در سنین زیر 55 سال فوت کردند باید در کنترل بیماری‌های غیر واگیر تدبیر کرده و این موضوع فقط با اجتماعی شدن سلامت امکان پذیر است حال هر چقدر تخت بیمارستانی اضافه شود پزشک و متخصص و جراح اضافه کنیم هنر نیست بلکه هنر این است که ورودی بیماران را کمتر کنیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه فرهنگ سلامت باید اصلاح شود تصریح کرد: اولین قدم برای اصلاح در منزل سپس آموزش و پرورش و دانشگاه و رسانه‌ها هستند پیشگیری در حوزه رسانه برای جلوگیری از ایجاد بیماری باید انجام شود رسانه باید نقش خود را پررنگتر کند من نیز رسانه هستم و به عنوان مسئول دولتی باید در صحبت کردن، بشارت دادن و ... مواظب باشم.

وی با تاکید بر این موضوع که باید تلاش کنیم در زمینه پیشگیری بهتر عمل کرده، اعضای خانواده، محله و شهر را به سمتی ببریم که عوامل خطر مرگ‌های زودرس در کشور کاهش پیدا کند، اظهار کرد: بر همین اساس خانه‌های سلامت و سراهای محله باید در تمام کشور توسعه یابند.

هاشمی ادامه داد: دولت نیز باید اصلاحاتی انجام دهد موضوع خودروها، ریزگردها و آلودگی هوا باید مورد توجه قرار گیرد و دولت از وقوع آنها پیشگیری کند. اگر مردم به شیوه زندگی و تربیت فرزندان خود توجه کنند تغییرات مثبتی ایجاد می‌شود امروزه تهدید‌های زیادی در جامعه وجود دارد اگر مطالبه گری ما در قالب سفیران سلامت، شوراهای محلات و شهرها و استانها تکرار شود و فقط متوجه دولت و دستگاه‌های حکومتی نباشد می‌توان به نتیجه رسید.

به گزارش ایکنا وزیر بهداشت همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خوشحالی در رابطه با اجتماعی شدن سلامت عنوان کرد: همه دستگاه‌ها و مردم باید به این مسئله توجه کنند که پیشگیری بسیار مهمتر از درمان است از همه مدیران به ویژه مدیران استان تهران که نخستین مجمع سلامت را تشکیل داده‌اند تشکر می‌کنم. باید با همفکری گام برداریم و جهت فرهنگسازی و خود مراقبتی کار کنیم. در حوزه اجتماعی شدن سلامت برگزاری این مجمع اولین گام است.

وی افزود: در حوزه سلامت مردم نباید معطل دولت و مجلس باشند سلامتی چیزی است که خداوند اعطا کرده و باید از آن مراقبت کنیم.

وی در رابطه با گام‌های وزارت بهداشت برای سلامت غذا عنوان کرد: ما در تلاشیم تا پایان عمر این دولت اسید چرب ترانس را حذف کنیم و همچنین به صورت گام به گام میزان قند و نمک غذاها را کاهش دهیم.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد، امام جمعه تهران نیز در این همایش با بیان اینکه سلامت در قرآن بسیار مورد تاکید قرار دارد اظهار کرد: انسان صالح کلمه طیبه است، در برابر کلمه طیبه کلمه خبیثه قرار دارد که امنیت غذای را مورد تهدید قرار می‌دهد و در واقع این خبیثه برای سلامت جامعه زیان دارد.

ابوترابی فرد با بیان اینکه پیامبران هر جا باشند مبارک هستند، گفت: چنانچه قرآن می‌فرماید حتی اگر پیامبران در میان آتش نیز باشند سلامت هستند. انسان سالم نسبت به مادر خود یک فرزند سالم و صالح بوده که او را تهدید نمی‌کند از سوی دیگر برای حفظ سلامت جامعه نیز تلاش می‌کند. حال با توجه به اینکه انسان سالمی است میلاد، مرگ و بعثتش نیز در همین سلوک قرار می‌گیرد.

ابوترابی فرد یاد آور شد: باید در نظام اسلامی هدف گذاری جامعه سالم تبیین شده و همه در مسیر جامعه اسلامی که جامعه سالمی است حرکت کنیم.

انتهای پیام 

captcha