هنر اسلامی و ایرانی در فرش ایرانی تجلی یافته است
کد خبر: 3708490
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱

هنر اسلامی و ایرانی در فرش ایرانی تجلی یافته است

گروه فرهنگی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: هنر اسلامی و ایرانی در فرش ایرانی تجلی یافته است، همان طور که شعر ایرانی مزه ایران را دارد و باغ ایرانی مزه ایرانی و اسلامی دارد فرش ایرانی هم مزه ایرانی و اسلامی دارد.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز در جلسه شورای اداری شهر سردرود، فرش ایرانی را نمادی از شناسنامه و هویت ایرانی دانست و گفت: در بین کالاهای فرهنگی ما، چیزی مثل فرش نیست که اینقدر با هویت فرهنگی ما ایرانیان پیوند خورده باشد.

هنر اسلامی و ایرانی در فرش ایرانی تجلی یافته است

وی اظهار کرد: هنر اسلامی و ایرانی در فرش ایرانی تجلی یافته است، همان طور که شعر ایرانی مزه ایران را دارد و باغ ایرانی مزه ایرانی و اسلامی دارد فرش ایرانی هم مزه ایرانی و اسلامی دارد.

صالحی با اشاره به اینکه فرش اجزای معرفتی قدسی را داراست، تاکید کرد: تمثال های فرش اتصال زمین به ملکوت و قدسیت را به تصویر می‌کشد و انسان حس می کند بهشت ملکوتی را در این تصویرمی بیند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فرش ایران ترکیبی از هنر و زیبایی شناختی و ظرافت‌هاست و هنرهای انتزاعی با این ظرافت ها به هم وصل شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش فرش در حوزه اقتصادی کشور اظهار کرد: فرش در کنار وجه هنری نقشی که در اقتصاد ایران داشته و دارد بی نظیر و مثال زدنی است. فرش در حال حاضر مهم ترین حوزه اشتغال و صادرات غیر نفتی و صادرات کالای فرهنگی وهنری در کشور است.

وی با بیان اینکه فرهنگ ایران با فرش منتقل می شود، گفت: امروز که بازدید کوتاهی از شهر سردرود داشتیم کاملا مشهود است که در شهری که ٨٠٠ کارگاه تولیدی فرش فعالیت می‌کند و ده ها هزار نفر در خارج از این استان متصل به این صنعت هستند و ارزش تولید ریالی این مجموعه صدها میلیارد ریال است، صنعت فرش سرمایه عمیق و عظیمی در همه زمینه ها است.

صالحی تاکید کرد: شهر سردرود شناسنامه هویت ایرانی را در قالب تابلو فرش حفاظت کرده و انتقال می دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص طراحی شناسنامه تابلو فرش در شهر سردرود گفت: طراحی شناسنامه تابلو فرش کار جالب و اساسی بوده است این کار می تواند از این کالای فرهنگی صیانت بخشی کند چرا که خطر سرقت های محتوایی از این تابلو فرش ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه همه مشکلات مطرح شده توسط مسئولان این شهرستان را به هیئت دولت خواهیم رساند، گفت: گفتگوهایی باید در خصوص روند اجرای پروژه های خواسته شده انجام شود چون اعتبار ملی به دلیل وجود پروژه های نیمه تمام کافی نیست و باید برای انجام درخواست های مطرح شده از اعتبار استانی استفاده کرد.

صالحی با بیان اینکه ظرفیت اقتصادی و مردمی این شهر می تواند نمادی برای سایر شهرها باشد، خاطرنشان کرد: این شهر کوچک ارزش افزوده بالایی دارد و نمادی برای تکاپوی اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی در کشور است، در سالی که رهبری سال حمایت از تولید داخلی عنوان کرده اند کانون و جوهره این کالا ها کالای فرهنگی است و کارهای فرهنگی این شهر در مجموعه این شعار قرار می گیرد. تلاش می کنیم تصویری که در این بازدید از شهر سردرود به عمل آمد منتقل شود و در فضای عمومی کشور عینی تر شود.

انتهای پیام

captcha