«علیرضا رضایی»؛ امید کسب رتبه برای افغانستان
کد خبر: 3708519
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰

«علیرضا رضایی»؛ امید کسب رتبه برای افغانستان

گروه مسابقات ــ علیرضا رضائی نماینده افغانستان، با اجرای قدرتمند خود توانست امید کسب رتبه را برای کشور افغانستان زنده کند.

علیرضا رضایی افغانستان

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در چهارمین روز از رقابت‌های سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی ایران، علیرضا رضائی، نماینده کشور افغانستان در این دوره از رقابت‌ها به اجرای تلاوت مرحله مقدماتی خود در رشته قرائت پرداخت که تشویق حاضران در سالن محل برگزاری مسابقه را به همراه داشت، به همین بهانه گفت‌وگویی با وی در غرفه خبرگزاری ایکنا داشتیم.

ـ در ابتدا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از چه سنی وارد هنر تلاوت قرآن شدید؟

علیرضا رضائی، نماینده کشور افغانستان در رشته قرائت بزرگسالان در سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران هستم. بنده از سن 16 سالگی وارد جلسات قرآن شدم و کم کم با راهنمایی اساتید از مرحله روخوانی و روانخوانی کار قرائت قرآن را آغاز کردم و سپس با یادگیری تجوید و صوت‌ و لحن، قرائت قرآن را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کردم و از محضر اساتیدی مانند استادان غفاری، سیدی، رجائی، شاه‌میوه، ستوده‌نیا، مرحوم استاد حسن‌زاده و مرحوم حمیدرضا عباسی بهره بردم و استفاده کردم.

- در تلاوت قرآن از چه سبک‌هایی بهره برده‌اید؟

در ابتدا با استاد عبدالباسط کار تقلید را شروع کردم و در ادامه به سراغ سبک استاد شحات انور رفتم و تا الان نیز سبک مرحوم شحات را ادامه داده‌ام.

- تلاوت مقدماتی شما نشان‌دهنده این بود که با آیین ‌نامه مسابقات ایران آشنایی خوبی دارید، از نحوه آشنایی با آیین‌نامه مسابقات و تمریناتی که برای این مسابقات داشته‌اید، بگویید.

من به دلیل اینکه در شهر مشهد بزرگ شده‌ام، با حال و هوای جلسات جمهوری‌ اسلامی‌ ایران آشنایی خوبی دارم و بالطبع همین موضوع باعث آشنایی با مسابقات و نوع آیین‌نامه آن شده است. چون من در مسابقات انتخابی مشهد چندین بار شرکت کرده‌ام و اگر کسی تلاوت من را گوش داده باشد، می‌تواند بگوید که این قاری ایرانی است و نمی‌تواند تشخیص دهد که از کشور دیگری هستم.

- چالش‌های پیش روی یک قاری برای انجام تلاوت مسابقه‌ای چیست؟

در تلاوت مسابقه‌ای تعداد آیات محدودی را برای قاری مشخص می‌کنند و قاری ملزم است که در این چهارچوب محدود همه موارد اعم از تجوید، وقف‌ و ابتداء و صوت‌ و لحن را با دقت رعایت کند و کوچکترین ایرادی در هر کدام از این موارد می‌تواند قاری را از دور مسابقات حذف کند که در تلاوت مجلسی این مسائل مطرح نیست و سعی بر لذت و ارتباط مخاطب با آیات قرآن، محور کار قرار می‌گیرد.

- اگر شما موفق به کسب رتبه بین‌المللی در مسابقات شوید، چه برنامه‌ای برای آینده خواهید داشت؟

ان‌شاءالله اگر موفق به کسب مقام شوم، به سراغ تلاوت‌های مجلسی خواهم رفت و تمریناتم را در آن زمینه پیگیری خواهم کرد تا بتوانم تلاوت مجلسی معنامحور ارائه کنم.

- سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

الحمدلله امسال مسابقات از نظر کیفیت برگزاری در سطح بالایی است و تنها ضعف موجود در مسابقات از نظر حقیر سطح پایین اغلب کشورهای شرکت کننده در مسابقات بود که این مورد را می‌توان با ارزیابی نمایندگان کشورهای مختلف در کشور خودشان به حداقل رساند.

- در پایان، در مورد نقش اساتید راهنما بگویید.

یکی از کارهای خوبی که امسال در مسابقات شکل گرفته است، راهنمایی‌های اساتید راهنما قبل و بعد از اجرای متسابقان است که در سال‌های گذشته فقط بعد از تلاوت نکاتی به متسابقان گفته می‌شد، اما امسال تمام نمایندگان قبل از تلاوتشان برای اساتید راهنما تلاوت داشتند و با توجه به تلاوتشان اساتید نکات لازم را گوشزد می‌کردند.

انتهای پیام

captcha