احساس شکوه و عزت مسلمانان؛ مهم‌ترین دستاورد مسابقات بین‌المللی
کد خبر: 3708512
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷
علی اصغر شعاعی مطرح کرد:

احساس شکوه و عزت مسلمانان؛ مهم‌ترین دستاورد مسابقات بین‌المللی

گروه حوزه‌های علمیه ــ قاری بین‌المللی قرآن کشورمان ضمن ارائه تحیلی از مسابقات بین‌المللی که در رشته‌های مختلف در حال برگزاری است بیان کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن دستاوردهای مهمی داشته است و می‌توان گفت که مهم‌ترین دستاورد آن احساس شکوه و عزت مسلمانان است.

احساس شکوه و عزت مسلمانان؛ مهم‌ترین دستاورد مسابقات بین‌المللی

به گزارش ایکنا؛ دومین روز از برگزاری دومین دوره از مسابقات بین‌المللی طلاب حوزه‌های علمیه سراسرر جهان در حالی سپری شد که در این روز شاهد اتفاقات مثبتی بودیم، به گونه‌ای که قدری به تعداد حاضران در سالن افزوده شد و استقبال نسبتا خوبی از مسابقات در نوبت عصر به عمل آمد و از طرف دیگر شاهد حضور علی اصغر شعاعی، قاری بین‌المللی کشورمان در محل برگزاری مسابقات بودیم که به عنوان قاری افتخاری به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت که تحسین حاضران را در پی داشت.

پس از این اجرا، با علی اصغر شعاعی پیرامون این دوره از مسابقات بین‌المللی که به صورت همزمان در چند بخش در حالی برگزاری است به گفت‌وگو نشستیم، وی در ابتدای صحبت‌های خود بیان کرد: مسابقات قرآن کریم رویدادی است که دستاوردها و نتایج مختلفی از آن متصور است؛ یکی از آن نتایج اتحاد جهان اسلام است، یکی دیگر از آثار مسابقات این است که پتانسیل‌های جهان اسلام شناسایی می‌شود و مورد دیگر این که تعامل بین نخبگان قرآنی ایجاد می‌شود؛ به این معنا که فرضا یک قاری ایرانی با قاری اهل کشور پاکستان آشنا می‌شود و به همین صورت تعاملات صورت می‌گیرد.

قاری بین‌المللی کشور تصریح کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین دستاورهای مسابقات، احساس شکوه و عزت مسلمانان است؛ یعنی همه مسلمان نقطه مشترکی دارند که در راس آنها خداوند است، علاوه بر این در نقاط دیگری مانند قرآن، نبوت و توحید نیز اشتراکات وجود دارد، اما یکی از نکات مهم گسترش فرهنگ انس با قرآن در جهان اسلام است، در برخی از نقاط جهان از جمله ایران، مردم صدای قرآن را که می‌شنوند، ناخودآگاه یاد مرگ می‌افتدند، اما یکی از اهداف مسابقات این است که باید این نگاه به قرآن را اصلاح کند و شرایط به گونه‌ای پیش رود که مردم با شنیدن قرآن به یاد خداوند بیفتند.

وی در ادامه افزود: لازمه چنین موضوعی این است که تبلغیات مسابقات در شهرها زیاد باشد اما ما چنین چیزی را متاسفانه در مورد تمامی مسابقات بین‌المللی اعم از تهران و ... نمی‌بینیم. در اکثر مساباقت بین‌المللی برد رسانه‌ای مسابقات قوی نیست و از شبکه‌های اصلی صدا و سیما نیز پخش نمی‌شود و دیگر این که مردم نیز عموما اطلاعی از برگزاری مسابقات ندارند، بلکه بیشتر نخبگان و خواص در جریان قرار می‌گیرند.

