پست و مقام ما را از احترام به والدین غافل نکند
کد خبر: 3708610
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
/آیه روز/

پست و مقام ما را از احترام به والدین غافل نکند

گروه معارف- طبق تربیت مورد نظر قرآنی و آنچه در داستان حضرت یوسف (ع) عنوان شده، پست و مقام نباید ما را از احترام به والدین غافل کند.

به گزارش ایکنا از زنجان، در داستان پر فراز و نشیب یوسف پیامبر نکات ساده ولی پرمحتوای تربیتی وجود دارد که می‌توان امروزه نیز در زندگی روزمره برای رسیدن به سعادت از آن بهره برد.
این سوره در 111 آیه است و به بیان خواب الهی یوسف تا ناجوانمردی برادران و انداختن برادر در چاه تا نجات توسط کاروانیان و عزیز مصر شدن می‌پردازد.
روایتی که فراغ یعقوب را از دوری فرزند ترسیم کرده و در نهایت این دوری به پایان رسیده و یوسف به عزت نائل شده و موفق به دیدار پدر می‌شود.
در آیه ۹۹ از سوره مبارکه یوسف به اولین دیدار این پدر و پسر پس از سال‌ها دوری پرداخته و در آن می‌خوانیم: «فلَمّٰا دَخَلُوا عَلیٰ یُوسُفَ آویٰ إِلَیْهِ أَبَوَیْهِ وَ قٰالَ ادْخُلُوا مِصْرَ إِنْ شٰاءَ اللّٰهُ آمِنِینَ»؛ «پس چون (پدر و مادر و برادران) بر یوسف وارد شدند، پدر و مادرش را در کنار خویش جای داد وگفت: به خواست خدا با أمن و امان داخل مصر شوید».
در تفسیر کوتاهی از این آیه شریفه می‌توان گفت: استقبال در بیرون شهر، کار نیکویی است. «فَلَمّٰا دَخَلُوا عَلیٰ یُوسُفَ» در بیرون شهر مراسم استقبال از یعقوب بود و یوسف در آنجا خیمه زده بود.
پست و مقام نباید ما را از احترام به والدین غافل کند. «قٰالَ ادْخُلُوا مِصْرَ».
حتّی اگر شخص اوّل کشور نیز خواست از امنیّت سرزمین خود سخن بگوید، باید توجّه به لطف خداوند داشته باشد. «إِنْ شٰاءَ اللّٰهُ» زیرا تا خدا نخواهد، امنیّتی در کار نیست، چنانکه گروهی از سنگ‌های کوه خانه ساختند تا درامان باشند، ولی قهر خداوند امنیّت آنان را به هم زد. «وَ کٰانُوا یَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبٰالِ بُیُوتاً آمِنِینَ فَأَخَذَتْهُمُ الصَّیْحَةُ مُصْبِحِینَ».
در انتخاب محلّ سکونت، یکی از مهم‌ترین مسائل، امنیّت است. «آمِنِینَ».
انتهای پیام
captcha