قاری بین‌المللی کشور بیان کرد: مردم در حال حاضر از مسابقات بین‌المللی اعم از تهران و ... اطلاعی ندارند و این ضعف است. تبلیغات مسابقات بین‌المللی را باید به‌روز کرد، مثلا برخی‌ها شاید این طور فکر می‌کنند که باید بنر زد، البته این منظور بنده نیست بلکه منظور استفاده از فضای مجازی است و یا این که سینه به سینه این کار انجام شود که برای مردم این فضا ایجاد شود تا در زمان برگزاری مسابقات، دلشان برای برگزاری مسابقات تنگ شود.

وی در ادامه با اشاره‌ به خاطره‌ای از کشور مالزی گفت: بنده از طرف ارگانی به مسابقات مالزی اعزام شده بودم، اما نه به عنوان شرکت‌کننده، وقتی در خیابان‌های مالزی می‌رفتم و سوار ماشین می‌شدم و از مسابقات می‌پرسیدم همه مردم در جریان بودند، البته پلاکارد و بنر زیادی نیز در سطح شهر نبود، اما اطلاع‌رسانی به نحو دیگر صورت گرفته بود، به نظرم ضعف‌های این زمینه باید پوشیده شود و از ماه‌های قبل، شروع شود، در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه، تبلیغات بیشتری باشد و همزمان با آن، برنامه‌های جانبی نیز در استان‌ها برگزار شود که می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌های قرآنی و مسابقات قرآنی حتی ویژه کودکان پرداخت و بگوییم که مناسبت این نمایشگاه مسابقات بین‌المللی قرآن است.

شعاعی بیان کرد: نکته دیگری که کمتر بدان توجه می‌شود، همزمانی مسابقات با مبعث است که بزرگترین عید جهان اسلام است، مبعث روز مسلمانان و تولد خودمان است و از این فرصت کمتر استفاده می‌شود، اصلا مناسبت‌های مربوط به پیامبر(ص) در کشور ما غریب است و یکی از کارهای مهم این است که باید برای مبعث، مراسمات بهتری در نظر گرفته شود، در ادوار گذشتته حتی برخی از متسابقان نیز نسبت به این مسأله واکنش نشان می‌دادند.

وی در ادامه افزود: چندین دوره که در این مسابقات ناظر بودم، می‌گفتند که در کشور شما مبعث خوب برگزار نمی‌شود، باید به این نکته و همزمانی مسابقات با مبعث توجه بیشتری شود، پیشنهاد بنده نیز این است که ایام مبعث و ایام مسابقات بین‌المللی را به هفته قرآن نام‌گذاری کنیم تا تمام نهادها و ... در بحث قرآن کار کنند و مشغول تبلیغ قرآن باشند.

شعاعی در پاسخ به این سؤال که آیا برگزاری چند مسابقه بین‌المللی به صورت همزمان را مفید ارزیابی می‌کنید یا خیر؟ بیان کرد: همزمانی مسابقات، زمینه‌‌های مثبت و منفی دارد از جمله نقاط مثبت آن این که، موجب صرفه‌جویی می‌شود، اما از سوی دیگر، بحث گسترش فرهنگ انس با قرآن مطرح است که با برگزاری چند مسابقه پشت هم حاصل نمی‌شود و شاید در انعکاس اخبار نیز کیفیت لازم به وجود نیاید. به نظر بنده خوب است که این مسابقات در دو نوبت برگزار شود و مسابقات فرعی همزمان با یکدیگر باشند، اما این که پنج مسابقه بین‌المللی به صورت همزمان برگزار شود را نمی‌پسندم.

وی در انتهای سخنان خود مجدد به بحث مبعث اشاره و تصریح کرد: مبعث، فصل مهم انس با قرآن است، این انس با قرآن باید به گونه‌ای باشد که در جامعه بیتشر روی آن دقت کنیم، شبکه‌های رسانه‌ای نیز در ایام مبعث برنامه‌هایی دارند که در آنها قرآن مهجور است و گاهی اوقات اصلا قرآن در برنامه‌ها محوریت ندارد و یکی از برنامه‌هایی که به قرآن توجه نمی‌شود، لیالی قدر است در حالی که نباشد این‌گونه باشد.

انتهای پیام

captcha